donderdag 31 mei 2018

De boekenkast van... Nicolette Molenaar


Nicolette Molenaar brengt binnenkort haar thrillerdebuut Verstoppertje uit. In het dagelijks leven is ze moeder van een zoon van vijf en leerkracht. Wij mogen meekijken in haar boekenkast.

Hoe divers is jouw boekenkast?
Best divers. Er staat Nederlandstalige literatuur tussen vertaalde werken, thrillers, informatieve en leerboeken in, die laatste gebruik ik nog wel eens als naslagwerk. Er staan ook een heleboel kinderboeken voor mijn zoontje.
Ten minste, normaal gesproken staan deze boeken er in, op dit moment is de kast leeg omdat ik op het punt sta om te verhuizen. Maar natuurlijk verhuizen mijn boeken met me mee!
 
Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?
Ze staan op auteur en op genre.

Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt?
Maarten ’t Hart en Renate Dorrestein hebben mij met, respectievelijk, Een vlucht regenwulpen en Het perpetuum mobile van de liefde, een echte lezer gemaakt ergens in mijn tienertijd. Hun werk heeft veel indruk op me gemaakt. Van Renate Dorrestein heb ik sowieso alles. Ik vind het echt verdrietig en jammer dat ze er nu niet meer is.



Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?
Poeh, hoe kies je nou een favoriet boek hè? Het boek dat me nooit meer loslaat? De boeken van een Bernard Cornwell serie over de vikingen, die ben ik in het Engels gaan lezen omdat er nog niet verder vertaald is dan de eerste twee delen. Wat er in die boeken gebeurt, zie ik allemaal zo levendig voor me, ik denk dat dat verhaal me altijd zal bijblijven. Er komt volgens mij nog een elfde deel aan, het liefst lees ik dat dan zodra het uit is. Ze krijgen ook voorrang op andere boeken.

Belandt elk boek in de kast of doe je ook makkelijk weg?
Tegenwoordig geef ik elk boek dat ik gelezen heb door aan iemand van wie ik denk dat die degene er plezier aan zal beleven. Het is toch eigenlijk veel leuker als meer mensen plezier beleven aan één boek? Alleen boeken met een emotionele waarde houd ik.

Lees je veel?
Wel elke dag, maar niet perse uren.
 
Waar lees je het allerliefste?
Op de bank en in bed, voor het slapen gaan.

Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?
De hele ‘Bianca te paard’ serie van Yvonne Brill. Het eerste boek van Bianca kreeg ik van mijn oma toen ik negen was. Daar heb ik toen een jaar over gedaan. Als kind was ik niet zo’n lezer. Maar toen ik hem uithad, smaakte dat naar meer en uiteindelijk heb ik de hele serie gelezen. Ik was zelf ook een ‘paardenmeisje’ en droomde van het leven dat Bianca met haar eigen paarden leefde. De serie begon met haar als basisschoolkind en samen met haar ging ik naar de middelbare school, dat was heel leuk.
Die boeken doe ik natuurlijk nooit weg!

Kom je uit een gezin waar veel werd gelezen?
Ja, mijn vader en zussen houden ook van lezen maar mijn moeder is een echte boekenwurm. Dat vond ik vroeger zo saai, ze zat altijd maar te lezen! J

Leen je wel eens boeken uit?
Zelden. Als iemand iets heel graag iets wil lezen mag het, maar omdat de boeken die in mijn boekenkast blijven emotionele waarde hebben, doet het altijd wel een beetje zeer om het boek dan even te laten gaan, haha.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten