donderdag 13 augustus 2015

Kortere maand van het spannende boek in 2016?

Het CPNB zal volgend jaar waarschijnlijk de Maand van het Spannende boek gaan inkorten. Uit de conclusies van een enquête die elk jaar na afloop onder boekverkopers wordt gehouden, blijkt dat een maand te lang is.  Hebban hield onlangs ook nog een enquête over dit onderwerp; met een respons van minder dan 0,5 procent onder alle leden niet helemaal serieus te nemen.  Van die 0,5 procent kende nauwelijks een Hebbanlezer de winnaar van de Gouden Strop.
 'We zien nog steeds enthousiasme bij boekverkopers, en het thrillergenre is nog steeds populair', zegt het CPNB, 'maar feit is dat één hele maand lastig vast te houden is. De eerste helft van de campagnemaand is beter dan de tweede.' Momenteel vinden de gesprekken plaats over welke aanpassingen nodig zijn.

Hoe ga je de naam bijvoorbeeld veranderen? De twee weken van het spannende boek? Veertiendagen spanning?
 Vanuit de boekhandel is de waardering voor de campagne gestegen, het geschenk wordt gewaardeerd; veel zit gewoon goed. Maar tegelijkertijd krijgen we het signaal dat ze worstelen met de lengte, dat het lastig om zo lang de focus op één campagne te leggen en om auteursoptredens in te plannen. Daar moeten we nou eenmaal op inspelen.' Waarom het lastiger is om in 1 maand auteurs in te plannen en in twee weken wel, is mij onduidelijk. De boekhandels in Breda hadden in de hele maand maar liefst drie kwartier Marion Pauw op bezoek. Dat was het! Je zou toch hopen dat in vier weken iets meer georganiseerd kon worden. Op schriftelijke vragen aan enkele Bredase boekhandels kwam echter geen antwoord. Hier in het Bourgondische Breda wil men graag literatuur aan de man en vrouw brengen. Het zijn dan ook niet de boekhandels die ik bezoek en waar ik mijn vele boeken nog koop. Als je ze liever niet verkoopt, dan bij iemand die met liefde voor alle boeken in zijn winkel staat.

Terugkijkend op de Maand van het Spannende Boek 2015 is er een gemengd beeld te zien, aldus een medewerker van het CPNB in Boekblad. Hoewel de omzet van spanning met 6,8 procent daalde, zijn de cijfers wel beter dan vorig jaar. Ik denk als je wat enthousiaste medewerkers in je winkel zet, die verstand hebben ook van thrillers dat je echt meer kan verkopen dan als je mensen bij de thrillerhoek wat aan laat kloten. Dat vriendelijkheid beter werkt dan een Maand van het spannende boek. Maar misschien klets ik onzin, want als je een boek graag wilt hebben, koop je het toch wel. Desnoods bij het blauwe mannetje via internet.

Laten mensen zich nu echt zo beïnvloeden door zo'n georganiseerde periode? Ik vind het vooral leuk dat er allerlei dingen georganiseerd worden. Ook al zijn veel van de leukste dingen dan in Amsterdam.  Het hele jaar zijn in vele boekhandels wel boekenactiviteiten, maar zelden dat er eens een thrillerauteur op bezoek komt. Natuurlijk heb je dan de maandelijkse thrillersalon in Amsterdam, maar of je daar drie uur voor wilt reizen om drie kwartier twee schrijvers geïnterviewd te zien worden? Voor in-de-buurt-woners leuk!
Koop jij meer in de maand juni aan spannende boeken dan je de rest van het jaar doet?

(Bron: Boekblad)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten