vrijdag 26 januari 2018

Het meisje in het ijs van Robert Bryndza

Titel: Het meisje in het ijs
Auteur: Robert Bryndza
Uitgeverij: Boekerij 
Publicatiedatum: januari 2018

Wat vond ik van de cover ?
De ijsblauwe cover van een deel van een bevroren vrouwengezicht intrigeert, en heeft uiteraard een directe link met de titel van het boek. De cover spreekt mij absoluut aan.

Achterflap
Haar ogen zijn wijd open. Haar lippen iets uiteen, alsof ze nog iets wil zeggen. Haar lichaam bevroren in het ijs. En ze is niet de enige…

Als het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden in een park in Zuid-Londen, wordt inspecteur Erika Foster ingeschakeld om het moordonderzoek te leiden. Het slachtoffer, de mooie, jonge en rijke Andrea Douglas-Brown, leek het perfecte leven te leiden. Haar vader is een belangrijk en invloedrijk man, haar verloofde een gerespecteerd zakenman. Toch lijken er duistere geheimen te zijn. Werden die het meisje fataal?

Als Erika dichter bij de waarheid komt, verschuift de aandacht van de moordenaar naar Erika zelf, wier laatste zaak verkeerd afliep. Zo verkeerd zelfs dat haar eigen man om het leven kwam. Terwijl haar politiecarrière aan een zijden draadje hangt, moet Erika haar eigen angsten overwinnen om een wrede moordenaar te slim af te zijn – voordat het te laat is.



Wat verwacht ik van tevoren ?
Het boek is langs verschillende kanalen onder de aandacht gebracht, en groeit naar mijn gevoel uit tot een heuse hype. Het boek kan dus ofwel heel erg meevallen ofwel is het heel erg overroepen en kan het vreselijk tegenvallen. Alleszins, de korte inhoud en de reacties en aanbevelingen die ik lees zijn veelbelovend, dus ik ben heel erg benieuwd of het mij ook gaat boeien.




Mijn mening :
Erika Foster, inspecteur bij de politie van Manchester, verwerkt nog steeds de mislukte politie-actie waarbij een aantal collega’s, waaronder haar echtgenoot Mark, omkwamen. Nadat in Londen het lichaam van een society dochter, tevens dochter van een politicus, in een bevroren vijver wordt gevonden, wordt Erika opgeroepen om te assisteren in deze zaak Terwijl de politiemacht van London omwille van de invloed van de vader van het slachtoffer probeert om de zaak op een delicate manier aan te pakken, houdt Erika vast aan haar eigen – soms onorthodoxe – methodes en mening, wat zorgt voor interne conflicten. Toch blijft Erika doorgaan, ze ontdekt meerdere slachtoffers, en wordt toch terug op de zaak gezet. Maar is Erika zelf ook een slachtoffer ??
‘Het meisje in het ijs’ is een boeiend boek, dat je echt vanaf de eerste pagina’s mee heeft. Het hoofdpersonages Erika krijgt heel snel je sympathie mee, net zoals sommige van haar Londense collega’s. Het is een spannend boek, met veel wisselende acties, en af en toe een rustpauze, wanneer we worden meegenomen in het verdriet van Erika.
 Toen werd de angst vervangen door woede. Ze heeft me mijn moord afgepikt.

Het plot wordt op een goeie manier uitgewerkt en neemt je mee naar een spannende ontknoping ... ligt hier een verfilming in het vooruitzicht ????
Robert Bryndza schreef tot nu toe 5 thrillers in de reeks rond Erika, waarvan ‘Het meisje in het ijs’ het eerste is, en ook het eerste is wat naar het Nederlands werd vertaald, ga ik wachten op vertalingen of waag ik me nog een keertje aan Engelse boeken ?  Even over nadenken J
Prettig detail vind ik het persoonlijke bericht van Robert aan het einde van het boek, goeie zet kerel !

Wat mij betreft, heeft ‘Het meisje in het ijs’ mijn verwachtingen volledig ingelost, geen valse hype, gewoon een goeie thriller, die heel vlot leest ondanks het behoorlijk aantal pagina’s !

 Ik geef dit boek met gemak het maximum van de kraaien, vijf dus !

Karin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten