maandag 18 september 2017

De boekenkast van Pjotr Vreeswijk

Pjotr Vreeswijk bracht zijn debuut Masterplan vorig jaar uit en binnenkort kotm zijn tweede boek alweer uit. Wat leest hij zelf eigenlijk? Kijk je mee in zijn boekenkast?

Wat was het eerste boek wat je ooit las en je herinnert?

Mijn eerste boekjes die ik las, als kind zijn toch echt de avonturen van geheim agent Lennet door luitenant X Het was een serie van vier boekjes.

De eerste heet Geheim agent Lennet, de tweede Geheim agent Lennet contra de spionnen, de derde geheim Lennet en de Kosmosnauten en de vierde heet geheim agent Lennet en de Misdaad. Echt mijn eerste herinneringen aan lezen en achteraf ook een inspiratiebron voor mijn eigen Masterplan.



Welk boek uit jouw jeugd roept mooie herinneringen op?

Het boek dat de meeste herinneringen uit mijn jeugd oproepen is de GVR van Roald Dahl. (De grote Vriendelijke Reus) Wat een te gek boek. Ik kan me nog herinneren dat ik hem kreeg. Een flink boek, dik ook met een hele dikke kaft eromheen. Ik heb dat boek een paar jaar terug nog voor Mike voorgelezen.

Welke soort boeken staan er in je kast? Is er een bepaald genre meer aanwezig?

Tja welke boeken staan er in mijn kast. Om eerlijk te zijn, de meeste zijn van Mariska. Vooral Karin Slaughter. Nicci French, Mave Binchy voor mij zijn het de grote namen zoals Dan Brown, Ludlum en Baldacci. Ik lees te weinig. Veel te weinig. Ik ga daar, zodra mijn tweede manuscript bij LetterRijn ligt zeker verandering in brengen. Oh, ik heb ook nog een boek van Clive Cussler.


Heb je een bepaalde sorteer methode? Op alfabet, genre, kleur?


Staan onze boek in volgorde...hahahaha… Nee. Mijn boeken staan meestal op mijn ieniemienie plankje en de rest van de kast is van Mariska. Mike gebuikt de boeken als fort voor zijn poppetjes of hij gebruikt ze als versteviging van een hut of tent. De kids vinden het ook leuk om boeken als schans voor auto’s te gebruiken. Dus tja….

Leen je boeken uit?
Ja ik leen weleens wat uit maar daar ben ik niet zo blij mee. De boeken die uit uitleende ben ik kwijt. Dus ik wil daar eigenlijk mee stoppen. Nou moet ik erbij zeggen dat ik niet zo heel erg gehecht ben aan mijn boekskes. Ik weet het, voor de meeste Thrillerlezers is dat als vloeken in de kerk.

Welke  boeken vind je het mooist in jouw kast?


natuurlijk Pjotrs eigen boek
Ik vind die cover van Saskia Noort heel mooi, met die rode lippen en die kers. Maar de mooiste boeken die ik uit mijn kast las waren toch wel die van Dan Brown. Dat zijn gewoon wereldboeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten