vrijdag 11 december 2015

In februari een nieuw boek van Corine Hartman

Corine Hartman – Een vlaag van waanzin
Een psychologische thriller gebaseerd op een waargebeurd familiedrama
Ik zou alles, alles voor haar doen, altijd. Ze hoeft maar een kik te geven en ik ren voor haar. Het kan niet waar zijn dat ze zomaar zegt: ik ga bij je weg. Het mag niet. Alles zal ik uit de kast halen om dat te voorkomen. Alles.
Voor de buitenwereld vormen ze een perfect gezin: Anthonie en Romée van Baerle en hun drie kinderen. Ze wonen in een villa met zwembad. Hij is een succesvolle ondernemer, zij een toegewijde yogalerares. Maar dan krijgt Anthonie van zijn vrouw te horen dat ze hem gaat verlaten. Romée is verliefd op een ander en wil een tijdje op zichzelf gaan wonen om afstand te nemen.
Die nacht vermoordt Anthonie zijn vrouw.
Dit is zijn verhaal. En het hare.
Corine Hartman over Een vlaag van waanzin
“Een paar jaar geleden werd ik gegrepen door een krantenbericht over een partnermoord. Niemand in de omgeving van het gezin begreep waarom de man zijn vrouw had vermoord: een voor de buitenwereld perfect gezin, drie kinderen, mooie villa, alles dik voor elkaar. Schijnbaar. 
Wat mij het meest opviel in het bericht en wat mij deed besluiten alle informatie over deze moord te bewaren, waren de bizarre details van de moord waarbij de man zeer planmatig te werk leek te gaan. Ik zag de scène meteen voor me en heb deze ook in het boek verwerkt. Wat brengt een ogenschijnlijk succesvolle, normale man tot een dergelijke daad, dat is de vraag die mij mateloos boeit en mijn grote inspiratie voor het schrijven van dit boek.
Ik heb veel research gedaan naar het onderwerp waarbij ik nog iets tegenkwam dat me opviel, en dat heb ik een van de personages in het boek laten verwoorden:
‘Hij had er boeken op nageslagen en ontdekte dat er in films veel aandacht is voor op wraak beluste vrouwen, met daarbij meteen het beeld van hoe Glenn Close uit dat bad omhoogkwam toen iedereen dacht dat ze al dood was. Er waren genoeg films over affaires, die op de een of andere manier altijd uit de klauwen liepen met fatale gevolgen. A perfect murder, bijvoorbeeld. Alweer Michael Douglas. Toeval?
Maar films waarbij een man zijn echtgenote doodt en geld geen rol speelt… dat motief kon bij Anthonie toch in elk geval geschrapt worden. Nee, hij zocht het meer in de sfeer van jaloezie, zijn broer was niet voor niets zo opgefokt toen hij een beetje met Romée flirtte. Fracture, bedacht hij.
Waarin Anthony (toeval?) Hopkins afrekent met zijn echtgenote, die een affaire heeft. Topfilm. Al lijkt Hopkins’ berekende wraak in niets op de wanhoopsdaad van zijn broer.’
Corine Hartman (1964) schreef ruim vijftien thrillers. Een vlaag van waanzin is haar eerste thriller gebaseerd op een waargebeurd familiedrama. Nederland telt elk jaar zo’n veertig partnerdodingen. De afgelopen tien jaar hebben ruwweg tweehonderdvijftig kinderen hierdoor een biologische ouder verloren.

2 opmerkingen: