Mocht ik niet viavia gehoord hebben wie de winnaar was, dan zou ik het via de belangrijke nieuwsbrengers als de grote krantensites niet hebben kunnen vinden. Bij vluchtig rondkijken deze ochtend kan ik alleen vinden dat Charles den Tex hem ooit won.
Ook de winnaar van de debuutprijs kom ik nog nergens tegen dan op haar eigen site, Hebban zelf en twee kleine blogjes. Maar misschien moeten de persberichten nog de deur uit bij Hebban.
Maar dit jaar won Rene Appel dus de Gouden vleermuis. Voor de kenner was dat niet echt een grote verrassing. Je kijkt even onder de gasten die uitgenodigd zijn voor het zondagse thrillerfestival en dan blijft er meestal 1 gegadigde over. Het is natuurlijk iemand die al vele boeken schreef (dus kon het Rene Appel of Loes den Hollander zijn) en die in hoog aanzien staat bij de mensen die verstand van lezen hebben (recensenten van Vrij Nederland, Gouden stropjury, enz en dan valt Loes den Hollander af. Loes den Hollander heeft haar uitgeverij opdracht gegeven haar boeken niet langer in te zenden voor de Gouden strop, omdat de keuze van de jury laten zien dat zij nooit in aanmerking zou komen.
Opvallend is trouwens dat terwijl Hebban Loes den Hollander als grote publiekstrekker bij evenementen inzet, zoals de moordmiddag en elk thrillerfestival van de afgelopen jaren, zij niet genomineerd is voor de thrillerprijs van Hebban dit jaar. Terwijl het de thrillerprijs toch door het Nederlandse volk gekozen zou worden en Loes populair is onder lezers. De redactie die de genomineerden koos waar het volk uit mag kiezen, vond Loes dan niet goed genoeg om kans te maken op...


Misschien dat een Ikea-handleiding Appel kan helpen vandaag bij het in elkaar zetten?
De Gouden Vleermuis is een nieuwe oeuvreprijs ingesteld door het bestuur van het Nederlands Thrillerfestival. De winnaars van de vleermuizen die tot nu toe uitgereikt zijn:
2013 Charles den Tex
2014 Tomas Ross
2015 Rene Appel
Allemaal mannen trouwens. Terwijl de boeken van vrouwelijke thrillerschrijvers over het algemeen veel beter verkocht worden. Dus zou het in 2016 de hoogste tijd worden voor een schrijfster. Maar er schijnt inderdaad een groot verschil te zijn tussen hoge verkopen en waardering. In de VN thrillergids komen de meeste boeken van vrouwen er ook bekaaid af. Wat heb je liever als schrijver? Een groot bereik en waardering van je lezers of een prijs die niet meehelpt aan het verkopen van je boek ?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten