Lezen, wetenschappelijke studies, cijfers die alles bewijzen en het WK
2014!
Uit de
resultaten blijkt dat 75 procent van de kinderen graag strips leest, 59 procent
leest graag fictie en 51 procent leest dan weer graag informatieve boeken.
Kranten en tijdschriften worden verder duidelijk minder gelezen door dit jonge
publiek.
Wat was ik
blij bij het lezen van deze nieuwstijding! Ik prees mezelf gelukkig dat ik niet
als journalist diende te overleven van schrijverij in kranten en tijdschriften.
Neen, ik heb zowaar reeds twee uiterst informatieve thrillers, fictie
uiteraard, geschreven over de machtsstrijd tussen ecologische en economische belangen
met veel cijfer- en feitenmateriaal – zie je, uiterst informatief – en een
derde boek waarvan de inhoud gerust bestempeld kan worden als compleet
verzonnen en helemaal van de pot gerukt en dus in zeer hoge mate fictief. Die
studie verklaart dus deels mijn succes als schrijver! Ik ga er immers van uit
dat mijn volwassen leespubliek dezelfde procentresultaten zal vertonen als de
kinderen in deze studie: 59 procent leest graag fictie en 51 procent leest
graag informatieve boeken. Want eens kind, altijd kind! Nietwaar? Ook
veronderstel ik dat Nederlandse kinderen niet echt heel verschillend zijn van
Vlaamse kinderen. Het enige verschil dat ik nu kan bedenken is dat Nederlandse
kinderen reeds op jonge leeftijd leren om mooi en spectaculair te duiken in en
vlakbij het strafschopgebied van de tegenstander. Ook wordt een uitverkoren
deel van die Nederlandse kinderen aangeleerd om een strafschop reeds te stoppen
op de stip en niet op de doellijn.
Maar terug naar
het leesgedrag van het jonge volkje. Bij een gelijkaardige studie zou volgens
mij ook algauw blijken dat 59 procent van de Nederlandse kinderen graag fictie
leest en 51 procent graag informatieve boeken. Mijn succes en mijn toekomst als
schrijver in het Nederlandse taalgebied zijn bijgevolg een feit en
gegarandeerd!
Ik zou hier
kunnen stoppen en een punt zetten achter dit verhaal. Als een orgelpunt dat de
daaropvolgende stilte zou versterken om mijn redenering nog wat extra
overtuigende kracht in uw hoofd te geven. Maar dan kent u mij nog niet. Ik ben
immers net iets te veel controlefreak om enkel maar op kinderen te vertrouwen
voor mijn succes en mijn toekomst. Daarom heb ik een systeem bedacht – dat doe
ik overigens al meer dan veertig jaar – om mijn toekomst te verzekeren. Mijn
grootste plezier is namelijk om vrienden en kennissen bij een gepaste
gelegenheid zoals een verjaardag of een feest een boek als cadeau te schenken.
Uit ervaring weet ik ondertussen dat wanneer je dit consistent volhoudt en je
steeds een boek schenkt, je op je eigen bijzondere dagen plots ook van het gros
van die mensen een boek als cadeau zal ontvangen. Geweldig is dat. Een beetje
zoals die kettingbrief van vroeger. Op een dag krijg je zo in één klap een
twintigtal boeken. Geef toe, als je graag boeken leest, is dit een geweldig
plan!
Ik kan
alleen maar voordelen bedenken. Een gedrukt boek is nog steeds wat prijs
betreft een zeer democratisch geschenk. Het doet niet echt pijn aan de
portefeuille van de schenker en tegelijkertijd is het een geschenk van waarde
voor de ontvanger. Immers, een gedrukt boek schenken, toont dat je als schenker
moeite hebt gedaan. Het laat zien dat je de ontvanger kent, dat je kan
inschatten welk boek bij hem of haar past. Dat je gezocht hebt naar dat ene
boek waarmee je je vriend, kennis, broer of zus een groot plezier kan doen.
Kortom, wanneer je elke keer opnieuw een boek als cadeau geeft, dan wint
iedereen: de schrijver en bij uitbreiding alle schrijvers zijn blij, uitgevers
zijn blij, de boekhandels zijn blij, de ontvanger is blij en de schenker is
blij. Iedereen blij dus!
Ik kan
jullie dus maar één goede raad geven en de wetenschappelijke studie bewijst dat
je daar eenvoudigweg niets verkeerd mee doet. Telkens wanneer je een cadeau wil
geven, ga dan naar een boekhandelaar, koop een fantastisch boek dat past bij
het feestvarken, vergeet niet te controleren of de inhoud wel fictie betreft en
voldoende informatief is, laat het mooi inpakken en maak al die lezende
kennissen en vrienden gelukkig! Op een dag zullen zij je op hun beurt
overgelukkig maken.
Ondertussen
heb je ook vele uitgevers, boekhandelaars en schrijvers meer dan blij gemaakt.
Word dus een redder van het boekenvak. Opgelet, dit werkt uiteraard enkel met
gedrukte boeken!
Lang leve
onze kinderen, lang leve de Rode Duivels, lang leve Robben, lang leve Krul,
lang leve lezen en lang leve het kopen, schenken en lezen van (mijn) boeken!
Hé, niets is
gratis in dit leven…
Ignace
Dermaux
8 juli 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten