dinsdag 19 januari 2016

Verhalenbundel Genootschap Nederlandstalige misdaadauteurs

Bij het mij dood vervelen tijdens het wachten van een operatie van de vriendin en dan ongedurig tijdschriftjes doorbladerend waar je nog niet dood mee gevonden wilt worden, zapte ik over het net en zocht de nieuwtjes van Hebban eens op. Doe ik in tegenstelling tot het vroegere Crimezone drie keer per dag nu drie keer per week hoogstens.  Te veel kookboeken en literatuurnieuws. Maar nu was het nuttig, want ik las een leuk nieuwtje wat ik hier met u deel voor als u het miste:
Het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs( GNM) bestaat 30 jaar en viert dat door een verhalenbundel uit te brengen. Het GNM is een clubje van auteurs die in onze eigen taal een spannend boek schrijven en jaarlijks wat etentjes hebben, workshops en een hoop geklets en ervaring uitwisselen. In mijn herinnering moest je voorheen twee boeken uitgegeven hebben en ook nog via een officiële uitgever dus niet in eigen beheer. Maar die regels zijn versoepelt of helemaal verwijderd aan een bepaalde leden te zien. 
Ik ben gek op verhalenbundels. Al schijn ik daar in de minderheid te staan. Uitgeverijen geven het vaak nog uit als een soort prestige project, want het verkoopt van geen kanten. Begrijpen doe ik het niet waarom het zo erbarmelijk verkoopt?!
Tijdens de voorheen Maand van het spannende boek wat nu de Spannende Boeken Weken gaat heten (omdat ze de maand terugbrengen naar twee weken) zal er een oplage van ongeveer tienduizend stuks in de bibliotheken komen te liggen. Van verkoopcijfers heeft men dan geen last, want ze worden gratis uitgedeeld. En in boekenland is een gratis boek als een rode lap op een stier: men vliegt en rent er op af.
Voor het weekend werd er geloot welke schrijvers van het GNM een verhaal voor de bundel mogen schrijven. Dat zijn geworden: René AppelMichael BergLiz Brouwer , Daan Fousert , Linda Jansma , Roel Janssen , Corine Hartman , Anita Larkens ,  J. Sharpe , Anna Levander , Jennefer Mellink , Ingrid Oonincx , Tomas Ross , Nicolet Steemers , Charles den Tex  en Jacob Vis


Bron: Peter Kuijt/Hebban

Geen opmerkingen:

Een reactie posten