maandag 11 mei 2015

Het reservaat - Liselotte Stavorinus

De cover
Er is al een hoop over te doen geweest over dit boek. Saskia Noort had Liselotte aangeklaagd omdat 'Het reservaat' te veel zou lijken op 'De eetclub'. Deze rechtszaak heeft Saskia inmiddels verloren, maar ik ben hierdoor natuurlijk wel erg nieuwsgierig naar het verhaal. De cover is van een mooie rode kleur met een Gooisch chique hekwerk erop, niet een boek wat mij gelijk zou trekken. Ik kan dan ook niet zeggen dat ik dit boek gelijk zou op pakken in de winkel, maar door alle commotie ben ik getriggerd en ik wil hem dan ook graag lezen.

Het verhaal:

'Je moet oppassen' siste ze, 'niets is wat het lijkt.'

Jessica Dudock en haar man Victor zijn gelukkig met hun kinderen, David, Cas en Nina. Ze wonen op het mooie CuraƧao en Jessica heeft daar een heel mooi ontspannen leven als binnenhuisarchitecte. Wanneer haar man een top functie bij een bank in Amsterdam aangeboden krijgt, keren ze terug naar Nederland. Ze vinden hun droomhuis in het Gooi, ook wel gekscherend 'Het reservaat' genoemd.
Er gelden eigen regels en gewoonten, waar je als nieuwkomer dan ook erg aan moet wennen en voor je ook opgenomen wordt in dat wereldje. Dat duurt even. Jessica voelde zich niet op haar plek, Victor was vaak weg voor zijn werk, de kinderen hebben het naar hun zin op de nieuwe school, maar Jessica voelt zich niet thuis. Tot  buurvrouw Amanda Voorbach, de echtgenote van de bekende filmproducent Marcus Voorbach, bij haar komt binnen vallen en Jessica onder haar hoede neemt in de wereld van het reservaat. Jessica bloeit op, voelt zich thuis, ze leert nieuwe vrienden kennen en leert de regels en de gebruiken van het reservaat.
Maar is de wereld van het reservaat wel zo luxe en geweldig?

Mijn mening:
Een heerlijk boekje tussendoor dacht ik zo. Gaandeweg raakte ik toch wel heel nieuwsgierig naar die Amanda en haar bedoelingen en waarom zegt die Maaike niet gewoon wat ze zeggen wil? Het leven van Jessica raakt aardig overhoop en ik zou voor geen goud met haar willen ruilen; laat mij maar lekker op het platteland wonen. Er is een hoop over geschreven: Saskia Noort vond dat dit boek te veel op haar boek 'De Eetclub' zou lijken. Ik kan me daar iets in vinden. Ik vind 'Het reservaat' een lekker boek, het leest lekker weg en heeft een goed verhaal. Een lekker verhaal tussen twee echte lugubere thrillers door. Het leven van Jessica en al wat er bij komt in het reservaat wordt goed beschreven .Er zit ook een verhaal achter en heeft best wel diepgang. Het plot is goed en in die richting had ik zeker niet gedacht. Al met al vind ik dit een goed boek, een heerlijk boek om mee te nemen op vakantie om even lekker bij te ontspannen. Een goed verhaal met een goed opgebouwde spanning.

Plot: 4
Leesplezier: 4
Spanning: 4
Schrijfstijl: 4

Conclusie: 4 sterren

Moon


Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten