zondag 10 december 2017

De boekenkast van Nancy Elferink



Hoe divers is jouw boekenkast?

Ik heb thuis maar een kleine boekenkast. Eerder een stelling. Daar staan voornamelijk boeken in die ik nog wil lezen. Alle gelezen boeken (die ik niet wil bewaren) gaan naar de bibliotheek.
Misschien moet ik dat even uitleggen.
Met het verdwijnen van de bibliotheek en de biebbus heeft de beheerster van het dorpshuis mij gevraagd om samen met haar een soort van bibliotheek op te zetten. Geen registratie en inlevertermijn. Zie het maar als een hele grote boekenkast. Je mag lenen of ruilen. We begonnen ooit met één kast, maar hebben nu zo’n 10.000 boeken. Allemaal geschonken door lezers. Zo houden we het hele dorp aan het lezen en laten we de lezers kennis maken met menig auteur.
Ik ben er elke donderdag te vinden. Het is een beetje mijn kindje geworden.
Op de vraag hoe divers is je boekenkast, kan ik dan zeggen heel divers! We hebben drie kasten met Nederlandse en Vlaamse auteurs, een kast vol streekromans, een kinderafdeling, romans, thrillers, oorlogsboeken, waargebeurd, buitenlandse boeken, enkele erotische boeken, fantasy en hobbyboeken.

Staan ze op alfabetische volgorde, kleur of andere wijze gesorteerd?

De thrillers en romans staan op alfabetische volgorde. We krijgen alleen ruimtegebrek waardoor we boeken soms bovenop moeten leggen. Dubbele boeken leggen we erachter. Enkele schrijvers hebben een eigen plankje gekregen zoals bijvoorbeeld Ludlum, Tom Clancy, Agatha Christie en Nicci French.
De andere boeken staan op kleur en de kinderboeken zoveel mogelijk op leeftijd.
Thuis ligt alles gewoon kriskras door elkaar.

Wat zijn de 3 mooiste boeken die je hebt? Staat jouw favoriete boek aller tijden daar ook tussen?

Hmmm, mooiste qua inhoud? Geen flauw idee. Er zijn zoveel mooie boeken. Ik heb thuis nog wel twee boeken van Stefan Ahnhem staan (Zonder gezicht en Negen). Ik vind de cover van Zonder gezicht dan ook supermooi. Ook Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini staat nog op de plank. Deze boeken kan ik nog niet goed wegdoen, maar zullen op den duur wel uit mijn boekenkast verdwijnen en plaats maken voor andere boeken die ik wil bewaren. Zo werkt dat bij mij hahaha.

Belandt elk boek in de kast of doe je ze ook makkelijk weg?

In mijn enthousiasme geef ik bijna alles weg. Mooie verhalen wil ik graag delen. Ik vergeet dan weleens dat niet iedereen dezelfde smaak heeft.
Boeken die mij niet konden bekoren mogen nog niet eens aan de ‘stellingkast’ ruiken.


Lees je veel?

Te weinig. Ik schat dat ik op jaarbasis zo’n twintig boeken lees. Ik kom simpelweg tijd te kort. Als ik niet moet werken, schrijf ik. Bovendien vindt mijn gezin dat ik af en toe sociaal moet doen. Ik denk dat ze dan bedoelen dat ik moet poetsen hihi.

Waar lees je het allerliefste?


Het liefst lees ik in bed of languit op de bank. Sinds ik een leesbril heb is dat niet altijd handig, maar zie hier mijn oplossing!
Ik lees trouwens ook op mijn mobiel of tablet hoor. Handig in wachtkamers enzo. Maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een papieren boek.

Aan welke boeken uit je jeugd heb je mooie herinneringen en bezit je die ook?

Wipneus en Pim, Saskia en Jeroen, De vijf als detectives, Grote mensen daar kan je beter soep van koken van Guus Kuijer en Briefgeheim van Jan Terlouw. Die laatste twee heb ik nog.

Kom je uit een gezin waar veel gelezen werd?

Lezen was verplicht in ons gezin. Ik moest van mijn ouders om de drie weken naar de bibliotheek. Maar om eerlijk te zijn kan ik mij niet dat niet goed herinneren. Wel dat ik vaak op de woensdagmiddag in de bieb was. Ik lees trouwens nog steeds samen met mijn moeder boeken.

Leen je wel eens boeken uit?

Niet meer (mams niet meegerekend). Ik krijg ze toch niet terug. Dus boeken die ik echt nog even wil houden, of voor mij gesigneerde exemplaren leen ik niet meer uit. Andere boeken geef ik met liefde weg.

Nog even een leuk weetje;

Elk jaar zetten wij deze kerstboom. Hoe gaaf?!



Alvast fijne feestdagen en op naar weer een supermooi leesjaar!


Liefs, Nancy Elferink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten