zondag 17 september 2017

De favoriete boeken van Angelique Haak

Angelique Haak bracht op 14 september haar debuut Een nieuw begin uit. Wij vroegen haar naar haar favoriete boeken.



Op de vraag wat te vertellen over mijn favoriete boeken was mijn eerste gedachte: Ja, leuk!! Ik ben al sinds mijn kindertijd verknocht aan lezen, dus dat moest goedkomen.  
Tot ik daadwerkelijk begon na te denken over mijn favoriete boeken en er allerlei titels die ik door de jaren heen gelezen heb door mijn hoofd flitsten. Hoe ga ik in hemelsnaam een top 3 maken uit al die boeken?? 

Daarom begin ik maar bij het begin… 
Mijn liefde voor lezen begon al op de basisschool. Ik kan me nog herinneren dat ik van mijn zakgeld geen snoep, maar boekjes uit de Nancy Drew serie kocht. Een jeugdreeks over een jonge vrouwelijke (uiteraard knappe) detective die allerlei vreemde zaken oplost. Mijn passie voor lezen over spannende mysteries was geboren. (ik heb deze reeks overigens nog steeds op zolder staan, echt jeugdsentiment ;-)  

Een aantal jaren later leende een tante, die doorhad dat ik van spannende verhalen hield, me het eerste deel uit haar ‘Baantjer’ serie. Ik heb daarna nog regelmatig haar boekenkast geplunderd en  alle verhalen over de Cock en zijn collega Vledder verslonden. Hierna volgden de boeken van Agatha Christie, lekker meespeuren. Who-dit-it? 

In mijn middelbare schooltijd ontdekte ik Stephen King. Het eerste boek dat ik van hem las was  ‘It’ en deze staat voor altijd in mijn geheugen gegrift. Waarschijnlijk was ik nog net iets te jong toen ik het las, want ik heb hieraan een levenslange angst voor clowns overgehouden. Toch heb ik daarna nog vele andere boeken van Stephen King gelezen en hij hoort zeker bij mijn favoriete auteurs.  

De jaren daarna ben ik altijd blijven lezen. Er moet zelfs altijd al een boek klaarliggen voor het geval ik hetgeen ik aan het lezen ben uitheb. Er liggen dus standaard meestal twee boeken op mijn nachtkastje…  

Ik scrol eens door mijn leeslijst van de bieb van afgelopen jaren en kom tegen: Dean Koontz, Mary Higgins Clark, Nicci French, Saskia Noort, Esther Verhoef, Harlan Coben, Stieg Larsson, Suzanne Vermeer, Chevy Stevens, Jo Nesbo, Iris Johansen, Linda Jansma, Paula Hawkins, Lars Kepler, Marion Pauw, Stephen King en nog veel meer...  

Maar goed, dan nu toch die top 3…  Om het iets makkelijker te maken voor mezelf heb ik het opgedeeld in levensfases, uit iedere fase een favoriet: 

Kindertijd: De heksen van Roald Dahl is een boek dat me altijd bij zal blijven. Mijn schooljuf las dit
boek voor in de klas en ik vond het geweldig en gruwelijk tegelijk. Vrouwen zonder haar, zonder tenen, met klauwen in plaats van handen en met een vreselijke hekel aan kinderen… Brrrrr 

Jongvolwassen: De donkere Toren serie van Stephen King. Deze boekenserie vind ik geweldig omdat het van alles wat in zich heeft. Het is horror, fantasy, sciencefiction, western en roman ineen. Na het lezen van deze serie, had ik het gevoel dat ik afscheid moest nemen van goede vrienden. En dat viel niet mee… 

30+ : Dit is de lastigste, want dit is ook de periode waarin ik denk ik het meeste gelezen heb. Als ik dan toch echt moet kiezen ga ik voor een tweede keer voor Stephen King. Ik heb recent de Mr. Mercedes trilogie gelezen en wouw… Hij kan het na al die jaren nog steeds. Groot respect voor zijn manier van schrijven, zijn fantasie en zijn vermogen om je mee op reis te nemen.   

En dan tot slot nog een boek dat ik meerdere keren heb gelezen: De Sadist van Dean Koontz.
Superspannend met een vreselijke ‘sadistische’ moordenaar en een echte powervrouw in de hoofdrol. Ik heb het ooit uitgeleend aan iemand en nooit meer teruggekregen. Omdat dit een boek is dat ik gewoon opnieuw móést lezen, heb ik het voor de tweede keer aangeschaft. Ik heb het boek denk ik in totaal drie keer gelezen en sluit niet uit dat daar nog een vierde keer bij komt…  

(en boeken uitlenen doe ik ook niet meer ;-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten