vrijdag 11 december 2015

Marjolein van der Gaag: 2015 in boeken


Was 2015 een bijzonder jaar op boekengebied voor jou?


Eerlijk gezegd niet echt, alhoewel ik heel blij ben dat nu net voor het einde van het jaar mijn thriller Neerslag nog is verschenen. Maar dat werd, vond ik zelf, ook wel tijd zo'n anderhalf jaar na HELS. Ik hoop over mijn volgende boek in ieder geval wat minder lang te gaan doen. 2015 was wat mij betreft op allerlei andere vlakken nogal een bewogen jaar met onder andere twee verhuizingen, een nieuwe opleiding (tot docent Nederlands) en wat persoonlijke dingetjes, waardoor het schrijven soms nogal op de achtergrond is geraakt.

Las je veel dit jaar en aan welke hoeveelheid moeten we dan denken?

Ik weet 99 procent zeker dat vrijwel iedereen die dit leest, het afgelopen jaar veel meer boeken, en met name thrillers, heeft gelezen dan ik. Met een druk gezin, werk, verhuizingen, een megaverbouwing en een nieuwe studie, komt er weinig van. Sinds september zijn het eigenlijk alleen nog maar boeken geweest, die ik voor mijn studie heb moeten lezen. Misschien dat ik in de eerste helft van het jaar een achttal thrillers heb gelezen.

Welke boeken sprongen eruit voor jou en waarom deze?

Boze Wolf van Nele Neuhaus las ik afgelopen zomer en vond ik geweldig. Ik ben sowieso erg van deze Duitse schrijfster gecharmeerd. Sneeuwwitje moet sterven, die ik eerder las, vond ik ook een heerlijk verhaal. De schrijfstijl van Neuhaus vind ik prettig, de verhalen origineel en ze weet van haar personages echt personen van vlees en bloed te maken. Daarbij zijn de titels erg origineel.
Ook mag Souvenir van Marcella Kleine, met wie ik samen de thriller HELS schreef, hier niet ontbreken. Marcella heeft een heerlijke schrijfstijl en voert je in een ruk mee naar het einde van het boek. Het verhaal, dat zich voor het grootste deel afspeelt in IndonesiĆ«, grijpt je en laat je niet zomaar meer los.

Welk boek vond je eventueel tegenvallen en waarom?

Dit vind ik een lastige vraag, vooral omdat ik vind dat iets eigenlijk alleen kan tegenvallen als de verwachtingen hoog gespannen zijn. En dat is eigenlijk niet het geval geweest. Ik heb wel wat boeken gelezen, die me niet aanspraken en waarvan ik de verhaallijn zwak vond, maar eigenlijk was ik daar dan al vooraf bang voor. Van die flinterdunne thrillers, die je voor 5 euro op het station meepakt en dan zo ongeveer tijdens de treinreis uitleest. Die moet ik dus gewoon voortaan laten liggen.

Wat kunnen wij van jou in 2016 verwachten?

Ik hoop natuurlijk een bestseller! In ieder geval staat er een nieuwe thriller in de planning. Het begin is er ook al, nu de rest nog. Het vinden van tijd is zo nu en dan een beetje een dingetje, maar ik hoop dat 2016 wat minder hectisch gaat verlopen dan dit jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten