vrijdag 2 februari 2018

Halszaak van Boris O. Dittrich

Titel: Halszaak
Auteur: BORIS O DITTRICH 
Uitgeverij: Cargo
Publicatiedatum: oktober 2017



Achterflap
Voor een juwelierszaak in de P.C. Hooftstraat houdt de politie een zwerver aan op verdenking van diefstal. Hij verzet zich hevig en een van de agenten gebruikt een nekklem, waarna de man in coma raakt. Rechercheur Maya Oliphant ondervraagt de agenten. Al snel blijkt dat hun verklaring ernstig afwijkt van een filmpje dat opduikt op internet.

Wanneer vervolgens de zwerver in zijn ziekenhuisbed wordt vermoord, heeft Maya plotseling een moordonderzoek onder handen. Onder grote druk gaat Maya op zoek naar de identiteit van de zwerver. De speurtocht leidt haar dertig jaar terug in de tijd, toen een rechter in Alkmaar enkele zeer omstreden vonnissen uitsprak en daarna spoorloos verdween.


Wat vond ik van de cover ?
Zelfs voor de epub vind ik de cover behoorlijk mooi, ik kan me indenken dat hij op papier heel mooi is. Bovendien vind ik het gebruik van een zwaan redelijk origineel voor een thriller.
Ik stel me sowieso de vraag waarom een zwaan gebruikt werd ? Wil de schrijver / uitgever verwijzen naar de mooie ranke hals van de zwaan ??

Wat verwacht ik van tevoren ?
Ik ken de schrijver niet, maar het feit dat het gaat om een ex-advocaat / rechter en politicus opent perspectieven.
Mijn laatste ervaring met een juridische thriller was jammer genoeg niet heel erg positief, dus ik hoop maar dat ik dat ditmaal niet nog eens meemaak ...
Ik hoop op een boeiend boek, met een goed verhaal, en hopelijk niet de droog / technisch verteld.
Alleszins doet de samenvatting een spannend boek vermoeden, kritisch tegenover politie en politiepraktijken, en dan wordt er een tip van de sluier gelicht : gebeurtenissen van 30 jaar geleden komen aan het licht ... klinkt veelbelovend, ik ben benieuwd

In het begin van het boek, voor het verhaal begint, trokt de verwijzing naar Francis Bacon mijn aandacht :
               
Mijn mening :
Rijksrechercheur Maya wordt ingeschakeld in een intern onderzoek naar mogelijk onterecht politiegeweld bij een incident in Amsterdam, waarbij de verdachte – een zwerver – gewond werd en in coma raakte. In de zoektocht naar toedracht van het ‘incident’ en de identeit van het slachtoffers, komen heel wat vragen op en blijkt dat de zwerver in het verleden rechter was. En dan wordt de zwerver / rechter in het ziekenhuis vermoord. Aan de hand van de zijn dagboeken wordt duidelijk dat zijn zaken uit het verleden mogelijk vandaag nog doorwerken. Wat is er effectief gebeurd bij het incident, tijdens de aanhouding en wie heeft Otto vermoord ?
Het eerste deel van het boek focust voornamelijk op het intern onderzoek naar de ware toedracht , en is wat mij betreft een originele invalshoek, het is zo eens iets anders dan anders ... Maar dan wordt de ex-rechter vermoord en spits het verhaal zich natuurlijk toe op de hoe, waarom en wie ...


Halszaak is een boek dat in aanvang vertrekt vanuit een andere invalshoek om dan terug te keren naar een vlot geschreven, mooi uitgewert politieverhaal, met boeiende personages en menselijke verhalen. In tegenstelling tot andere rechtbank-gerelateerde verhalen is dit geen technische droge kost, maar een onderhoudend boek, met een mooi uitgewerkt plot. Prettig detail is de regelmatige verwijzing naar de zwaan op de voorpagina, jammer genoeg heb ik de laatste tijd best wel wat boeken zien voorbijkomen waarbij de cover niet rechtstreeks gelinkt is aan het verhaal, of zelfs niet overeenstemt, maar hier past het heel erg mooi bij elkaar. Ook de quote van Francis Bacon vooraan in het boek ‘die zint op wraak, houdt zijn eigen wonden open’ is pijnlijk toepasselijk op een aantal karakters in dit verhaal. 
Fijn boek, goed voor heel wat uurtjes leesplezier, wat mij betreft goed voor dikke 4 kraaien ! 

Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten