zondag 14 augustus 2016

The end is near

The end is near…

Nog even en dan is het zover. Mijn manuscript wordt een boek.


De afgelopen week was ik druk met het verwerken van de tweede redactieronde. Even voor je beeldvorming: een manuscript heeft na de eerste redactieronde ongeveer net zo veel kleuren als een regenboog en staat bol van onbegrijpelijke tekens en cryptische verwijzingen. Pas als je het voor de tweede keer terugkrijgt herken je er weer iets van een verhaal in. 

Zoals ik al eerder vertelde was mijn redacteur met het Groene Boekje in de weer geweest en had ik van één van mijn proeflezers, een freelance misdaadjournalist bij het AD, nog een aantal gouden tips ontvangen. Journalisten zijn doorgaans kort van stof. Ze hebben nou eenmaal geen driehonderd pagina’s tot hun beschikking om hun verhaal te vertellen. Less is more in dit geval. 
En man man man… Wat heb ik genoten zeg. Masterplan loopt als de gesmeerde bliksem en dendert, van A tot Z, als een goederentrein voorbij. Never a dull moment, al zeg ik het zelf. 

Vanmiddag deed ik het manuscript retour aan mijn redacteur. Het is soms net een schaakspel, dat heen en weer mailen. Voor m’n gevoel sta ik nu schaakmat, maar ik ben benieuwd naar zijn zet over een week of twee. Ik stuurde ook nog wat andere zaken mee: een nawoord, een mooi citaat, een goeie foto van mezelf en nog iets… Dat laatste hou ik liever nog even geheim. 


De volgende en laatste stap is de proefdruk. LetterRijn laat twee exemplaren printen. We kunnen dan precies zien hoe het boek er straks, in gedrukte vorm, uit komt te zien. Dat is echt een mijlpaal, want wat een waanzinnig gevoel moet het geven als ik mijn boek straks echt in papieren vorm in handen heb. Maar die proefdruk is niet alleen een leuk hebbedingentje voor in de boekenkast. Voor de laatste keer is er serieus werk aan de winkel. We kammen het boek uit. Iedere pagina, iedere letter, spatie, punt, komma. Alles wordt onder de loep genomen. Want we willen natuurlijk geen fouten. 


Ondertussen is er ook nog genoeg te doen. Mijn website www.pjotrvreeswijk.nl staat in de steigers, ik moet de achterflaptekst nog schrijven, social media bijhouden en een geschikte locatie voor mijn boekpresentatie zoeken. Ik heb trouwens al een waanzinnige plek in gedachten. Als dát doorgaat… 


En dan is er natuurlijk nog zoiets als schrijven. Dat blijf ik tussen alle bedrijven door gewoon doen. Ik heb veel nieuwe ideeën die ik op de harde schijf wil vastleggen. Dat doe ik meestal door korte opzetjes te maken of alvast een spannend proloog te verzinnen. Een proloog werkt voor mij als een soort kickstarter. Als dat lekker loopt, dan komt het verhaal vanzelf. Heerlijk. Ik krijg daar zo’n energie van.

Ik ben trouwens ook al een heel eind onderweg met mijn nieuwe actiethriller Dwaalspoor. 
Maar ja, daar wil ik het voorlopig nog maar niet over hebben. 

First things first. Masterplan. 


Groetjes,


Pjotr


Volg mij op Twitter @pjotrschrijft en op Facebook 

https://www.facebook.com/actiethriller/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten