Toen ik gisteren per trein station Deventer passeerde (ik
was op weg van Amsterdam naar mijn ouders in het oosten van het land), sprak
een man in de coupé smalend tot ons: ‘Ik ben blij dat ik er hier uit moet, het
wordt straks druk. Er wacht jullie een invasie van mensen.’ Mijn medepassagiers
en ik keken de man vragend aan. Die blik beantwoordde hij met: ‘Het is dit
weekend het Dickensfestival.’
Ik keek uit het raam en zag inderdaad veel mensen op het perron in die kenmerkende kleding uit de negentiende eeuw. Van een invasie was geen sprake, maar toch: het evenement bracht veel volk op de been. Terwijl de storm tegen de ruiten sloeg, mijmerde ik over de periode waarin Dickens geleefd had.
Dickens werkte in een roerige periode in Engeland. We
spreken over het Victoriaanse tijdperk (tussen ongeveer 1840 en 1900).
Als ik denk aan wat ik op school geleerd heb over die tijd, staat deze vooral in het teken van grote sociale ongelijkheid, humorloosheid, moralisme en preutsheid op vele gebieden. Maar daar was in 1843 dus die man met dat boek: Charles Dickens. In dat jaar kwam zijn klassieker ‘A Christmas Carol’ uit. Er werden binnen een week 6000 exemplaren van verkocht en het boek droeg bij aan het nationale besef dat de sociale ongelijkheid in Engeland buitenproportionele vormen aannam.
Als ik denk aan wat ik op school geleerd heb over die tijd, staat deze vooral in het teken van grote sociale ongelijkheid, humorloosheid, moralisme en preutsheid op vele gebieden. Maar daar was in 1843 dus die man met dat boek: Charles Dickens. In dat jaar kwam zijn klassieker ‘A Christmas Carol’ uit. Er werden binnen een week 6000 exemplaren van verkocht en het boek droeg bij aan het nationale besef dat de sociale ongelijkheid in Engeland buitenproportionele vormen aannam.
Ik bedacht vervolgens dat 2014 een mooi jaar was. Een jaar
waarin ik mijn eigen uitgeverij SpeakEasy
oprichtte. En ineens werd ineens een parallel (weliswaar een lichte) met
Dickens en zijn klassieker zichtbaar. Want wat ik voor ogen heb met SpeakEasy
en haar auteurs is het breken van taboes, het brengen van doofpotverhalen en
het uitgeven van spannende non-fictie. Thema’s als sociale ongelijkheid,
moralisme en preutsheid komen daarbij vaak aan de orde. Zo publiceerde ik als
eerste boek ‘Moskou aan de Amstel’, dat gaat over misstanden in de
prostitutie(politiek).
Vervolgens was er afgelopen maand ‘De doofpotgeneraal’ waarin een militair schandaal rondom Srebrenica wordt onthuld. Daarna verscheen ‘Bangkok Confidential’, de memoires van de Amerikaan Eddie Woods, waarin hij zijn vriendschap met Tennessee Williams en affaire met een dragqueen-prostituee beschrijft.
Vervolgens was er afgelopen maand ‘De doofpotgeneraal’ waarin een militair schandaal rondom Srebrenica wordt onthuld. Daarna verscheen ‘Bangkok Confidential’, de memoires van de Amerikaan Eddie Woods, waarin hij zijn vriendschap met Tennessee Williams en affaire met een dragqueen-prostituee beschrijft.
De boeken lopen goed. Er komt binnenkort een aantal
Engelstalige e-books uit en ook heeft SpeakEasy haar eerste buitenlandse
manuscript verworven. Maar dit alles is niet mogelijk zonder lezers, zonder
jullie dus. Blijf dus lekker ook in 2015 boeken kopen en verslinden! Er
verschijnt genoeg moois. Ook SpeakEasy geeft in 2015 weer titels uit die jullie
zullen verbazen. Ik zou het leuk vinden als je de website in de gaten houdt of
je aanmeldt voor de nieuwsbrief. En natuurlijk zal ik met SpeakEasy regelmatig
op Thrillerlezers-blog een winactie of prijsvraag plaatsen.
Fijne kerstdagen gewenst namens SpeakEasy! Ik hoop voor iedereen op een
mooie ‘Christmas Carol’. Maar niet op een terugkeer naar het Victoriaanse
tijdperk. Laat 2015 een vrij en vrijzinnig jaar zijn!
Uitgever SpeakEasy
Coen Borgman
Coen Borgman
Word ook SpeakEasy-fan op Facebook
Volg ons op Twitter
Bezoek mijn persoonlijke website
Geen opmerkingen:
Een reactie posten