zaterdag 16 juli 2016

De vakantiekoffer van Toni Coppers

Waar ga je met vakantie?

We gaan terug naar het land van sardienen en saudade: mijn vrouw is haar hart er verloren toen ze als studente een jaar in Lissabon woonde, en nu zijn wij allemaal verliefd op de Portugese eenvoud en schoonheid. Twee jaar geleden hebben we Portugal opnieuw ontdekt met ons gezin, ik vond er onverwacht ook inspiratie voor “ De Vleermuismoorden “ toen de kinderen me geblinddoekt in de bibliotheek van Mafra brachten. Ze zoeken op vakantie steeds de mooiste bibliotheek op om me te verrassen…

We spreiden onze tijd over de melancholische stad Lissabon, de broeierige hitte en de natuur in het binnenland en de ontspannen sfeer aan de kust ( = de pubers duiken in het water en ik blijf achter aan het zwembad met leesvoer). Die laatste week belooft dus de beste te worden :-)
Ik hoop dat het niet de Belgen worden die de Portugezen uit het EK kieperen want dat kan de enige reden zijn voor een wat mindere gastvrijheid. We kijken echt uit naar de heerlijke kleine koffietjes, warme broodjes met chorizo , de sardientjes en de pasteis de nata. 

Welke boeken neem je mee ? 

Ik hou op vakantie meestal van gemakkelijke boeken, zeker overdag -met 4 kinderen heb je namelijk zelden een uur ongestoorde leestijd. “Ik ben pelgrim” ga ik eindelijk lezen. s’ Avonds mag het wat poëtischer: Alessandro Baricco is een van onze grote favorieten, van hem gaan enkele boeken mee.  
Mijn vrouw neemt zoals steeds Arthur Japin mee, opnieuw op aanraden van mijn uitgever Karel -die zowat haar persoonlijke adviseur geworden is mbt mooie boeken- . Haar “zwembadboek” is de nieuwe Irving.
Bij de kinderen varieert het van de volledige Harry Potter reeks via de zussen Bronte tot De Vliegeraar van Husseini.

Aanrader :

Of je nu zelf ook al dan niet naar Portugal gaat: “Zomaar een moord in Lissabon "  van Robert Wilson. Wij vonden dit boek in de kringloopwinkel en begonnen er zonder grootse verwachtingen aan, maar het is een magistrale misdaadroman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten