vrijdag 20 juli 2018

Amsterdam Noir door diverse auteurs

Achterflap:
Amsterdam Noir, onder redactie van René Appel en Josh Pachter, vertelt over Amsterdam als een stad met een schaduwzijde, een rafelrand. Met bijdragen van Karin Amatmoekrim, René Appel & Josh Pachter, Abdelkader Benali, Michael Berg, Walter van den Berg, Hanna Bervoets, Theo Capel, Loes den Hollander, Murat Isik, Mensje van Keulen, Herman Koch, Max van Olden, Christine Otten, Anneloes Timmerije en Simon de Waal. 
Amsterdam is mooi, levendig en vrijzinnig, maar menselijke emoties als hebzucht, wraak en jaloezie steken ook in deze stad de kop op, met alle gevolgen van dien.
Stuk voor stuk leggen deze schrijvers de duistere kanten van onze maatschappij bloot in een spannend en boeiend verhaal dat zich afspeelt in telkens een andere Amsterdamse buurt of wijk, van het Museumplein tot Tuindorp Oostzaan en van Osdorp tot de Watergraafsmeer
Mening:

Ik ben dol op verhalenbundels. Helaas delen weinig mensen die mening en om die reden zullen er wel zo weinig uitkomen in het thrillergenre.
Ook deze bundel liet mij weer genieten: bijna elk verhaal maakte op verschillende manieren indruk. Door de grote diversiteit aan auteurs waren de verhalen an sich al zo divers. Soms geniaal bedacht, soms gewoon prachtig geschreven. De meeste auteurs waren mij al bekend, maar sommige kende ik alleen nog van naam, maar ik zal zeker van sommigen dit jaar eens wat boeken van enkele oppakken. Zo laat een verhalenbundel je op een mooie wijze kennismaken met nieuwe auteurs.
Door het boek kom je op vele plekken in Amsterdam, van de hoerenbuurt naar de Bijlmer,  de Jordaan en nog meer. Voor mij die vroeger veel in Amsterdam kwam bekende plekken veelal. Leuk om het zo voor je te kunnen zien.
Korte verhalen schrijven is iets totaal anders dan een boek. Je hebt hier een max van 20 pagina's tot je beschikking en daarin moet het gebeuren. De een is daar heel sterk in en de ander wat minder.
Het openingsverhaal van Michael Berg is een goede binnenkomer met een overlevende van tmartelingen tijdens de oorlog in Syrië, die op het vliegveld zijn vijand ontmoet. En zevenklapper van Theo Capel over een man die het enorme bedrag wat zijn buurvrouw bij de loterij won ophaalde en bij terugkomst ontdekt dat de vrouw is vermoord en niemand weet dat hij het geld ging ophalen. Ik durf bijna niet te zeggen dat ik 1 verhaal echt niet goed vond, want dat is dan toevallig net die van Loes den Hollander. Vond het een raar verhaal mbt Ted Bundy. Maar smaken verschillen.

Ik vind dit boek echt een aanrader. Als je dan eens een verhalenbundel wilt proberen, laat het dan deze zijn.

4,5 mooie dikke kraaien voor Amsterdam Noir

Ink




Geen opmerkingen:

Een reactie posten