maandag 26 februari 2018

De boekenkast van marlen Beek Visser

Marlen Beek Visser schreef Stem en Meesterdeal.  Haar derde thriller laat helaas nog even op zich wachten. Wij mogen meekijken in haar boekenkast.

*Hoe divers is jouw boekenkast?
Heel divers. Zoals (waarschijnlijk) veel lezers koop ik boeken niet vanwege het genre, maar vanwege de verhaallijn of thematiek die me aanspreekt, vanwege positieve recensies of omdat ik de auteur persoonlijk ken. Gezien het feit dat ik (veel) te veel ongelezen boeken heb staan, beperk ik me de laatste tijd tot de laatste categorie.


*Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?
Ik heb maar één maatstaf: gelezen of ongelezen. En dat stemt me niet gerust…

*Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt?
Een keukenmeidenroman, Bonita Avenue en Lieveling. Maar ik heb bijvoorbeeld ook genoten van Alleen maar nette mensen, Het Diner en Eus. Drie mooiste boeken kiezen is onmogelijk.

*Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?
Die heb ik niet. Elk boek raakt me op een andere manier. Of niet. En dan stop ik ook echt na zo’n 100 bladzijden. Vroeger kon ik dat niet. Ik moest en zou een boek uitlezen. Misschien wel omdat ik het sneu vond voor de schrijver die er zo zijn of haar best op had gedaan. En ik hoopte ook dat het eind me alsnog een tevreden gevoel zou geven, of een nieuw inzicht. Maar de wetenschap dat je in je leven nooit alle boeken kunt lezen die je zou willen lezen, heeft gemaakt dat ik minder genadig ben met een verhaal dat me niet pakt.

*Belandt elk boek in de kast of doe je ook makkelijk weg?
Ik doe boeken niet makkelijk weg, zeker niet als ik ze nieuw heb gekocht of gekregen. Ik heb laatst wel een aantal tweedehands boeken weggedaan.


*Lees je veel?
Ik lees veel te weinig: ca. één boek per maand. Dat heeft te maken met mijn volle dagen en weken: naast mijn vierdaagse werkweek schrijf ik momenteel voor Storytel (afronding luisterserie) en voor Prometheus (thriller nr. 3). Daarnaast organiseer ik schrijfvakanties en schrijfweekenden en ben ik medeoprichter van het thrillerschrijverscollectief Moordwijven. We organiseren regelmatig lezersevenementen in het hele land. Hiermee zijn mijn dagen en avonden al snel gevuld. Ik kom meestal pas om half twaalf ’s avonds aan lezen toe. En dan val ik na drie bladzijden in slaap…

*Waar lees je het allerliefste?
Als er niemand thuis is: op de bank. Anders in bed.

*Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?
Als kind: Het Feestvarken uit de Gouden Boekjes reeks. Ik las het boekje keer op keer en werd elke keer weer blij van dat verrassingsfeestje aan het eind. Ik had het boekje al sinds mijn jeugd niet meer in mijn bezit. Laatst zag ik het toevallig ergens in een boekwinkel liggen en toen heb ik het gekocht. ‘Is het een cadeautje?’ vroeg de verkoopster. ‘Nee, het is voor mezelf,’ zei ik met een smile op mijn gezicht. Toen ik iets ouder was las ik boeken als Oorlogswinter en Reis door de nacht. En natuurlijk Kruistocht in Spijkerbroek. Die heb ik nog steeds. Hij ligt helemaal uit elkaar, maar ik ga hem ooit een keer herlezen.

*Kom je uit een gezin waar veel gelezen werd?
Mijn ouders hadden een druk bakkersbedrijf en werkten zes lange dagen per week. Zij hadden absoluut niet de rust om te lezen. Mijn oudere zus en ik lazen wel veel. Een bezoekje aan de bibliotheekbus was een uitje! Ik kan het gevoel nog precies ophalen, als ik in die bus met mijn vingers langs de ruggen van de boeken streek en met een mooie stapel thuiskwam. Ik kon me er helemaal in verliezen.

*Leen je wel eens boeken uit?
Ja. Als ik eraan denk, schrijf ik in mijn agenda op aan wie ik ze uitleen. Om vervolgens te vergeten in mijn agenda te kijken… Ach, als een boek een mooie reis langs andere lezers maakt, ben ik ook blij.



Op de linkerfoto zie je de stapel die Marlen op haar nachtkastje heeft liggen. "Dat zijn alle boeken die het hoogst op mijn nog-te-lezen-lijst staan. Zoals gezegd, omdat ik de (meeste) auteurs persoonlijk ken en benieuwd ben naar hun boek."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten