zondag 4 maart 2018

De vrouw in het raam van A.J. Finn

 Titel: De vrouw in het raam
Auteur: A.J. Finn
Uitgeverij: Cargo
Publicatiedatum: februari 2018


Wat vond ik van de cover ?
Ik heb de epub gelezen, maar ik vermoed dat de cover in de winkel zeker mijn aandacht zou trekken; alleszins heb ik het boek verschillende keren op facebook zien voorbijkomen, en ook toen viel de cover me op.
Ook bij dit boek, klinkt de tekst op de cover klinkt alvast veelbelovend

Achterflap
Anna Fox woont alleen, ze verlaat haar huis in New York bijna nooit. Ze drinkt de hele dag door, kijkt oude films en bespioneert haar buren. In het huis tegenover Anna woont sinds kort een gezin: vader, moeder en tienerzoon. Alles lijkt bij hen perfect, maar op een nacht ziet Anna uit haar raam iets wat ze beter niet had kunnen zien. De twijfel slaat meteen toe: heeft ze het wel goed gezien? Wat is waarheid? Wat is verzonnen? Dreigt er gevaar? Niets is wat het lijkt in deze verslavende en volkomen onvoorspelbare psychologische thriller die doet denken aan het beste van Alfred Hitchcock.

Wat verwacht ik van tevoren ?
Op cover wordt Nicci French geciteerd met de quote “fenomenaal debuut”, dat geeft me een beetje een dubbel gevoel. Het is ondertussen al weer een hele tijd geleden dat ik nog een Nicci French las, maar meestal vind ik dat toch geen superspannende boeken, onderhoudend, dat wel, maar geen echte pageturners.
Een debuut is ook altijd een beetje afwachten, alhoewel ik moet toegeven dat ik het laatste jaar best wel wat indrukwekkende debuten heb gelezen ...



Mijn recensie :
Anna leidt na een trauma aan pleinvrees en verlaat haar huis in New York nooit; ze wisselt haar online job als psycholoog af met het grondig begluren van haar buren; en dan ziet ze iets wat ze beter niet had kunnen zien ... Doorheen het boek zijn er best wel wat verwijzigingen naar de films van Hitchock, waarvan Anna grote fan is.
‘ De vrouw in het raam’ is geschreven in bijzonder korte hoofdstukken, waardoor je over 434 pagina’s epub 100 hoofdstukken krijgt, dit drijft het tempo van het boek behoorlijk op.
Toch moet ik toegeven dat het boek voor mij bijzonder traag op gang kwam door de eerste hoofdstukken die vooral beschrijvingen geen van Anna’s gluursessies bij de buren; ik vroeg me in het begin eerlijk af of het boek echt wel de lovende commentaren waard was. Maar dan krijgt het verhaal op één of andere manier plots grip op je, waardoor je steeds maar wil verder lezen, ik heb de helft van het boek op een paar uurtjes op een miezerige zaterdagmiddag uitgelezen omdat ik zo graag wilde weten hoe het verhaal nu echt in elkaar zat.
Door de verschillende onverwachte wendingen verrast het boek je een aantal keren, en de plot was totaal onverwacht en behoorlijk spannend ... thrillerwaardig en zeker vergelijkbaar met de Hitchcock films waarnaar zo vaak verwezen wordt.


AJ Finn heeft met dit boek een meer dan behoorlijk debuut afgeleverd en krijgt van mij voor dit boek een dikke 5 kraaien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten