woensdag 2 mei 2018

De boekenkast van ...Ann Carol Jansen


*Wat was het eerste boek wat je ooit las en je herinnert ? Welk boek uit jouw jeugd roept mooie herinneringen op ?
Daar moet ik niet lang over nadenken : de boeken van Guus Kuijer !  Zijn Madeliefboeken heb ik werkelijk verslonden.  ‘Krassen in het tafelblad’, ‘Grote mensen daar kan je beter soep van koken’ … dat zijn zo wat de eerste titels die bij me opkomen.  Daarnaast had ik ook de hele reeks van de babysittersclub in mijn kamer staan, maar dan was ik al 12 ofzo denk ik.  En dan de TOP boeken met schrijvers zoals Henri Van Daele, Gerda Van Cleemput, Rene Swartenbroeckx, …
Wekelijks bracht ik een bezoekje aan de plaatselijke bib.  Heerlijk vond ik dat !  En elk jaar keek ik reikhalzend uit om samen met mijn ouders naar de boekenbeurs in Antwerpen te gaan. 
Ik hield toen reeds wel al van spannende boeken, maar toch greep ik vooral naar boeken waarin maatschappelijke/sociale problemen (pesten, scheiding ouders, …) in voorkwamen.

*Welk soort boeken staan er in je kast ?
Mijn kast puilt momenteel uit ! Het is verschrikkelijk beschamend :-) Deze zomer worden er 2 nieuwe kasten aangekocht, zodat mijn zoon zijn DVD -en comiccollectie naar boven verhuist en ik mijn boeken kan reorganiseren en mooier kan plaatsen.
Ik verzamel o.a. de boekenreeks (van jaren ’70) van Agatha Christie.  Vorig jaar heb ik een erg oud boek (spijtig genoeg is er geen datum in te vinden) van haar op de kop getikt tijdens de garageverkoop in ons dorp.  Daarnaast probeer ik ook alle Johan Deseyns aan te kopen.  De reeks van Sterre Carron heeft ook een aparte plaats in de kast.  En mijn verzameling Stephen King en Joe Hill begint ook redelijk uit te breiden.  Ik lees voornamelijk thrillers, maar ook YA passeert hier regelmatig en af toe belandt er ook wel een kinderboek onder mijn neus.  Enkele jaren terug las ik ook bijna uitsluitend Skandinaviërs, maar door aan te sluiten in verschillende boekengroepen begon mijn tunnelvisie iets of wat te verdwijnen.  Ik was zo ééntje die er halsstarrig van overtuigd was dat Nederlandstalige auteurs weinig spanning teweeg kunnen brengen in hun verhalen.  Daarnaast was of ben ik nogal kieskeurig betreffende de onderwerpen : geen historische toestanden (dankzij mijn vroegere leerkracht heb ik een eeuwige afkeur voor geschiedenis), geen maffia-toestanden, liefst niks dat zich afspeelt in Azië, Afrika of Zuid-Amerika, …

De bedoeling is dus dat, bij voldoende ruimte, er een indeling gaat zijn in YA, kinderboeken en thrillers.  Reeksen zullen sowieso bij elkaar blijven staan.  Ik probeer ook gesigneerde boeken en boeken die me nauw aan het hart liggen een prominente plaats te geven.  Voor de rest liggen boeken van Skandinavische auteurs gescheiden en euh … de rest zie ik wel.  Het is alvast een leuke bezigheid waar ik enorm naar uitkijk !


*Leen je boeken uit ?
Ik leen eigenlijk maar aan 3 personen mijn boeken uit : aan mijn ma, een collega en een goede vriendin.

*Welke 3 boeken vind je het mooist in jouw kast ?
De boeken die ik het mooist vind qua verhaal : ‘Eland’ van Lykele Muus, ‘Gotcha!’ van Sterre Carron en ‘Alles houdt op te bestaan’ van Elizabeth Brundage.

Als ik moet quoteren op cover, want ja ik geeft … ik heb een enorm zwak voor covers : ‘Calamiteitenleer voor gevorderden’ van Marisha Pessl, ‘Inkt’ van Alice Broadway en ‘Slender man’ van Guido Eekhaut.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten