vrijdag 26 oktober 2018

Arizona blues van Elvin Post


Titel: Arizona Blues
Auteur: Elvin Post
Uitgeverij: Ambo Anthos
Publicatiedatum: Augustus 2018
Recensie door Baukje
Beoordeling: 3 kraaien

Achterflap
Wanneer New York Times-journalist Karen Hart vanwege autopech noodgedwongen enkele dagen in het stadje Snowflake, Arizona, moet doorbrengen, probeert ze het beste van de situatie te maken. Al snel richt ze haar aandacht op de plaatselijke miljonair Gerald Treadway, een man die zijn fortuin verdiende met een boek en een Hollywoodfilm over de dag waarop hij naar eigen zeggen werd meegenomen door een ufo. Wat Karen niet weet is dat er meer mensen zijn die interesse hebben in Treadway, mensen met heel wat minder nobele intenties dan zijzelf.


De cover
Een cover die voornamelijk bestaat uit een felblauwe lucht met wat schapenwolken. Daaronder een vrouw op een wat desolate weg. Achter haar een oud model auto. DE naam van de auteur in een simpel wit lettertype. De titel in geel.


Mijn mening
Prima cover. Niet echt vernieuwend of spannend. Had ook voor een roman gebruikt kunnen worden wat mij betreft. Is wel een cover die zowel mannen als vrouwen aan zal spreken.


Het verhaal
Karen is een journaliste van de New York Times en strandt vanwege een kapotte auto in het wat slaperige Snowflake. Om van de nood een deugd te maken besluit ze zich te verdiepen in Gerald Treadway. Een wat zonderlinge miljonair die zijn fortuin heeft verdiend door het verkopen van zijn ervaringen met buitenaards leven.
Naast haar inspanningen om Gerald Treadway te interviewen, en de angstige gebeurtenissen waar ze zich hierdoor voor geplaatst ziet, krijgt ze het, weliswaar op een heel ander gebied, ook zwaar met Ethan Quin, de garagehouder die verantwoordelijk is voor het repareren van haar auto.

Peggy Sue is een wat bedeesd meisje dat op een trailerpark woont en in Teddy Maldonado haar grote liefde ziet. Helaas voor haar, is de liefde voor geld bij Teddy groter dan zijn liefde voor Peggy Sue, maar dat weet hij voor haar goed te verbergen.
Als Teddy erachter komt dat de miljonair Treadway al jarenlang een oogje heeft op zijn vriendin, besluit hij haar in te zetten als lokaas om zo aan de miljoenen van Gerald Treadway te komen.
Maar zoals dat vaker gaat met snode plannen, loopt het wel eens anders en blijkt er altijd iemand nog slechter te zijn dan de bedenker van het plan.

Mijn mening
Arizona Blues was het eerste boek van Post dat ik las en hij heeft me verrast. Maar zijn manier van schrijven heeft me ook wat in verwarring gebracht. De uitwerking van de personages, en dan vooral die van Teddy en zijn latere kompaan en diens moeder, lezen bijna als een klucht. Hoewel ik slechts de film ‘De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween’ heb gezien en niet het boek heb gelezen, doet zijn uitwerking van personages en gebeurtenissen me hier wel sterk aan denken. Vrijwel alles loopt net wat anders dan gepland en de heren weten daar weer een prima draai aan te geven waardoor het toch voor hen gaat werken. Terwijl je als lezer van verre de stunteligheid aan ziet komen, zijn Teddy en kompaan overtuigd van hun eigen kunnen en de goede uitwerking van hun plannen.

De dialogen verdienen niet altijd een schoonheidsprijs. Ze maken dat ik het gevoel krijg soms meer naar een komisch toneelstuk te kijken dan dat ik een boek lees met geloofwaardige en indrukwekkende  dialogen.
Ook de vele perspectiefwisselingen in eenzelfde hoofdstuk brengen me soms in verwarring en lijken uit de lucht te komen vallen. Nu moet ik hierbij wel de opmerking plaatsen dat ik het e-book las. Mijn ervaring is dat de opmaak hiervan regelmatig slechter is dan die van het fysieke boek dus mogelijk dat in de papieren versie de overgang van perspectieven wel met een duidelijke witregel wordt aangeduid.

Ondanks dat het regelmatig las als een klucht en het soms een hoog bouquet reeks gehalte had, heb ik wel genoten van het boek. Als de term ‘Komische thriller’ zou bestaan, zou ik hem direct als uitgever op de cover laten zetten.
De personages zijn bijzonder goed uitgewerkt, het verhaal zit goed in elkaar en het leest gewoon prettig.
Het plot vond ik niet sterk, maar als een boek goed geschreven is, is dat wat mij betreft ook minder storend. Dat ik toch niet op vier of vijf kraaien uitkom, heeft te maken met het feit dat mijn oordeel uit verschillende onderdelen bestaat en ik daar het gemiddelde van neem.
En heel eerlijk, dat ik het daardoor ‘maar’ 3 kraaien kan geven doet me oprecht een beetje pijn.


Schrijfstijl    3
Leesplezier   4
Spanning   1
Plot   2
Originaliteit   5

3  kraaien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten