dinsdag 16 augustus 2016

De Schaduwmannen , Oxen 2 - Jens Henrik Jensen

Titel: De Schaduwmannen ( Oxen 2 )
Auteur: Jens Henrik Jensen
Uitgeverij: AW Bruna
Verschenen: Mei 2016

Het verhaal
Niels Oxen, de hoogst gedecoreerde soldaat die ooit diende in het Deense leger, woont en werkt onder een valse identiteit op een viskwekerij in Jutland. Hij is paranoïde en lijdt aan verschrikkelijke nachtmerries. Hij verbergt een persoonlijk geheim dat hem op de been houdt, maar dat hem ook zijn leven kan kosten.

Dan wordt de directeur van een kasteelmuseum dood gevonden in de zaal van het kasteel waar vroeger het zogeheten ‘Danehof’ samenkwam – een mythische kring van invloedrijke mannen in Denemarken, een groepering die vele eeuwen teruggaat. 

De moord vormt het startschot voor een reeks schokkende gebeurtenissen. Slechts enkelen vermoeden dat er een connectie is met Oxen. Een van hen is zijn voormalige partner van de Inlichtingendienst, Margrethe Franck. Zij is al meer dan een jaar op zoek naar Oxen.

Als ze hem eindelijk vindt, bezegelt ze daarmee zowel zijn lot als het hare…

Opeens vormt Oxen het doel van een klopjacht. Oxen en Franck slaan opnieuw de handen ineen tegen de machtige mannen in de schaduw van de macht.

Over de auteur
Jens Henrik Jensen (1963), is een Deense journalist en schrijver. Als journalist was hij vooral actief in de Balkan, Rusland en Zuid-Amerika. Hij debuteerde in 1997 met Wienerringen  (geen Nederlandse vertaling), en nadien volgden onder andere twee trilogieën. Van de Kazanski-trilogie publiceerde uitgeverij De Geus eigenaardig genoeg alleen de eerste twee delen in Nederlandse vertaling: De heks van Krakow en De hofnar van Moermansk. Zijn Portland-trilogie werd niet in het Nederlands uitgebracht. 

Jensens grote doorbraak kwam er in 2012 met de publicatie van De hondenmoorden, het eerste deel in zijn Oxen-trilogie. Met het tweede boek over de getraumatiseerde oorlogsveteraan Niels Oxen - De schaduwmannen - vestigde hij definitief zijn naam bij de top van de Deense thrillerschrijvers.

Cover

Grijstinten. Groot de naam Oxen en daaronder kleiner de titel van het boek.

Ook is er een toren te zien. Als je deel 1 hebt gelezen zal je het boek zeker oppakken, alleen al vanwege de naam Oxen die zo prominent aanwezig is. Of hij mij zal opvallen in de boekwinkel? Niet echt denk ik, daarvoor springt de cover er niet genoeg uit.

Mijn mening
Deel 1: De Hondenmoorden heb ik niet gelezen. Tijdens het lezen van dit deel merkte ik dat ik soms toch informatie miste. Het verhaal was wel te volgen, maar ik merkte dat sommige details voor mij geen waarde hadden, zeker geen waarde die ze in het verhaal zeer waarschijnlijk wel hebben.

Het is een jaar na de gebeurtenissen die in deel 1 zijn beschreven. Niels Oxen werkt op een viskwekerij ver van alles en iedereen verlaten. Hij heeft alleen contact met “Vis” zoals zijn baas in de omgeving wordt genoemd. Margarethe Franck is op zoek naar Oxen. Voor zichzelf, maar vooral ook omdat haar baas steeds meer druk op haar zet om Oxen te vinden.
Maar zij is niet de enige die achter Oxen aan zit. Er zitten ook duisterdere figuren achter hem aan. En alles hangt samen met Danehof. Een geheime organisatie die uit de middeleeuwen stamt. Al gelooft niet iedereen dat die organisatie ook daadwerkelijk bestaat.
Wat volgt is een kat en muisspel. Oxen slaat op de vlucht, geholpen door Franck. 

Halverwege het boek zit een draai in het verhaal die mij verraste (en niks te maken had met het feit dat ik deel 1 niet gelezen heb). Altijd leuk om zo verrast te worden.
Er zit niet echt een plot in het verhaal. De daadwerkelijke plot zal ook pas duidelijk worden in het laatste deel van de trilogie. Toch is het einde een echt einde. Ik zat niet met het gevoel: "wat nu?" Misschien ook omdat je weet dat er een deel 3 zal volgen. Eigenlijk alles wat in dit deel gebeurt heeft te maken met de ontknoping die je wacht in het laatste deel.
De post traumatische stress van Oxen wordt beeldend en geloofwaardig beschreven. Je voelt en gaat mee in zijn trauma. Dat vind ik knap van de schrijver.

Ondanks de hier en daar missende stukjes vond ik het boek goed. Het is een thriller zoals we wel vaker zien uit Scandinavië. Goed, duister, koud en smakend naar meer.

Plot: niet van toepassing (vind ik)
Spanning: 4
Psychologie: 4,5
Leesplezier: 4
Originaliteit: 4

Ruime 4 sterren

Juul


Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten