maandag 18 december 2017

Boekenduel met Waanidee van karin Hazendonk

Twee mensen lezen hetzefde boek en geven hun mening, zijn het eens of totaal oneens.
Dit keer lazen Lydia en Renee het boek Waanidee van Karin Hazendonk


Waanidee is de derde thriller die Karin Hazendonk schreef en kwam september 2017 uit.





Voor het lezen

Lydia:
De cover heeft een groene tint, we zien een groot huis/ landhuis door de kleur groen heeft het een spookachtige uitstraling, het heeft iets grimmigs. De naam van de auteur en de titel zijn ook in het groen gedrukt. Ik weet niet wat ik van Waanidee kan verwachten ik heb nog nooit iets van Karin Hazendonk gelezen. Ik laat me verrassen.

Renée:
De cover van dit boek is prachtig van kleur en heeft een afbeelding die op de één of andere manier uitnodigt tot lezen. Helaas ben ik minder kapot van de belettering op het boek. Het lettertype op zich is goed gekozen, maar op deze manier geplaatst is het net of het met WordArt gemaakt is en dat is een beetje jammer. Het maakt het boek iets goedkopers hebben en minder aantrekkelijk om op te pakken.

Het verhaal

Victor Bronkhorst is, na het overlijden van zijn beide ouders, het grootste gedeelte van zijn jeugd bij zijn grootouders opgegroeid. Grootvader is een man die er wat vreemde ideeën op na houdt qua opvoeding en zijn kleinzoon als uitverkorene met een speciaal levensdoel ziet. Bronckhorst ontplooit zich tot een succesvol zakenman, maar de band met zijn grootvader blijft ook na diens dood bestaan. De gesprekken tussen beiden gaan door en ook geeft opa nog regelmatig advies, al speelt dit alles zich nu nog slechts in Victors hoofd af…


Tijdens het lezen

Lydia:
Karin begint in haar boek met een quote:


Ik vind dit een mooie quote en helemaal wanneer ik het boek dichtsla bedenk ik mij hoe goed gevonden. Deze quote is echt passend bij het verhaal.

Na het lezen van de eerste vijftig pagina’s leer je de personages ,die een belangrijke rol spelen in Victors leven, kennen. Deze personages zijn goed uitgewerkt. In het begin had ik  met het personage Victor Bronckhorst te doen; al zo jong je ouders verliezen. Maar hoe verder we in het boek kwamen, des te meer ik me begon te irriteren aan Victor en aan zijn opa. Ik kreeg een hekel  aan hem: hij is een narcist en heeft geen gevoel in zijn donder. Wat een enge gedachtegang heeft die man. Wat een creepy figuur is dat!

Renée:
Victor Bronkhorst heeft een aantal mannen uitgenodigd in zijn villa en hen verwend met een uitgebreid diner, waarbij niet bepaald op luxe bespaard is. Hij wil dat de mannen wat voor hem gaan doen, maar wat? Dat is voor de lezer nog onbekend, maar zet aan tot het verder willen lezen, want het gevoel dat het weinig goeds zal zijn heeft zeker de overhand. Wat is Viktor van plan?

In de loop van het verhaal wordt de rol van opa in de keuzes die Victor in zijn leven maakt steeds duidelijker. Met zijn kapitaal wat hij uit erfenis en zakelijk imperium verkreeg, geeft hij de nodige steekpenningen om zijn levensdoel te bereiken. Een doel met verregaande gevolgen voor de Nederlandse bevolking. Een doel waarbij verleden een nieuw heden dreigt te worden.

Na het lezen

Lydia:
Per hoofdstuk staat aangegeven in welk jaartal het verhaal zich afspeelt en over wie het gaat. De auteur neemt de lezer mee naar het heden en verleden van Victor Bronckhorst.
Jaren later is Victor Bronckhorst een succesvolle zakenman, en heeft een doel:
“ Ik blijf trouw aan jouw gedachten opa."

Karin Hazendonk heeft een fijne schrijfstijl met korte hoofdstukken. De dialogen tussen de personages zijn beeldend geschreven,  zo ook de gebeurtenissen die zich afspelen in het boek.  Je voelt angst door het spannende verhaal. Het idee wat karin verzonnen heeft,vind ik orgineel en tegelijk angstaanjagend. Het is een bizar idee, maar ik stelde me regelmatig de vraag: stel dat het morgen hier in Nederland nieuws van de dag is. En fictie werkelijkheidwordt. Wat zou ik doen? Ik ging er zelfs mee naar bed en droomde er over. Het zou zomaar kunnen gebeuren. En als het gebeurt, dan hou ik mijn hart vast.

Renée:
De zinsstructuur is in het begin van het boek vrij eenvoudig en zelfs wat mat, maar als de spanning erin komt, dan komt dit helemaal goed. Het lijkt of de schrijfster dan door de opgebouwde spanning meer passie in het schrijven gelegd heeft. In dit gedeelte zie je absoluut de kwaliteiten die de schrijfster aan boord heeft.
Je wilt het boek vrijwel gelijk al niet meer opzij leggen. Eerst omdat je wilt weten wat Victor en de mannen van plan zijn en later om te lezen hoe de plannen uitgevoerd worden en hoe het af gaat lopen.
De personages in het boek zijn zeer goed uitgewerkt en komen tot leven. Een brok in de keel, leedvermaak en zo had het voor mij niet met hem af hoeven lopen zijn dan ook niet vreemd.

Beoordeling

Lydia:

Ik kon het boek moeilijk wegleggen en nu het uit is kan ik het moeilijk loslaten. Waanidee is zeker een aanrader! Bij het dichtslaan zal het boek je verder nog aan het denken zetten. En dan denk ik aan wat Karin  Hazendonk in haar nawoord zegt:

“ loopt er op dit moment, ergens in de wereld,
   een Victor Bronckhorst rond ?
   wat als dat werkelijkheid wordt?
   De techniek is er.

Laten we inderdaad hopen dat de geschiedenis zich niet herhaald
Ik geef Waanidee 4 kraaien

Renée:

Een boek met veel spanning, wat je laat nadenken over wat macht door de verkeerde personen tot gevolgen kan hebben. Een boek wat je niet aan kant wilt leggen en wat een originele invalshoek heeft. Waanidee krijgt dan van mij ook 4 kraaien.

Waanidee krijgt dus een mooie vier kraaien hier op Thrillerlezers




Geen opmerkingen:

Een reactie posten