dinsdag 19 juni 2018

Pretty boy van Ingrid Oonincx

Als ik het boek zonder toelichting had zien liggen in de boekwinkel had ik ‘m niet opgepakt. Ik houd niet zo van foto’s van mensen op een cover. Ik maak liever mijn eigen beeld tijdens het lezen. De mooie man op de cover voldoet zeker aan de criteria voor een ‘pretty boy’. Billy, de pretty boy uit het boek is een zeer knap en vol zelfvertrouwen ogende puber die veel losmaakt bij de meisjes. Zijn persoonlijkheid (onzeker, introvert) en de bagage die hij mee krijgt uit zijn moeilijke jeugd staan echter haaks op zijn pretty boy-looks.

Het verhaal start met twee stellen: Hannah en Jack (met onder meer zoon Tommie) en Laura en Jef (met enig kind Max). De jongetjes zijn beste vrienden en beiden hebben kenmerken van autisme. Het boek wisselt aanvankelijk per hoofdstuk van heden (Tommie raakt vermist en dat ontwricht de beide gezinnen) en verleden (dat gaat over twee broertjes en de omstandigheden waaronder zij opgroeien in Amerika). De twee broertjes (één ook met kenmerken van autisme) worden ernstig verwaarloosd door hun alleenstaande moeder. Billy, de oudste, moet daardoor vaak voor zijn jongere broer zorgen. Door een inschattingsfout is Billy verantwoordelijk voor het overlijden van zijn broer.

De twee verhalen komen zo halverwege het boek bij elkaar en dan wordt duidelijk hoeveel geheimen Jack voor Hannah heeft verzwegen. Tommie blijkt vermoord en tot overmaat van ramp raakt ook Max vermist.
Het boek eindigt in een spannende climax met aan het einde nog ruimte voor een laatste twist.

Het boek leest als een trein en is met een soepele pen geschreven. Een stevig uitgedacht plot met diverse haakjes om de lezer te misleiden. Ik had nog nooit een boek van Ingrid Oonincx gelezen maar ze is duidelijk een ervaren thrillerschrijfster. Ook de verbinding met heden en verleden is knap bedacht.

De uitwerking vind ik iets minder. Met name de eerste helft van het boek raakte me. Vooral de opbouw van het verhaal van de broertjes uit Amerika zet ze zó treffend neer. De dood van het jongste broertje rauw en hartverscheurend komt binnen als een mokerslag. 
Als het verleden wordt ingehaald door het heden worden zaken wat snel beschreven en dat voelt (na het intense relaas) wat afgeraffeld. Ook vind ik de gebeurtenissen soms wel wat erg toevallig rondom de psychologe die aan het einde van het boek haar intrede doet. Het tempo waarin (naar mijn smaak soms wat geforceerde) gebeurtenissen, die het plot moeten ondersteunen en de sprong in de tijd van verleden naar heden, maken de eerste helft van het boek voor mij overtuigender dan de tweede helft.

Niettemin een knap geschreven boek met een origineel plot, spannend tot en met de laatste bladzijde.

4 kraaien

Annemarie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten