
Vooral
als ik iets ontzettend sulligs in gedachten heb of ergens extreem
enthousiast over ben, kan ik mijn gezicht niet in de plooi houden.
Met een serieuze blik, althans dat denk ik dan, probeer ik mijn
gedachten dan over te brengen maar lig al na de derde zin op de grond
van het lachen terwijl de ander me dan heel droog aankijkt en geen
idee heeft waar ik het over heb. Ik ben dan ook verschrikkelijk
slecht in pokeren, iedereen kan al zien of ik goede kaarten heb
zonder dat er een spiegel achter mij hoeft te hangen.
De
eerste 1,5 jaar van je leven ben je doorgaans niet zo goed in het
overbrengen van je gedachten of gevoelens op een manier die je
ouderlijke eenheden ook begrijpen. Helaas vergeten volwassenen snel
hoe het was om kind te zijn, dus valt het soms niet mee om duidelijk
te maken wat het probleem is. Communicatie gaat via een aanstekelijk
gelach als je het naar zin hebt – dit gaat niet altijd op omdat
sommige kinderen gewoon vrolijk doorlachen zelfs als hun been in de
brand staat, om 40 jaar later nog steeds met de brandplekken te
zitten - of een afschuwelijk gekrijs als je niet duidelijk krijgt dat
die luier nu echt op je knieën hangt en nodig aan vervanging toe is.
Maar aangezien je ouders zo nodig Pokémons proberen te vangen en jij
al schreeuwt als er een vlinder voorbij vliegt, hebben ze even geen
aandacht voor jouw zoveelste tirade.
Het
duurt dan ook niet lang voordat je snapt dat een lach je veel dingen
brengt – koekjes, cadeaus, patatjes - en schreeuwen vaak niet
brengt wat je bedoelt – wel heel veel ongewenste tijd op een trap
of in een gang als je ouders weer eens onredelijk zijn in hun begrip
voor jou. Tenzij je ouders je voor straf naar je kamer sturen en niet
doorhebben dat dit eigenlijk geen straf is omdat daar al je beren
zijn en je speelgoed staat.
Uiteindelijk
leer je, als je een jaar of 20 ouder bent, een middenweg te vinden
tussen een lach en hysterisch geschreeuw.

Bij
geschreven woorden is het wat lastiger om te interpreteren hoe de
verteller het bedoeld heeft. Het kan zelfs afhangen van je eigen
humeur op het moment dat je het boek of bericht leest. Leestekens
zijn dan een handig middel om uit te leggen hoe de zin gelezen moet
worden. Dit zorgt voor hilariteit als je rustig de zin leest en er op
het einde van de zin onverwachts een uitroepteken staat, waardoor de
zin wat gewichtiger gelezen had moeten worden.
'Ik
heb er zin in.' zou je kunnen lezen als 'Ik heb wel zin, maar het is
dat het moet'. 'Ik heb er zin in!´ leest als ´Ik heb er echt zin
in.´- overigens kan het ook een sarcastisch uitroepteken zijn ´Ik
zeg wel dat ik zin heb, maar meen er niets van.´
Sommige
schrijvers, aankomend of gerenommeerde, zijn echter wel een beetje
erg enthousiast tijdens het schrijven. Vijf, onnodige, uitroeptekens
op een pagina ervaar ik als behoorlijk veel en vrij storend.
Geschreven wetten dicteren dat één uitroepteken op de 30.000
woorden genoeg is.
´Hij
sloeg linksaf! De auto stond al klaar om de hoek! Hij stapte in! Hij
stopte de sleutel in het contact!´
Ik
ben al moe na het lezen hiervan en dan is de persoon alleen nog maar
de auto ingestapt.

En
dan heb ik het niet eens over meerdere uitroeptekens achter een zin.
'Zou ik ook doen!!!' komt bij mij binnen als 'Als je dat niet doet
ben je een sukkel, waarom heb je het niet al eerder gedaan, waar
wacht je nog op, heb je het al gedaan, waarom luister je nooit naar
me, hou je niet meer van me?!' terwijl ik op mijn knieën op de grond
zit en heel dramatisch mijn armen in de lucht zwaai...
Hoe
serieus moet je een leesteken nog nemen als je constant loopt te
schreeuwen terwijl er niets aan de hand is?
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
BeantwoordenVerwijderen