woensdag 23 maart 2016

Leesweek van Buistje

Het is weer zover: de week vliegt voorbij. De boekenweek is weer voorbij. Ik schrijf mijn stukje, terwijl mijn gedachten zijn in Brussel. De televisie staat de hele ochtend aan. Aanslagen in Brussel, verschrikkelijke beelden die we zien. Veel gewonden, doden. Waar gaat dit heen? Een aanval op de vrijheid. 
Mijn gedachten zijn bij de slachtoffers en de nabestaanden. 

Wat heb ik gedaan en gelezen afgelopen week?  Afgelopen week hadden we inloopavond van school, leuk om de schriften en kunstwerken te zien van mijn dochter. En natuurlijk ben ik trots. Het laatste jaar op de basisschool; de jaren zijn omgevlogen. Inmiddels is ze ingeschreven op de middelbare school. Dus best spannend allemaal.
Wat heb ik gelezen, ik ben gestart in Heldhaftig, het eerste deel van De Posthumus-trilogie. Pieter Posthumus werkt voor de gemeente Amsterdam op de afdeling Uitvaarten. Hij regelt de begrafenis voor anonieme lijken en doet uitgebreid onderzoek naar de achtergrond van doden. Snuffelt graag in persoonlijke spullen, om een beeld van de overleden personen te krijgen. De hoofdpersonage Pieter Posthumus is geen rechercheur maar een speurder. Hij bijt zich vast in zaken soms tot grote ergernis van zijn vrienden. Het eerste deel vond ik lastig om te lezen: veel verhaallijnen, veel personages, Marokkaanse namen. Ik moest me echt concentreren van wie is nu wie. Een thriller is het niet, eerder een misdaadroman. Ik vind de hoofdpersonage Pieter Posthumus een sympathieke man. Zijn doen en laten maken hem interessant. En dan is deel twee aan de beurt Vastberaden. En is stukken beter. Ook dit verhaal speelt zich af in Amsterdam. Moord op de wallen, de eigenares van een pension Marloes wordt beschuldigd van moord. Voor iedereen is het duidelijk de zaak is opgelost. Maar Anna, een goede vriendin van Pieter, die eigenaar is van een gezellige cafĂ© De dolle hond, heeft zo haar bedenkingen over deze zaak. Pieter belooft haar te helpen en gaat op onderzoek. Het tweede deel is makkelijker om te lezen. Dus deel drie zag ik ook wel zitten Barmhartig, ik ben nog niet zo ver maar het begin is goed. Het zijn geen thrillers, dus nagelbijten zit er niet in. 
Ik wens jullie allemaal een fijne leesweek en hele fijne Paasdagen. 
Tot de volgende keer! 

Groetjes Lydia 
Tjuus 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten