vrijdag 24 juni 2016

Misofonie

Er komt een vreemd geluid uit mijn auto.
Het is een zoemend geluid dat Mijn auto maakt een nieuw geluid, en ik kan er niet tegen om niet te weten wat het is.

Tijdens het autorijden verlies ik al mijn concentratie op de weg, zet mijn radio uit en luister aandachtig. Wachtend voor een verkeerslicht tot het licht op groen springt, verdwijnt het geluid. ‘Word ik nou gekker? Het zal wel aan mij liggen.’ Ik zet de radio weer op standje ‘Goedemiddag meneer de politieagent, ik hoorde u echt niet aankomen’ en geef gas als het licht groen wordt.
Een paar honderd meter verder hoor ik door de muziek weer het irritante gezoem. Weer gaat de radio zacht en ik kijk in de achteruitkijkspiegel, met de verwachting dat er iemand op de achterbank mij in de maling zit te nemen. Aangezien ik de enige inzittende ben, zou dat nog vreemder zijn, maar dan weet ik wel waar het geluid vandaan komt.

Eenmaal thuis Google ik naar ‘zoemend geluid Skoda Fabia’. De eerste hit is bij de website ‘Problemcar’. Heb ik dat weer. Heb ik een probleemauto! Tja, net als dat je huisdier op je gaat lijken, zal een auto ook een weerspiegeling van jezelf zijn.
Bij de reacties op een thread van iemand anders die kennelijk hetzelfde probleem ondervindt, staat ‘dat is het geluid van je banden’. Zucht. Nee, dat is het niet. Dat kan toch niet. Ik snap het verschil tussen gezoem en een plakkerig geluid toch wel. Dan maar doorzoeken.
De problemen worden steeds erger: kapotte lagers, wielen die uitgebalanceerd moeten worden, vervangen van de schakelbak (ik ben geen autofiel, dus sorry voor het ontbreken van de technische termen), iemand die zijn complete motor uit elkaar heeft gehaald omdat hij dacht dat er een rubbertje vervangen moest worden.
Zo erg zal het toch niet zijn?
Lopend om mijn auto, speur ik naar de oorzaak terwijl de motor staat te draaien. Uiteraard zonder resultaat.

Ik ben niet zo van de afwijkende geluidjes, of pijntjes die opeens verschijnen en uit zichzelf zomaar weer verdwijnen. Niet dat ik bij elk pijntje 112 bel, maar er moet toch een oorzaak zijn waarom het pijntje of geluidje er is. Iets wat er normaal gesproken niet was, moet een oorsprong hebben.
Net als dat het niet verstandig is om te Googelen/Googleën…zoeken naar ‘zoemend geluid Skoda Fabia’, kun je beter niet zelf op ‘onderzoek’ gaan naar ‘pijntje aan de binnenkant van de linker kleine teen’. Na een paar, onnauwkeurige, zoekopdrachten lig je in het ziekenhuis, moet je teen geamputeerd worden en eindig je na een paar zoekopdrachten met een zware paniekaanval en hardnekkige depressie op bank, benen opgetrokken, duim in de mond en een dekentje over je heen.
Blijkt er alleen een steentje in je schoen te hebben gezeten dat tussen je tenen was gaan zitten.

Het motorblok van Fabio is weer opnieuw in elkaar gezet, de wielen zijn opnieuw uitgebalanceerd en alle rubbers zijn vervangen. De oorzaak moet toch te vinden zijn?
Hé, stond het raampje van de achterdeur de hele tijd al op een klein kiertje? Die hoort toch dicht te zitten?

Mijn auto maakt een nieuw geluid. Ik denk dat ik hem maar naar de sloop breng.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten