woensdag 4 juni 2014

Anita Terpstra ondervraagd....

Anita Terpstra studeerde journalistiek en kunstgeschiedenis. Ze werkte als freelance journalist voor verschillende bladen. In 2009 debuteerde zij met haar eerste thriller Nachtvlucht. Na Dierbaar en Overmand verschijnt op 5 juni aanstaande het boek Anders van haar hand.



1. Ooit studeerde je kunstgeschiedenis. Doe je nog iets met die opleiding?

Nee, helaas. Ik heb er geen tijd voor. Ik ben soms bang dat ik mijn diploma weer in moet leveren omdat ik de afgelopen jaren nauwelijks een museum van binnen heb gezien. 


Degas

Welke tak is jouw favoriete kunst?
Ik houd erg van het impressionisme (Degas, Van Gogh, Monet), maar ook van fotografie. 

Wat begrijp je niet wat mensen niet mooi vinden?
De Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan. Er is een prachtig filmpje van Mondriaan die op (ik meen) jazzmuziek het schilderij maakt. Het schilderij beeldt de muziek uit. Geweldig vind ik dat. 

En andersom: wat begrijp je niet wat veel geld opleverde, maar jij niet de schoonheid van ziet?
Ik probeer overal de schoonheid van in te zien. 


2. Wat wilde je vroeger worden toen je klein was?
Geen idee. Ik was wel altijd aan het tekenen. 




3. Hoe zou jouw man/vriend jou omschrijven als ik het hem vroeg?
Hier pas ik censuur toe! 

4. Waar komt de voorkeur om thrillers te schrijven vandaan?
Ik heb de meeste ideeën voor thrillers. Er moet altijd iemand dood. Sorry. 

5. Lees je zelf ook graag thrillers?
Ja! Ik houd van alle thrillers! Nederlands, Amerikaans, Zweeds...maakt me niet uit. polderthriller, politiethriller, detective;alles.
Karin SlaughterElizabeth GeorgeIngrid OonincxMilou van der WillHeleen van der KempLinda JansmaJo Nesbo, Henning Mankell, noem ze maar op. Zo kocht ik zondag nog De man in het midden van Bart- Jan Kazemier.

6.  Wat is je schrijfritueel? waar, hoe
Ik heb geen ritueel. Nou ja, misschien kun je het een ritueel noemen dat ik eerst mijn e-mail moet checken, en Facebook en Twitter...


7.Ik las dat je niet met proeflezers werkt. Wat zou voor jou het voor- en nadeel kunnen zijn?
Niet omdat ik het niet wil, maar ik heb er nooit zo bij nagedacht. Het is een gedachte die de laatste tijd wel speelt. Een voordeel vind ik dat ik dan feedback van een lezer krijg. Een nadeel is dat ik bang ben te veel op het oordeel van anderen te gaan varen. 

8. Kan je goed tegen kritiek?(op je schrijfwerk) 
Als je niet tegen kritiek kunt, moet je niet gaan schrijven. Ik zie het trouwens niet als kritiek, maar als hulp om mijn boeken te verbeteren. 

9.Hoeveel wijkt jouw uiteindelijke versie af van de eerste versie?
Enorm! Ik beschouw versie 1 als een mislukte appeltaart en de uiteindelijke versie als een prachtige bruidstaart van vijf lagen. 

10. De omslag van je nieuwe boek vind ik erg intrigerend en mooi. Duidelijk geen vrouwengezicht met knalrode lippen. Heb je hierin veel mee te bepalen?
Dank je, wat fijn om te horen! Ja. Nee. Ja. Nee. Ja... De uitgeverij vraagt of ik bepaalde ideeën bij het omslag heb en gaat dan op zoek. Uiteindelijk komen zij met enkele beelden waar ik uit kan kiezen en daar gaat de vormgeving vervolgens mee aan de slag. 

11. Ik las een keer de zin dat je pas mag relaxen als het werk gedaan is. Klinkt heel ouderwets, maar merk dat veel vrouwen daar last van hebben. Wanneer kan jij wel eens ongedwongen lekker spijbelen? En wat doe je dan?
Eh, dat kan ik niet. Echt niet. Maar stel dat ik het wel zou kunnen... dan ga ik tv kijken, tijdschriften lezen of theeleuten. 

12. Met welke schrijver zou jij wel eens een borrel willen drinken en welke vraag stel je dan zeker!
Met Jane Austen. Op wie is Darcy gebaseerd? Do tell! 

13. Welke vier mensen zou je uitnodigen voor een diner?
Pink vind ik een ontzettend stoer mens dat prachtige, rake nummers zingt. 
Jane Goodall. Ik bewonder haar inzet en gedrevenheid. 
Cesar Millan. Kan hij mij ook leren om calm en assertive te zijn?
Hugh Jackman. Dat hoef ik niet toe te lichten, toch? 
Of wacht, laat de eerste drie maar zitten: it's just Hugh and me. 

14. Wat is het leukste kado dat je ooit kreeg?
Ik ga snotteren bij de moederdagkado's die ik van mijn kinderen krijg. 

15. Welk boek sloeg je onlangs dicht en wat vond je er van?
Veroordeeld van Karin Slaughter: een fantastisch boek! Veroordeeld gaat niet over haar vaste personages en ik vind het knap dat ze zichzelf steeds opnieuw uit weet te vinden en dan ook nog een boek van hoog niveau weet af te leveren. 

16. Lees je een boek altijd uit?
Nee, niet altijd. Vroeger wel, maar daar heb ik het geduld en de tijd niet meer voor. 

17. Zitten er ezelsoren in jouw gelezen boeken of zien ze er nog als nieuw uit?
O nee, ezelsoren vind ik zo zonde! 

18. Waarom moeten mensen jouw boek kopen in de maand van het spannende boek?
Omdat ze aangenaam verrast zullen zijn! 




Op 15 juni zal Anita Terpstra een van de gasten zijn in de Thrillersalon in Brouwerij De Prael te Amsterdam. De Thrillersalon zal dit keer om 13.30 beginnen. Daarna zal er een zomerstop zijn en beginnen de dames Carla de Jong en Annet de Jong in september weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten