zaterdag 11 februari 2017

Besmeurde sneeuw – Christoffer Carlsson

Auteur:
Christoffer Carlsson (1986) is geboren en getogen in het Zweedse Halmstad. Hij verhuisde naar Stockholm om daar criminologie te gaan studeren aan de universiteit. Nu is hij naast criminoloog ook schrijver. Hij debuteerde met het boek De vrouw die uit het niets kwam. In 2014 verscheen zijn derde boek genaamd De toren van de dode zielen. De oorspronkelijk titel uit het Zweeds vertaald is: De onzichtbare man uit Salem. Hij won met dit boek de prijs voor het beste Zweedse thriller van het jaar en het werd genomineerd voor best Scandinavische thriller.

Cover:
De cover is wit van sneeuw met daarin twee voetstappen met bloedvlekken en bloeddruppels eromheen. De titel staat tussen de voetstappen in met grote rode letters. Ondanks dat er meer niet op de cover staat is het meer dan genoeg om de nieuwsgierigheid te wekken om het boek op te pakken.

Het verhaal:
De eerste sneeuw van het jaar is net gevallen als op een binnenplaats in Stockholm een man wordt neergestoken. Het slachtoffer deed onderzoek naar extremistische politieke groeperingen. Uit zijn aantekeningen blijkt dat er nog iemand in levensgevaar is. Maar wie? Rechercheur Leo Junker raakt al snel verstrikt in een duister politiek steekspel tussen radicaal-links en -rechts.
Daarnaast heeft de gevoelige Junker genoeg met zichzelf te stellen. Hij worstelt met trauma’s, een pillenverslaving en zijn relatie. Kan hij zijn weg vinden in dit politieke web en een tweede moord voorkomen?

Mijn mening:
Met Besmeurde sneeuw is het ook gelijk de eerste kennismaking met Christoffer Carlsson. Ik had tot nu toe ook nog niets over deze auteur gehoord. Scandinavische auteurs heb ik sinds enkele jaren ontdekt en ze bevallen me goed.
Dit verhaal is tevens deel 2 van een trilogie over Leo Junker. In het boek staat vermeld dat het een opzichzelfstaand deel is over Leo Junker. Het verhaal zelf was zeker opzichzelfstaand, maar in het begin van het boek kwamen er zinnen in voor waarbij ik grote vraagtekens bij kreeg. Er werd namelijk iets vermeld over na de gebeurtenissen van afgelopen zomer, net weer een paar dagen aan het werk sinds hij weer in dienst is en iets over zijn vriendin/vrouw Sam. Door deze dingen ben ik zeker benieuwd wat er zich eerder heeft afgespeeld. Je komt tijdens het lezen wel iets te weten, maar toch zou ik wat meer willen weten en ik denk dat dat in het eerste deel te lezen is.
De schrijfstijl is in principe goed te lezen. Geen gebruik van moeilijke woorden, maar de auteur wist me niet mee te nemen in het verhaal. Ik kon het boek ook zeer makkelijk wegleggen. De tijdlijn sprong ook soms plots van heden naar verleden en dat zorgde ervoor dat ik toch een paar keer niet wist of we nog in december zaten of weer een aantal maanden terug. Daarnaast vond ik het verhaal ook niet ontzettend spannend. Er zaten zeker wel wat spannende momenten in, maar het zorgde er niet voor dat ik het gevoel van spanning meekreeg. Richting het einde kwam er zeker spanning en sensatie en was het boek ook zeer snel uit.

Dan hebben we nog de personages in het verhaal. Over het algemeen wordt het beschreven vanuit de hoofdpersoon Leo, maar de overige personages kwamen ook aan bod. Zo werd je wel elke keer meegenomen vanuit verschillende perspectieven en gevoelens. Dat vond ik wel fijn om te lezen. Je kan ook niet alles vanuit de ogen van een rechercheur overbrengen.
Waarschijnlijk doordat ik ook niet in het verhaal gezogen werd kon ik me niet inleven in de personages. Je bent gewoon een toeschouwer van alles wat je leest. 

Mijn eindconclusie is dat Christoffer Carlsson zeker wel een goed verhaal heeft neergezet vanwege het onderwerp extremistische politieke partijen dat bij deze tijd hoort. Het is een actueel onderwerp en zorgt dat het verhaal zeker geloofwaardig overkomt.

Plot: 3
Schrijfstijl: 3
Leesplezier: 3
Originaliteit: 3
Psychologie: 3
Spanning: 3

Besmeurde sneeuw krijgt van mij 3 sterren.

Brenda



Geen opmerkingen:

Een reactie posten