zaterdag 16 juli 2016

Het stel van hiernaast – Shari Lapena

Titel: Het stel van hiernaast  
Auteur: Shari Lapena
Uitgeverij: Prometheus
320 pagina’s

Over de schrijfster:
Shari Lapena (1960) was werkzaam als advocaat en docent Engels voor ze begon met het schrijven van romans. Het stel van hiernaast is haar thrillerdebuut en werd verkocht aan 23 landen.

Achterflap:
Wie gaat er nou naar een etentje bij de buren en laat de baby thuis alleen achter? Wat voor moeder doet zoiets?

Je buurvrouw nodigt jou en je man uit voor een etentje. Ze vraagt je terloops of je je dochtertje van zes maanden thuis kunt laten. Niets persoonlijks, ze kan gewoon niet tegen het gehuil. Je echtgenoot zegt dat het wel goed komt - jullie huis is immers vlakbij. Je hebt een babyfoon en jullie zullen elk halfuur checken hoe het gaat, om beurten.
De laatste keer dat je bent gaan kijken lag je meisje vredig te slapen. Maar nu, wanneer je de trappen van het doodstille huis op rent, wordt je grootste angst werkelijkheid. Ze is weg.
Nooit eerder heb je de politie hoeven bellen. Nu zijn ze in jouw huis, en wie weet wat ze daar zullen aantreffen.
Het stel van hiernaast is een zenuwslopende ontrafeling van een gezin - een angstaanjagend verhaal over bedrog, huichelarij en ontrouw, dat je gegarandeerd op het puntje van je stoel houdt tot de laatste schokkende ontknoping.

Hij zal dit kind vinden, dood of levend, en hij zal degene vinden die haar heeft meegenomen.

Wat ik van dit verhaal vind:
Toen ik dit boek in de boekhandel oppakte werd mijn oog direct naar de cover getrokken. Het zag er anders dan normaal uit en door de beslagen ruit, waarop iemand een kijkvenster had gemaakt, waardoor je een trieste aanblik op het tegenoverliggende huis krijgt, besloot ik de achterflap te lezen.
Ook deze sprak mij erg aan, dit komt misschien wel doordat ik zelf moeder ben en dit me een ware hel lijkt, waarin je als ouders terecht komt als je kind weg is.
Als ik begin te lezen, kom ik er al snel achter dat het verhaal vanuit de derde persoon is geschreven, iets waarmee je als auteur een risico neemt omdat ik vind dat je daarmee een afstand tot de personages creëert. Maar dit heeft ook met persoonlijke smaak te maken.
Toch weet dit verhaal mij in zijn greep te houden en heeft het wat weg van een psychologische stuiterbal, zodra je denkt te weten welke kant het verhaal op gaat, gebeurt er weer wat je niet verwacht.  
Tijdens het lezen blijven de raderen draaien en word je heen en weer geslingerd tussen nieuwsgierigheid en twijfel. De angst die Anne, de moeder en echtgenote van Marco, in het verhaal meemaakt als haar kindje verdwijnt is goed voelbaar en ik heb het echt met haar te doen, aan de andere kant vroeg ik me ook af, waarom ze haar dochtertje alleen liet.
Je wilt als lezer gewoon het hoe en waarom van dit verhaal te weten komen, Shari Lapena weet met één onderwerp een erg boeiend verhaal neer te zetten.
Toch vind ik het plot wat vergezocht en sommige stukken waren ongeloofwaardig, maar desondanks heeft dit verhaal me wel enkele uren weten te boeien.

Shari Lapena heeft met Het stel van hiernaast een boeiende thriller geschreven, als het iets minder over de top was geweest, was het een knap debuut geweest.

Plot 3
Schrijfstijl 3
Originaliteit 4
Psychologie 4
Leesplezier 4
Spanning 4

3,5 sterren voor Het stel van hiernaast.

Heidi


Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten