woensdag 18 november 2015

De Loney - Andrew Michael Hurley

De cover
Een boek van een voor mij onbekende schrijver ligt voor me en ik ga eens goed kijken wat ik van de omslag vind. Een aparte cover, dat zeker en niet eentje die ik gauw zou oppakken. De witte kleur en de tak die van boven naar beneden loopt, hebben een beetje een doodse uitstraling. De titel staat ook dwars op de voorkant. Op de achterflap staat: ‘De Loney is een angstaanjagende roman over geloof, schuld, jaloezie en opoffering.’
Dit belooft veel goeds, gauw maar eens kijken of het de tekst op de achterflap waard is en mijn mening over de omslag te niet doet. De Loney is het thrillerdebuut van Andrew Michael Hurley. Ik ben benieuwd, want volgens mij is dit een boek met een hoop geheimzinnigheid.

Het verhaal

Coldbarrow, Dat was de naam die ik lang niet had gehoord. Dertig jaar niet. Niemand die ik kende noemde het nog en ik had zelf erg mijn best gedaan om het te vergeten.

Met Pasen ging de familie Smith naar de Loney, het vreemde niemandsland tussen de Wyre en de Lune. De Loney was iets bijzonders en voor hun moeder was het iets heiligs, ze was ervan overtuigd dat het de enige plek was waar Hanny (Andrew), het geestelijk gehandicapte broertje van de verteller van het verhaal, Tonto, kans had om genezen te worden. Maar niet iedereen is blij dat ze daar heen zijn gekomen.                                                                          In 1976 is het de laatste keer dat ze naar de Loney afreizen, maar wat gebeurt er daar allemaal in de Loney? Smith is de enige die weet wat er allemaal echt gebeurd is.

Dan komt op het nieuws het bericht over een aardverschuiving in Coldbarrow en een baby die aan de voet van de klippen werd aangetroffen. Tonto weet niet of hij zijn hele leven het zwijgen kan volhouden..

En nu met het nieuws uit Coldbarrow, leek het erop dat ze weer van hem zouden gaan horen, tenzij ik alles op papier zou zetten en bij wijze van spreken de eerste klap zou uitdelen.

Mijn mening

Gelijk is er een geheimzinnige sfeer in het verhaal. Ik raak benieuwd naar de plek, de Loney en wat daar allemaal gebeurd is. Het verhaal heeft een erg gelovige basis, alles draait om het geloof en het geloof in de ‘heilige’ plek, de Loney. Het is een heel origineel thema, het heeft in mijn ogen zelfs een zweverig gehalte. De Loney heeft iets griezeligs, iets heiligs en niet iedereen is blij met de komst van de Smiths en daar worden ze ook voor gewaarschuwd.
Ik raak steeds nieuwsgieriger naar wat er echt gebeurt op die plek en door de goed opgebouwde sfeer, ook naar het hele verhaal. Het is wel even wennen, het hoge gelovige gehalte. Je gaat terug in de tijd naar het ware verhaal achter Dominee Andrew Smith en Hanny, want zou hij echt kunnen genezen op die plek?

Het gezelschap maakt elk jaar een pelgrimstocht naar de Loney in de hoop dat de oudste zoon zou genezen. Je reist mee met het gezelschap, vader en moeder Smith, Hanny en Tonto, meneer en mevrouw Belderboss, Juffrouw Bunce, David en pater Bernard. Het wordt vanuit Tonto, de jongste zoon van de Smiths verteld. Het verhaal heeft echt wel een boodschap en niet echt spanning, maar wel erg veel mysterie. Wat is er gebeurd en hoever ga je om iemand te beschermen? Ondanks dat er veel personages in het verhaal zitten, krijg je van elk persoon wel een goed beeld. Deze zijn goed beschreven door de schrijver.

Al met al heeft Andrew Michael Hurley met De Loney een heel goed beeld geschept van deze omgeving en alles rondom de heilige plek. Het verhaal van de familie Smith is vol mysterie en alles draait om geloven en vertrouwen en hoever ga je daarin?
Dit debuut is er echt wel eentje die je in de gaten kan gaan houden en een eventuele verfilming zie ik ook wel zitten.. het hele verhaal heeft gewoon wel iets.. en ik kan er eigenlijk geen vinger op leggen wat me nu zo boeit. Ik denk de liefde tussen de broers, het mysterie en toch ook het geloof in iets heiligs waar mensen zo in kunnen geloven dat ze er alles voor laten.

Ik zou echt zeggen, raak je ook nieuwsgierig? Ga De Loney lezen en kom ook in deze mysterieuze sferen. Dit is zo`n boek waar je over na gaat denken.

Dat heet liegen, Tonto.
Of geloven, Pater!

Moon




Nieuwsgierig? Bekijk het boek hier op Bol.com

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het juist een waanzinnig mooie omslag!

    Ink

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hahaha tja zo zie je maar meningen verschillen ik houd meer van de zwarte lugubere omslagen maar hij past prima bij het verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ok Ben heel benieuw Moon maar het Boek, de cover vind ik prachtig

    BeantwoordenVerwijderen