zaterdag 25 april 2015

Lastig hoor omgaan met kritiek

Dat duurde langer dan verwacht Inkie, kom maar op met je lastercampagne, veel succes ermee, karma comes back around....Meer

Deze tweet mocht ik net ontvangen op ons twitteraccount. Wat is er aan de hand? Haar vorige boek vond ik prima.
Heb ik zelfs een aantal keren in onze Facebook-groep benoemd. Zelfs van de week nog. Deze week kreeg ik gratis het nieuwe boek ‘Beklemd’. Nu kost het maar € 1,98 geloof ik, maar die konden mooi in de spaarpot. Op bladzijde 48 aangekomen, besloot ik te stoppen. Ik had al veel eerder zelfs willen stoppen, als een leesmaatje van mij niet zo enthousiast was geweest. Ik vond de eerste paar bladzijdes eigenlijk al van een bepaald niveau dat ik dacht van ‘oei’. Ik dacht van ‘Kom op geef het een kans!’. Eerst hebben we een tieneroppas die stapelgek is op haar oppaskind, welk per ongeluk valt op zijn kop en dood lijkt. De tiener begraaft het kind (logische eerste reactie he...) en verzwijgt tegen iedereen wat ze deed. Ze gaat er aan kapot, maar ze vertelt niemand iets. Dan is er een vrouw wiens kindje overlijdt en die ze niet kan afstaan en ze in haar kleine caravan houdt. De stank is ondraaglijk en het lichaam verwordt tot skelet. Ook best een logische daad voor een moeder he...
Toevallig achtervolgt de moeder de oppas en het kindje als die oppas het kindje begraaft. Ze graaft het kindje later op, want zo waar het leeft nog (huh huh). Vertelt niemand iets en neemt het mee
naar Spanje. Het is net Sinterklaas. De zoon die inmiddels 27 jaar is gaat op een dag naar Nederland en wie komt hij in de V en D tegen...jawel...je gelooft het niet...zijn oppas van vroeger. Hij herkent haar ergens van, maar weet niet waar van. Zij weet niet beter dan dat hij dood is. Toen heb ik het boek dichtgeslagen. Ik heb op Twitter enkel en alleen neergezet dat ik het boek dichtsloeg op bladzijde 48 , omdat er toen al te veel ongeloofwaardige zaken waren gebeurd. Schijnbaar (en eigenlijk wisten we dat al na enkele eerdere botsingen met bepaalde schrijvers) kunnen sommige mensen slecht tegen kritiek. Als je mijn tweet als een lastercampagne ziet....dan moet je je woordenschat echt gaan vermeerderen. Maar ik zou je vooral willen aanraden eens je boek door echte kritische proeflezers te laten lezen. Mensen die een bepaald studieniveau hebben bijvoorbeeld. Dit soort boeken zijn zo de voorbeelden van de boeken bij onafhankelijke uitgeverijtjes, waar je zelf een grote zak geld neer moet zetten en waar er geen redacteur naar je boek lijkt te kijken. Eerlijk is eerlijk: het boek kost maar € 1,98. Dus ik zou zeggen: bestel het! Gooi het in de vuurkorf op een warme avond. Je steunt er deze schrijver mee die hopelijk dan bij boek drie een redacteur inhuurt.

En doe niet zo sneu met je ‘lastercampagne’ pffffff

11 opmerkingen:

  1. Wil je dat nooit meer twitteren??? Potverdrie zeg je zegt toch niet dat je een boek dicht heb geslagen ..... Ow ow ow

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is toch geen afzeiken? Ik zeg gewoon dat ik het niet goed vond. Kolere en dan maak je al een lastercampagne. Ze zijn echt af en toe gek die kliek.

      Verwijderen
  2. Nee joh die zijn wazig is t hoofd ..... Dan heb ik al heel wat laster campagnes op m'n naam staan......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar Ink, dat kun je mevrouw toch niet aandoen. Je moet gewoon een boel sterretjes uitdelen. Dat doen anderen ook die het niets vinden, maar er niet voor uit durven komen.

    Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Man man, dat krijg je er van als je proeflezers neemt die net de MAVO af hebben kunnen maken. Volgens mij leer je juist van kritische mensen. Echt Pinkeltje in wolkewietjesland is spannender

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met Beklemd heeft Corinne Vlaminckx wederom een topper neergezet. Spannend, boeiende verhaallijn van begin tot het eind, met goed uitgewerkte karakters, met een spiritueel vleugje eraan toegevoegd, kenmerkend voor Corinne. Ook weer een echte aanrader, welke ik met veel plezier heb gelezen.

    Zo ziet men: ieder zijn smaak. Op bepaalde blogs krijgen boeken die in eigen beheer worden uitgebracht opvallend vaak vier of meer sterren. Schijnbaar zijn deze boeken wat simpeler te behappen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond Beklemd geweldig, zie mijn recensie op Bol.com. Snap ook niet waarom jullie zo uitgebreid zitten te vitten, er wordt nu toch een lastercampagne gevoerd dus volgens mij heeft de auteur dit goed voorzien. Zie vaker van deze vreemde berichten voorbij komen hier die volgens mij persoonlijk zijn en niet op een echte mening berusten. Groet, Linda Steenbakkers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Prima dat je Beklemd geweldig vond, dat is jouw mening. Ink vond het niks en heeft dat ook gezegd. Dat werd meteen door de schrijfster afgedaan als 'lastercampagne'. Natuurlijk is het even slikken als iemand je boek waar je zo lang mee bezig bent geweest niets vindt, maar je kunt nu eenmaal niet een boek schrijven dat iedereen geweldig vindt. Ieder zijn smaak en ieder zijn mening. Ink heeft Moordfamilie erg veel aangeraden, ze heeft me het boek gegeven met de mededeling dat ik het moest lezen omdat het goed was. Ik hoor het haar nog zeggen. De reactie van mevrouw Vlaminckx heeft er nu voor gezorgd dat het boek ongelezen in mijn kast blijft staan.
      Groet, Miriam Bakker

