vrijdag 6 januari 2017

Terugblik op het leesjaar van Ink



Enorm veel gelezen heb ik niet. Haalde ik altijd makkelijk 100 boeken, daar bleef ik toch echt onder.
Heb ik dit jaar nieuwe schrijvers ontdekt? Met boeken die ik absoluut zou willen aanraden?

Als ik boeken noem die mij opvielen zijn er in ieder geval geen hele slechte. Ik maakte voorselecties om te vermijden dat ik weer door een boek moest gaan worstelen. Zonde van de tijd als je al veel minder leest. Wel vroeg ik mij opeens af of ik soms op mijn oude dag milder begin te worden. Ik vond het op sommige momenten ronduit vervelend als ik een, in mijn ogen, niet zo erg goed boek las en juist afgesproken had om van dat boek een recensie te maken. In de loop der jaren heb je veel schrijvers ontmoet en daarvan vind je er een flink aantal aardig. Dat ik altijd eerlijk heb proberen te zijn los van hoe aardig of juist onaardig ik iemand ook vond is wel algemeen bekend. Toch voelde het nooit heel prettig als ik het boek ronduit slecht vond. Ook weerhield het mij een paar recensies van hele goede boeken te schrijven, omdat ik bevriend ben geraakt. Waarop een uitgeverij zei dat toch iedereen wel wist dat mijn recensies altijd oprecht zijn. Fijn te horen dat men er zo tegenaan kijkt. Ik zal het in 2017 weer eens overwegen.

Wat vond ik wel echte aanraders? Naast de nieuwe van Robotham Sluit je ogen ( wat? Las jij nooit een Robotham?), De stille doden van Claire McGowan en Veengrond van Karin Fossum (5 sterren) vielen de volgende Nederlandse thrillers op :

Trudi Rijks met De weg van het water
Ad van de Lisdonk met Het amazoneconflict
Linda Jansma met Schaduwkinderen
Bart Debbaut met Relikwie

Zeven boeken die voor mij boven alle boeken uitspringen. Natuurlijk genoot ik van meer boeken, zoals van het debuut van Pjotr Vreeswijk Masterplan.  Een van de beste debuut boeken die dit jaar voorbij kwam.

Kijk ik nog echt ergens naar uit in 2017? Ik heb mij er nog helemaal niet in verdiept. Ik hoop vooral verrast te worden door nieuwe schrijvers die ik ga ontdekken.

Ik hoop hetzelfde voor jullie.

Maak er een mooi 2017 van en ruim tijd in om te lezen. In alle drukte is weg duiken in een boek goed  voor jezelf. Zet je kind voor Frozen en lees.

Ink

Geen opmerkingen:

Een reactie posten