vrijdag 31 oktober 2014

Een verslag van de boekpresentatie van Tomas Ross door Thrillerlezer Ann

Woensdag op de valreep van de ochtend vroeg Alex Hoogendoorn, de razende reporter van De Thrillerlezersblog, of ik zin had om mee te gaan naar de boekpresentatie van 'De Vrienden van Pinocchio' van Tomas Ross.
Aangezien de presentatie in mijn èguhn stad én bij mijn favoriete boekwinkel Paagman gehouden zou worden kon ik eigenlijk maar 1 antwoord geven…en dat was een volmondig ja. Gelijk liep ik naar mijn thrillerboekenkast en haalde daar 'Onze vrouw in Tripoli' uit, die ging mee om gesigneerd te worden en mijn camera moest natuurlijk ook mee.

De presentatie zou om 19.00 uur beginnen en aangezien de boekwinkel niet zo heel erg ver van mijn werk ligt en er daar en in een aantal andere winkels op 'De Fred', (zo wordt de Frederik Hendriklaan genoemd waar Paagman aan ligt) genoeg leuke boeken en Kikke Spulle te bekijken zijn besloot ik om gelijk uit het werk er heen te gaan. Alex en ik hadden rond half zeven afgesproken dus ik kon nog even heerlijk shoppen en een klein hapje eten. Als ik naar 'De Fred' ga begin ik altijd bij Paagman want ik vind het heerlijk om langs alle boeken en aanverwante artikelen te struinen…en ja hoor daar was het eerste shopmoment al…een leuk notitieboekje met uiltjes en toen op naar de andere winkels. Een 2-in-1 tas, 4 paar sokken en een roomspray later was ik weer terug bij Paagman voor een hapje, de keuken was helaas al dicht dus het werd een cappuccino, een chocolade broodje en een pretzel, helemaal niks mis mee.

En daar was Alex al, na nog een cappuccino en een pitstop begaven we ons richting de reeds klaarstaande stoeltjes…dat het er niet genoeg waren werd al snel duidelijk. Vlug werden er nog wat stoeltjes bijgezet en een aantal belangstellenden moesten toch nog staan. Spannend, dit was mijn eerste boekpresentatie en ik had werkelijk geen idee wat ik kon verwachten. Tomas Ross, die eigenlijk gewoon Willem heet, zou worden geïnterviewd door Jean-Pierre Geelen, journalist en columnist van de Volkskrant stond er op de aankondiging en daarna was er gelegenheid tot vragen stellen en om hét of in mijn geval een ander boek te laten signeren.


Even een kleine zijstap Paagman wordt gerund door Fabian en zijn zus Nadine en dat er voor Nadine nog een mooie rol was weggelegd bleek later.

De aftrap werd gegeven door Melissa, de uitgever van het boek. Ze hield een praatje over de bloed, zweet en tranen…of waren het toch Eau de Vietjes die waren vergoten gedurende het maakproces. Daarna was het woord aan Tomas Ross, hij wilde het eerste exemplaar van zijn boek graag overhandigen aan Nadine Paagman…mede omdat hij haar ooit beloofd had om haar, althans haar naam aan een van de karakters in zijn volgende boek te geven. En zo is een van de hoofdrolspelers uit het boek een jonge vrouw met de naam Nadine.

Toen was het tijd voor het interview met Jean-Pierre Geelen, dat het interview interessant was moge duidelijk zijn want 'De Vrienden van Pinocchio' gaat over een pittig onderwerp, nl. pedofilie door hoge topambtenaren van Justitie en de doofpot. God, als die doofpot toch eens kon praten dacht ik.

Voor het inhoudelijke verslag verwijs ik graag naar het verslag van Alex, die is daar stukken beter in en heeft druk aantekeningen gemaakt. Ik was de fotograaf van de razende reporter dus er kwam geen letter in mijn nieuwe notitieboekje. Les nummer 1: ga nooit achter een paal zitten als je foto's wil maken ;-)

Na de vragenronde was het tijd om de boeken te laten signeren, Alex had een missie, thrillerlezer Wilma had hem gevraagd een boek voor haar te laten signeren en hij wilde uiteraard ook even een praatje maken met de grote schrijver en als er gelegenheid was ook met hem op de foto.
Daar stonden we dan in de rij die alsmaar korter werd, voetje voor voetje schoven wij steeds dichterbij, een beetje de kriebels hadden we wel want ja spannend en alhoewel ook maar een mens hij is toch wel een instituut…een grote…en dat hing ook wel in de thrillerlucht.

En toen was het zover, Alex ging eerst en liet het boek voor Wilma signeren en heeft er een schriftelijk interview uitgesleept, dat zit er dus nog aan te komen. Na het signeren van mijn boek, vroegen we of hij tijd had voor een foto…we kregen de belofte dat als hij klaar was met signeren en buiten een sigaretje ging roken we met hem op de foto mochten….of hij met ons ;-)

Tijdens het wachten op de sigaretmoment maakten we ook kennis met Nanda, zijn publiciteitsdame en hadden een leuk gesprek met haar…Ow jullie zijn van Thrillerlezers, ja Inkie zei al dat er 2 mensen zouden komen. Alex kreeg haar kaartje en ik een handje…en daar zagen we Willem naar buiten gaan, wij er even later achteraan. We hebben keurig gewacht tot het sigaretje op was en eigenlijk wilde hij eerst nog even binnen verder signeren, maar ik was moe en wilde naar huis…lees bed. Dus hij zei nou snel dan maar even, *flits* de foto met hem en Alex was gemaakt en flits daar ging Willem weer naar binnen…ach hij is er aanstaande zondag ook tijdens het Thrillerfestival in Zoetermeer…mocht ik dan nog willen dan mag hij wel met mij op de foto ;-) 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten