maandag 1 augustus 2016

De verbeelding – Harlan Coben

Titel: De verbeelding 
Auteur: Harlan Coben
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij
384 pagina’s

Over de schrijver
Harlan Coben is de eerste auteur die alle grote Amerikaanse thrillerprijzen op zijn naam schreef. Zijn boeken zijn wereldwijde bestsellers. Hij schrijft stand-alones en thrillers over zijn vaste personage Myron Bolitar en diens familie. Coben woont in New Jersey met zijn vrouw en vier kinderen.

Achterflap:
Voormalig special forces-pilote Maya Calloway ziet tijdens haar werk iets onmogelijks. Op de nanny cam speelt haar tweejarige dochter Lily thuis met haar man Joe. Maar die is twee weken eerder bruut vermoord. Verbeeldt ze het zich? Ze zou het zo graag willen, maar het kan gewoon niet waar zijn.

De doden bleven voor altijd dood. Dat was juist het probleem.

Wat ik van dit verhaal vind:
Dit zou mijn allereerste Harlan Coben thriller worden en mijn verwachtingen over dit verhaal waren erg hoog. Ik hoorde er zoveel positieve verhalen over, dat ik erg benieuwd was of het nu echt zo goed was.
Toen ik de cover bekeek en een paar vrouwen benen zag, die hard leken weg te rennen, met daaronder een plas water waarin een silhouet spiegelde vroeg ik me af of het wel een vrouw was die in de waterplas weerkaatste of was het maar ‘verbeelding’?
Nieuwsgierig begon ik te lezen.

Het verhaal leest erg vlot en al snel merk ik dat dit verhaal me goed ligt. We maken kennis met Maya, ze lijdt aan PTTS, dit fenomeen is goed neergezet door Coben, ik had het meteen met Maya te doen, weduwe doordat je man op brute wijze is vermoord, leven met PTTS en dan de zorg voor je dochtertje nog erbij.
Ze probeert zo goed en kwaad haar leven weer op te bouwen, samen met haar dochtertje, maar als ze dan op een dag haar overleden echtgenoot samen met hun dochtertje op de nanny cam ziet en haar leven compleet op de kop wordt gezet, wil ze weten hoe dit in vredesnaam mogelijk is en gaat zelf op onderzoek uit.

Het knappe van deze thriller is, dat je elke keer denkt dat je weet waar het verhaal heen gaat, maar dan toch weer compleet op het verkeerde been wordt gezet en het maar een fata morgana blijkt te zijn, en het verhaal toch weer een hele andere wending blijkt te nemen.
Het geheel is erg goed opgebouwd en uitgewerkt, niets wordt aan de ‘verbeelding’ overgelaten en het plot is meer dan verrassend.

Kun je alles vertrouwen wat je met eigen ogen ziet, vooral als je dat wanhopig graag wilt?

Deze thriller heeft mij, ook al heeft het geen top spanning, van begin tot eind weten te boeien, ik weet zeker dat ik nog eens een Harlan Coben ga lezen.

Waardering:
Plot 5
Schrijfstijl 4
Originaliteit 4
Psychologie 5
Leesplezier 4
Spanning 3 

Dikke 4 sterren voor De verbeelding

Heidi

Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten