vrijdag 22 juni 2018

Op de thee.. met Jet van Vuuren


 Jet van Vuuren debuteerde in 2011 met haar met haar thriller “ Zomerdruk”. Ze heeft al diverse thrillers op haar naam staan waaronder, Bloedheet, Zomerzin, Eindfeest, Papadag, Misstap en onlangs is De minnaar verschenen. Jet van Vuuren schrijft oer-Hollandse thrillers waarin vrouwen de hoofdrol spelen. Vrouwen met een bepaalde achtergrond, een tikkeltje verknipt, moordlustig, maar toch ook herkenbaar. 

Toen ik Jet van Vuuren vroeg of ze mee wilde doen voor dit item, reageerde ze enthousiast met "Gezellig op de thee!", reageerde ze gelijk enthousiast. Ze vertelde mij dat ze eigenlijk zelden thee drinkt, behalve als ze niet kan slapen. Dan drinkt ze Sleepytime, groene thee.  Duuk begint al gelijk te gapen bij het zien van het doosje thee. Met twee heerlijke moorkoppen in onze gedachten, stelde ik Jet van Vuuren de vragen. 



1)  Welke voorwerpen uit je huis zou je meenemen bij een brand?

Voor de meeste mensen is deze vraag hypothetisch, in mijn geval heb ik het ooit zelf meegemaakt. Een brand in mijn huis in Amsterdam. Het gekke is dat je van tevoren van alles kan bedenken over wat je meeneemt, maar in de praktijk en tijdens de paniek blijkt dat niet te werken. Ik stond tot mijn enkels in het bluswater toen ik aan een brandweerman vroeg of ik nog één heel belangrijk dingetje mocht pakken. En wat haalde ik op? Geen foto’s, boeken of dierbare dingen maar een paar handdoeken…

Ik hoop het nooit meer mee te maken; ik zou meteen mijn hondje Duuk optillen en wegvluchten. Mocht er nog tijd resteren dan werden mijn rieten koffertjes met dagboeken en brieven (heel brandbaar) uit mijn jonge jaren gered. Ik heb er velen en ze nooit herlezen en als ik stokoud ben geeft het waarschijnlijk een leuk tijdsbeeld. Maar nogmaals; bij brand zal ik daar vast niet aan denken.  

2)  Welke geur roept bij jou een herinnering uit je jeugd op?

Onmiskenbaar de geur van Lathyrus. 
Toen ik op tienjarige leeftijd met mijn ouders uit Amsterdam naar een dorp in Gelderland verhuisde, hadden we voor het eerst een tuin.  Mijn vader zaaide daar o.a. siererwt (Lathyrus) en liet die welig tussen de sperziebonen klimmen. Vervolgens plukte mijn moeder de hele zomer van deze kleurrijk, geurende bloemen waar het hele huis dan naar rook. 
Als ik ze nu op de markt of in een bloemenwinkel tegenkom, koop ik steevast een aantal bosjes vanwege die zoete herinnering uit mijn jeugd.   

3) Wat was je grootste blunder?

Of het de grootste blunder is weet ik niet, hij ligt in ieder geval nog vers in mijn geheugen. Ik werkte nog maar kort op de bieb toen ik met een heel select groepje werd uitgekozen voor een brainstormsessie bij de directeur over een nieuwe kijk op het fenomeen ‘bibliotheek’. 
Ik had me heel goed op het gesprek voorbereid maar het tijdstip van de afspraak foutief in mijn agenda genoteerd. Hierdoor kwam ik een uur (!) te laat. Terwijl ik juist iemand ben die altijd te vroeg is vreselijk punctueel. 
Met het schaamrood op de kaken maakte ik mijn excuses. De directeur vergaf me, maar wel nadat hij me had laten merken dat dit wel een hele grote blunder was … oef…

4) Bij welke film moest jij voor het laatst huilen?

Een Netflix serie: ‘Anne with an E’ een ontroerend goeie film!  

5) Hoe denk je dat anderen jou zien als ze je voor het eerst ontmoeten?

Enthousiast en nieuwsgierig 






   


  






  


 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten