dinsdag 7 juli 2015

Boekpresentatie Kwaad bloed - Jennefer Mellink

Donderdag 2 juli 2015

Terwijl de mussen van het dak vallen, het draakje een middagdutje doet en mijn schoonmoeder op de ligstoel in de tuin de binnenkant van haar ogen bekijkt, begeef ik me op mijn fietsje richting het station. Ik pas mijn tempo aan aan het weer en vertrek ruim op tijd, niks irritanter dan een zonnebril die steeds van mijn neus glijdt en het zweet dat als een waterval je bilnaad in gutst. Eenmaal op het station aangekomen zie ik dat mijn shirt zich ook wat heeft aangepast aan het weer: het bovenste knoopje is foetsie. Lekker dan, de boel hangt nog net niet buiten. Grmpf.

Ik stap in een lekkere koele trein en vertrek met een goed boek op schoot richting Amsterdam. Daar in Pand Noord bij Uitgeverij Clavis zal om 16:00 uur de boekpresentatie van het nieuwe boek van Jennefer Mellink plaatsvinden. Pand Noord is een aardig groot gebouw waarin meerdere bedrijven zijn gevestigd. Ik word naar een grote ontvangsthal gestuurd waar ik later word opgehaald door iemand van Clavis: Femke. Jennefer had een vertraging van 50 minuten met de trein, dus nog eventjes geduld.

Als we compleet zijn en voorzien van een drankje, opent Femke de presentatie met een kort praatje. Omdat Jennefer zelf al een exemplaar van ‘Kwaad bloed’ heeft, wordt er nu een exemplaar uitgereikt aan rechercheur Marieke Gerrits. Zij is met Jennefer meegekomen naar de presentatie en zal later ook vragen beantwoorden.

Jennefer begint met het voorlezen van de proloog (‘Ik lees best wel snel voor!’) en daarna is het tijd voor vragen.
Aan de hand van die vragen vertelt Jennefer dat zij een jaar bezig is geweest met het schrijven van ‘Kwaad bloed’. Tussen de eerste versie en de definitieve zit zo’n 15.000 woorden. ‘Schrijven is schrappen’ gaat voor Jennefer niet op: er komen alleen maar woorden bij. Haar moeder en haar vriend zijn haar proeflezers. Beiden zijn eerlijk en niet bang om te zeggen wat er niet goed is. Jennefers moeder is Zuid-Afrikaans en haar Nederlands is wat minder goed, dus zij let vooral op de verhaallijnen. Of het lekker loopt en of het klopt.
De vriend van Jennefer is meer van de taalfoutjes en bij ‘Kwaad bloed’ heeft hij ook geholpen met de muziek en songteksten. Er is een personage in het boek dat daar nogal vaak naar verwijst en daar heeft hij veel bij geholpen als Jennefer het zelf even niet meer wist.
Rechercheur Marieke heeft een aantal stukjes uit ‘Kwaad bloed’ voorgelegd gekregen. De volgorde daarvan klopte niet helemaal, dus dat heeft Jennefer aangepast. In het boek komt bijvoorbeeld voor dat er een kamer wordt afgezet door de politie in verband met het onderzoek. Normaal gesproken komt er dan ook bewaking bij, zodat niemand zo’n afgesloten ruimte kan betreden, maar ja, dat paste eigenlijk niet in het verhaal, dus die bewaking heeft Jennefer maar weggelaten. Het blijft natuurlijk fictie ;-)

Het manuscript van haar eerste boek, ‘Gebroken’, had ze naar verschillende uitgeverijen gestuurd: Clavis reageerde als eerste, binnen twee weken. Jennefer is ontzettend blij met Clavis, vooral ook omdat ze zelf inspraak heeft op de kaft en titel van het boek. ‘Kwaad bloed’ is de titel die ze eigenlijk vanaf het allereerste begin in haar hoofd had zitten en uiteindelijk kreeg ze haar zin. De kaft is wat meer werk geweest, maar ze is ontzettend blij met het resultaat.
Haar inspiratie komt uit het dagelijks leven, dingen die ze op televisie ziet of ergens leest, maar het is voornamelijk een enorm grote fantasie.
Haar grote droom is dat ze ooit kan leven van het schrijven. Dat ze haar parttime baan kan opzeggen en zich volledig kan richten op het schrijven. Dat hoeft niet nu, over een jaar of tien was ook prima. Een mens moet kunnen dromen toch?

Haar grote voorbeeld qua schrijven is Jim Steinman. Hij schrijft voornamelijk songteksten (van bijvoorbeeld Meatloaf). Ze houdt heel erg van de meerdere lagen die in zijn teksten zitten. Je kan een tekst vaker lezen en steeds weer iets anders eruit halen.
De boeken van Tess Gerritsen kunnen haar ook erg bekoren.

Ze is inmiddels begonnen aan haar derde boek, wederom een Young Adult. Het gaat over een 18-jarig meisje dat bij haar ouders woont. Haar relatie met haar ouders is niet goed, het botst vooral vreselijk met haar moeder. Ze staat ingeschreven bij de woningbouwvereniging, maar het lukt niet echt om een plekje voor haarzelf te vinden. Uiteindelijk komt ze via particuliere huur terecht in een huis waar het niet pluis is...

Het ‘vragenuurtje’ was voorbij en we kregen allemaal een goodiebag waar onder andere een exemplaar van ‘Kwaad bloed’ in zat…die kon dan meteen door Jennefer gesigneerd worden. Zo gezegd, zo gedaan; die krijgt weer een mooi plekje in de kast. Ik vind ‘m erg mooi! Ink en ik hadden nog een kadootje voor Jennefer. Zoals jullie in het boekenkasten-item hebben kunnen zien, is ze nogal fan van Snoopy (en dan druk ik mij wat voorzichtig uit), dus het leek ons wel leuk om iets van Snoopy te geven. Dat viel nog niet mee om daar iets leuks van te vinden! Maar het is gelukt en er volgt nog een fotootje van het eindresultaat ;-)

Nog even met Jennefer gekletst en o.a. gevraagd of zij een leuke vraag kon bedenken voor de winactie die binnenkort op het blog staat. Rechercheur Marieke was haar voor!
Na een praatje met Femke (ze werkt pas een maand of twee bij Clavis dus ze wilde even horen wie wat deed voor welk blog etc.) ging ik met meer tassen naar huis dan toen ik binnenkwam…altijd fijn!

Jennefer en Clavis, hartelijk dank voor de uitnodiging voor een leuke middag!

Miriam


Geen opmerkingen:

Een reactie posten