donderdag 4 augustus 2016

Het stille zusje – Valerie Geary

Auteur: 
Valerie groeide op in Albany. Ze studeerde Engelse Literatuur in Zuid-Californië waar ze werkte in een boekenwinkel. Tegenwoordig woont ze in Portland met haar man. Het stille zusje is haar debuut.

Cover:
Een jonge vrouw met blond haar. Meer laat het niet zien. De titel in grote roze letters vallen daarentegen goed op. Door juist de opvallende titel zou ik het boek hebben opgepakt. Bij de tekst van de achterflap komt goed naar voren waar het verhaal over gaat. Het zusje moet gaan praten om te zorgen dat haar vader Bear niet beschuldigd wordt van een moord.

Het verhaal:
De moeder van Sam (15) en van Ollie (10) is vier weken geleden plotseling overleden. Hun ouders waren wel getrouwd, maar woonden apart. Bear, hun vader, woont in een tipi in een weiland bij Zeb en Franny. Hij heeft daar een moestuin en houdt daar een aantal bijenkasten. Sam ging vanaf haar zevende jaar elk jaar in de maand augustus bij haar vader logeren. Ollie was nog te jong om daar te blijven slapen en toen ze de leeftijd had om mee te gaan ging ze liever met vriendinnen op zomerkamp.
Na het overlijden van de moeder gingen de kinderen naar hun vader in plaats van hun oma. Bear kreeg een half jaar om aan te tonen dat de kinderen daar normaal konden opgroeien.
Sinds hun moeder is overleden praat Ollie niet meer. Ook ziet ze geesten en schimmen. Ze communiceert via de teksten of plaatjes in haar boek die ze altijd bij zich heeft.
Op een dag vinden Sam en Ollie een dode vrouw in een poel van Crooked River. Sam probeerde de vrouw op de oever te trekken, maar de stroming nam de vrouw mee de rivier op en vanwege de stroming kon Sam niets anders doen dan de vrouw laten gaan. Omdat Bear een nacht weg was geweest en vervolgens een stel schrammen op zijn wang heeft zeggen ze in eerste instantie niks.
Totdat op een dag Bear wordt gearresteerd als verdachte van de moord op de vrouw. Er blijken bewijzen te zijn. Sam gelooft hier helemaal niks van en gaat op onderzoek uit. Haar zusje Ollie moet haar ook helpen, maar dan moet ze echt gaan praten en dat doet ze nog steeds niet.

Mijn mening:
Valerie Geary heeft een mooi debuut geschreven, maar een echt spannend boek was het niet.
Het verhaal begint wel gelijk met het vinden van de vrouw in het water, maar snel gaan we verder met het dagelijkse leven van de meiden. De spanning komt weer even als de vader wordt opgepakt om daarna weer te lezen wat Sam allemaal onderneemt om te zoeken naar bewijzen dat haar vader onschuldig is. De echte spanning komt pas op het eind van het boek. Daar kwamen de lugubere vondsten, de voelbare spanning. Ik voelde toen volledig met de personen mee en ik werd volledig het verhaal in gezogen. Bij het dichtslaan van het boek moest ik het verhaal echt even laten bezinken.
De hoofdstukken werden afgewisseld tussen de twee hoofdpersonen Sam en Ollie. Doordat bij elk hoofdstuk de naam van degene stond wist je gelijk uit welk personage je het hoofdstuk ging lezen. Inleven in de personages kon ik niet echt omdat de personages toch best oppervlakkig bleven. Ik vond niet dat je ze echt leerde kennen.
In de situaties kon ik me wel goed inleven. De liefde die een kind voor een ouder voelt, wordt zeer goed weergegeven.
De schrijfstijl vond ik goed te doen. Het was vlot geschreven en er kwamen geen moeilijke woorden aan bod. De opbouw van hoofdstukken verliep tot een echte climax. Alleen miste ik toch aardig wat spanning in zijn totaliteit.

Plot: 4
Schrijfstijl: 3
Leesplezier: 3
Originaliteit: 3
Psychologie: 3
Spanning: 2

Het boek krijgt van mij 3 sterren.

Brenda



Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten