dinsdag 4 september 2018

Vlucht van Blake Crouch


Titel: Vlucht
Auteur: Blake Crouch
Uitgeverij: Karakter
Publicatiedatum:augustus 2018
Recensie door Tamara
Kraaien: vijf


¨Dus ik denk dat ze iedereen hebben neergehaald met AR~15`s en hun karwij hebben afgemaakt met een kettingzaag.¨

Jack weet eigenlijk niet waarom maar dát er mensen komen, staat voor hem vast. Om hem en zijn familie uit te schakelen. Vijf dagen geleden Een invasie van bizarre moorden trekt over het land. Een agent richt een bloedbad aan in een bejaardentehuis, er zijn schietincidenten op scholen, hevige opstanden breken uit in gevangenissen. Het land wordt overspoeld door onbegrijpelijke, agressieve uitspattingen. Vier dagen geleden De moorden vertienvoudigen... Drie dagen geleden De president smeekt het volk tot kalmte... Twee dagen geleden De moordenaars verenigen zich... Gisteren De elektriciteit valt uit. Vanavond Op de radio hoort Jack zijn naam noemen. Iedereen die genoemd wordt, moet worden gedood. Jack weet: ze zijn onderweg naar hem en zijn gezin. Hij heeft geen tijd om na te denken. Ze moeten nu vluchten.

Bij het dichtslaan van dit boek had ik echt even een tijdje nodig om bij te komen. Ik ben niet gauw omver te blazen en ik ben niet heel gauw onder de indruk van een boek, maar dit boek.... Dit boek staat letterlijk bol van geweld, drama, dood en verderf. 
Het fijne is, dat je meteen middenin de invasie komt. Geen lange aanloop, geen uitleg..Gewoon huppa en gaan met die banaan. Je krijgt geen kennismaking met Jack en zijn gezin, want die leer je gaandeweg het verhaal wel kennen. Het verhaal is goed geschreven. Elke bladzijde gebeurt wel wat, zodat je als lezer op het puntje van de bank/stoel/bed zit. Het verhaal draait om Jack, Dee, Naomi en Cole. Uit het niets worden mensen massaal afgeslacht en als ze jouw naam op de radio noemen, ben jij de volgende. De supermarkten zijn geplunderd, overal liggen lijken en de moordenaars vormen zich samen. Jack doet zijn best om zijn gezin te beschermen, met alle gevolgen van dien.
Je begint je op een gegeven moment te ergeren aan de kinderen. Ik zat letterlijk tegen het boek te schreeuwen dat ze gewoon stil moesten zijn en Dee moest ophouden te zeiken.

¨Toen hij de hoek omging, naar het eerste gangpad, stuitte hij op een jong kind dat in stukken was gehakt en op 1 pees na was onthoofd.¨

Wat ik me wel afvroeg, als er geen internet,stroom en elektriciteit is, hoe kan de filmpjes dan geüpload worden op internet? Het einde was voor mij iets te makkelijk. Het gehele boek was een topper maar het einde voelde een beetje té makkelijk aan.

Sommige stukken van het boek waren echt heftig, als je dit boek gaat lezen is een sterke maag aangeraden. Vooral het stuk bij de uitgraving vond ik heel heftig geschreven. ( En dat zeg ik zelden!)  Dit boek gaat letterlijk ten koste van je nachtrust en nagels. En ik hoop echt, dat ze dit boek gaan verfilmen! Ik denk dat dit een topper van een gruwelfilm kan worden.

Komt dit boek bij mij in mijn crème de la crème kast?: Oh zekerste weten!!!!!
Hoop ik meer van deze auteur te lezen?: Oh echt wel!!!!!!!!
Zal ik doet boek aan anderen aanraden?: Als je een sterke maag hebt, zeer zeker!

Dik boek krijgt van mij een dikke 5 kraaien!!!! Zelden zo´n stevig boek in handen gehad!

¨Het konden alleen maar de botten van de mensen in de groeve zijn die braken onder het gewicht van de bulldozer.¨

Geen opmerkingen:

Een reactie posten