vrijdag 8 mei 2015

High tea bij Plukker met Loes

Op de Thee bij Loes

Wat ga je doen op vrijdagmiddag als je een gaatje hebt? Dan ga je gezellig op de thee bij Loes den Hollander. 
Nou ja, niet echt natuurlijk maar bij boekhandel Plukker in Schagen was er een High Tea georganiseerd met Loes den Hollander.
 Ik was wel benieuwd naar haar nieuwe boek dus ik denk:  ik ga er even heen! Als ik aan kom,  zit er al een tiental vrouwen te wachten. Gezellig aan de thee met gelijk een gezellig sfeertje. Leuk! 
Toen Loes aan kwam werd het natuurlijk nog extra gezelliger. Nadat iedereen een hand had gekregen, werden de kopjes volgeschonken en werd er gezellig gekletst en gekeuveld.
Fans stelden wat vragen. Daar tussendoor kwamen klanten hun gekochte boeken laten signeren. Moederdag staat al bijna voor de deur natuurlijk, dus er werd goed gekocht voor moeders.

 Hoe leuk is dat een gesigneerd boek krijgen op moederdag?         
(ik zal dit stukje ook even aan mijn zoons laten lezen: misschien dat ze de hint snappen.)

Waar heb je het zoal over met een bekende schrijfster ? Nou, over boeken natuurlijk. En ja, dan snappen jullie het wel: het uur was zo om! Loes vertelde dat haar eerste thriller die ze ooit las van Ira Levin “Een kus voor je sterft” was. Ze is daar erg fan van. Nu vertelde ze daar toch wel heel enthousiast over, zodat ik het boek nu dus zeker ook zal gaan lezen.
Natuurlijk kwam er nog veel meer aan bod; we hebben het gehad over het nieuwe boek Aangetast. Dit is het eerste deel in het Metselaer dossier. Kijk, dan loop ik al helemaal warm, want een serie vind ik erg leuk. Wat wel een heel grappige anekdote is dat Loes eerst wilde schrijven over Lieve Colijn maar dit later toch niet voegde en het Lieve Metselaer werd. Dit is overal veranderd, zoals bij Bol.com en dergelijke, maar nu blijkt nadat de eerste druk van 11.000 exemplaren waren gedrukt dat de omslagtekst niet is aangepast! Hierop staat dus nog steeds Lieve Colijn. En laat ik nu gewoon vanaf vandaag in het bezit zijn van een echt collectors item exemplaar. Ik mag straks één van die 11.000 exemplaren met de verkeerde omslag tekst in mijn kast zetten.. 

Ook hierin blijkt dus weer dat hoe vaak je je boek of tekst ook laat controleren;het blijft mensenwerk  en een foutje kan er zo insluipen.
Ook hadden we het nog over verfilming van boeken. Een van de dames vroeg welk boek Loes graag verfilmd zou zien worden. Loes antwoordde dat ze dat natuurlijk erg leuk vond ,maar dat ze nog niet de juiste contacten was tegen gekomen. Maar of het slim was .....
Het is altijd spannend ,vertelde Loes , omdat ze geen makkelijke zou zijn. Ze zou zich erg gaan bemoeien met de uitwerking van het boek als film. Wat ik dan wel logisch vind want volgens mij is je boek net zoiets als een kindje. Er komt dus nog geen verfilming ,maar wie weet en als dat zo zou zijn, dan zou Loes Dekmantel daar wel heel geschikt voor vinden. Dus wie weet….??

Toen ik zei dat ik het jammer vond dat de Avond van het Spannende Boek niet meer voor lezers toegankelijk was, beaamde ze dat.  Ze vond het zelf ook erg jammer, omdat dit juist zo`n leuke gelegenheid was voor lezers om de schrijvers te ontmoeten. En dit is ook gewoon jammer. Daarom is zo`n middag leuk om in een kleine setting met de schrijfster te kunnen kletsen, elkaar een beetje te leren kennen en te laten weten wat je zo aanspreekt in haar boeken.  Nadat Loes mijn exemplaar had voorzien van Veel Leesplezier, ging ik vrolijk en voldaan huiswaarts.

Groetjes MOON





Geen opmerkingen:

Een reactie posten