      Verwijderen
    2. Volgens mij leg ik toch heel duidelijk uit waarom ik het boek bij pagina 48 dichtsloeg? Zulke belachelijke gebeurtenissen die plaatsvinden in zo'n kort tijdsbestek die eerder op de lachspieren werken dan het spannend maken. Het vorige boek vond ik inderdaad goed. Daarom pakte ik ook snel dit boek. Juist om het snel wat aandacht te kunnen geven. Fijn voor een nogel erg onbekende schrijver, Helaas vond ik het bagger. Groet, Ink Kroon

      Verwijderen
  7. Beste Miriam, ik wil hier toch even wat rechtzetten. Ten eerste vind ik het niet terecht dat je ‘mevrouw Vlaminckx’ wegzet als iemand die niet tegen kritiek kan. Ik ben het helemaal met je eens dat iedereen een eigen smaak en mening mag hebben, maar die mening moet dan wel gebaseerd zijn op de waarheid. Als je kijkt naar wat er allemaal is gebeurd en naar wie o.a. mijn proeflezers zijn en wat Ink daar allemaal over te zeggen heeft dan weet je dat ik gelijk heb. Ik doelde ook niet op haar tweet met mijn ‘lastercampagne’ maar op alles waarvan ik wist dat nog zou volgen, en zie hier, ze weet van geen ophouden. En dan ook nog met een verhaal waarvan een deel helemaal niet klopt, zoek het maar na, ik weet niet waar ze het vandaan haalt. En dat ze Moordfamilie niet afkraakt komt alleen maar door het feit dat ze het 4,5 * sterren heeft gegeven en daar niet meer op terug kan komen. Ik vind het erg jammer dat mijn eerlijkheid naar haar toe heeft geleid tot deze oproer en dit is dan ook het laatste dat ik erover ga zeggen. Als zij zo geniet van de spelletjes die ze speelt moet ze er zeker mee doorgaan, ik ben niet de eerste en de enige waarbij ze dat doet dus ik zal het maar niet persoonlijk opnemen. Ik wens jullie alle goeds en veel succes met jullie blog. Er is al genoeg haat en nijd op de wereld, ik doe daar niet aan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laten we even terug gaan naar het begin van Beklemd. Ik geef aan dat ik stop bij bladzijde 48 en waarom. Als reactie krijg ik van mevrouw de schrijver dat ik met een lastercampagne begonnen ben. Zie haar eigen tweet bovenaan. Nu blijkt dat ze voorspellende gaves heeft en doelde ze op dat ik reageer dat zij vindt dat ik een lastercampagne voer en dat is dan de lastercampagne. EHMMMMMMMM???
      Ik heb naar eer en geweten samengevat hoe de eerste 48 pagina's op mij overgekomen zijn en wat daar voor idioterie plaatsvond. Volgens de schrijfster klopt dit niet. Volgens mij wel. Ik heb aantekeningen zitten maken. Het is zelfs nog erger dan ik schreef. Zo wordt er ook nog constant het liedje over een bepaalde paddestoel gezongen bijvoorbeeld. Het is geen kwestie van smaak mbt dit boek helaas. Het is gewoon ronduit slecht. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dit verhaal spannend kan vinden of je moet gewend zijn de Donald Duck en Tina te lezen. Het verhaal werkt op je lachspieren ipv spannend te zijn. Zulke idiote gebeurtenissen die in een zo'n kort tijdsbestek plaatsvinden en dan ook nog in een bepaald taalgebruik.... Het boek kan gewoon na drie bladzijdes lezen niet van een gewone uitgeverij afkomstig zijn. Dat voel je gelijk. Of je de omslag wel of niet mooi vindt is inderdaad smaak. Ik vind hem spuuglelijk. Maar oke. De inhoud van het boek is qua techniek gewoon bagger! En JA!!: er zou inderdaad een gaaf boek misschien in kunnen zitten. Maar laat er dan eens wat mensen naar kijken die er verstand van hebben. Huur een goed iemand in. Je kan schrijven Vlaminckx. Ik kom niet terug op mijn mening dat je eerste boek wel goed was. Waarom zou ik? Goed is goed.
      Dat je echt denkt dat ik je boek bagger vind, omdat ik je matties niet waardeer is een trieste constatering om niet naar je wanproduct te willen kijken. Ik wil met alle liefde de eerste 48 pagina's naar mensen sturen om ze te laten beoordelen. Ik lees echter veel reacties nu op de groep van mensen die het boek juist nu niet moeten door jouw rare reactie op kritiek.

      Wij doen discussie in het openbaar en laten dingen staan. Kritiek mag namelijk. Succes met je derde boek en laat er gewoon eens kritische mensen naar kijken. Daar wordt een boek alleen maar beter van namelijk.

      Groet, Ink Kroon

      Verwijderen