donderdag 15 mei 2014

”De Kraamhulp” door Esther Verhoef

Als Didi na een zware bevalling van haar eerste kindje aan bed is gekluisterd, is ze dolgelukkig met de hulp van de kraamverzorgster. De baby is lief en gezond, maar Didi's herstel gaat langzaam. Miriam de Moor, werkzaam bij de politie Rotterdam, kan de plotselinge dood van haar broer niet verwerken. Ze vermoedt kwade opzet van zijn mooie weduwe Hennequin. Tijdens haar zoektocht naar Hennequins verleden groeit bij haar steeds meer de overtuiging dat ze te maken heeft met een levensgevaarlijke psychopate. En juist deze vrouw heeft zich onmisbaar gemaakt in het jonge, kwetsbare gezin…


Lezers; Hilde van den Bosch, Lydia Buist, Lina Kramer, Thea de Boer en Bianca Blok.

Gelezen april 2014


Cover;

Lydia; De cover geef ik een 7. Mooie slanke benen van de kraamhulp, door de keuze om de achtergrond zwart te drukken, Is het een kraamhulp met een duister verleden.

Thea; Ik vind de cover eenvoudig en stijlvol en intrigerend. Het beeld roept bij mij direct de vraag op wat voor type de kraamhulp is. Verder vind ik het mooi dat de tekst de kraamhulp roze is, omdat het kindje een meisje is. Ik vind de cover bij het verhaal passen omdat het beeld van een vrouw in kokerrok en pumps niet het beeld is van een kraamhulp. Hennequin past namelijk ook niet in het algemene beeld van een kraamhulp. Het enige minpuntje is wat mij betreft de sticker, die had er niet op gehoeven. De cover beoordeel ik met een 8.

Bianca; De cover past bij het verhaal, de benen van een welgestelde knappe vrouw, niet het type kraamhulp. De donkere kleur geeft het duistere van het verhaal weer. Ik geef de cover een 7.5

Lina; Nadat ik het boek uit had heb ik nog eens goed gekeken naar de cover. Die is en blijft voor mij wat vaag. Ik geef de cover daarom een 7. Misschien wordt de cover duidelijk als ik de andere recensies lees. Ben wel nieuwsgierig hoe mijn medelezers tegen de cover aankijken.

Hilde; De cover kan ik niet goed thuisbrengen. Niet voor- en niet nadat ik het boek heb gelezen. Is dit Hennequin? Waar is haar uniform? Het donkere van de cover met het contrasterende roze (=babymeisje) past wel in de setting van het verhaal. Een mager zeventje.


Samenvatting van het verhaal;

Thea; Didi is na een moeilijke zwangerschap en zware bevalling moeder geworden van een prachtig meisje, Indy. Omdat ze last heeft van bekkeninstabiliteit kan ze nauwelijks uit bed komen. Ze krijgt een kraamverzorgster, Hennequin Smith, waar ze heel blij mee is.

Bianca; Na een moeilijke en zware bevalling krijgen Didi en Oscar Vos Hennequin Smith als kraamhulp toegewezen. Het kersverse en onzekere ouderpaar is blij met de hulp die zij hun biedt met de verzorging van moeder en dochter. Dat Hennequin geen gediplomeerde kraamhulp is weet niemand.

Lydia; In Rotterdam is een baby geboren genaamd Indy. Haar moeder Didi Vos heeft een zware zwangerschap en bevalling achter de rug. Didi is aan bed gekluisterd doordat ze bekkeninstabiliteit heeft. Didi en haar man zijn superblij met de kraamhulp Hennequin Smith, die het echtpaar bijstaat in deze zware kraamtijd. Het herstel van Didi verloopt langzaam. Het klikt meteen.

Hilde; Didi Vos is na een zware zwangerschap en bevalling aan bed gekluisterd. Haar dochtertje Indy is gezond geboren. De kraamhulp Hennequin Smith komt haar in de kraamtijd bij staan. Dolgelukkig is Didi met de raad en verzorging van de vakkundige Hennequin.


Lina; De kraamhulp. Je slaat het boek open begint te lezen en je wilt niet meer stoppen.
Drie vrouwen die in het verhaal met elkaar verbonden zijn. Miriam is werkzaam bij de politie en kan de plotselinge dood van haar broer Bart niet goed kan verwerken. Ze verdenkt haar schoonzus Hennequin maar staat alleen met haar verdenkingen. Ze gaat op zoek naar haar schoonzus en tijdens haar zoektocht krijgt Miriam steeds meer het vermoeden dat Hennequin een levensgevaarlijke vrouw is. Hennequin komt ze op het spoor als ze weer in Nederland komt werken als kraamhulp.

Lydia; Miriam de Moor werkt bij de Rotterdamse politie, en heeft pasgeleden haar broer verloren aan een noodlottig ongeval. Ze heeft moeite met zijn plotselinge overlijden, ze heeft vraagtekens bij de dood van haar broer. Haar broer was getrouwd met de mooie Hennequin Smith. Miriam vertrouwt haar niet en gaat op onderzoek uit. Langzaam maar zeker komt Miriam er achter dat Hennequin de kraamhulp van Didi en Oscar een levensgevaarlijke psychopate is.

Hilde; Het herstel van Didi verloopt minder snel dan ze gehoopt had. Tot overmaat van ramp heeft ze weinig steun van haar man Oscar Stevens. Hun relatie wordt alsmaar slechter gedurende de kraamdagen. Oscar ontvlucht het huis door veelvuldig boodschappen te doen en snel weer aan het werk te gaan. Totdat op een dag Oscar helemaal niet meer thuiskomt. Wat heeft Hennequin hiermee te maken?


Bianca; Miriam de Moor heeft de onverklaarbare dood van haar broer nog niet verwerkt, in haar zoektocht naar de oorzaak stuit zij op meer dode echtgenoten van Hennequin, de weduwe van haar broer. En vraagt zij zich af waarom Hennequin ineens voor kraamhulp ‘speelt’.

Thea; Hennequin zorgt overal voor, ook voor de vader Oscar en de huisdieren. Maar niemand merkt dat deze kraamverzorgster niet de lieve kraamhulp is die je zo graag zou willen hebben. Gaandeweg wordt duidelijk wat haar duistere bedoelingen zijn....

Lina; Hennequin komt bij Didi als kraamhulp. Didi heeft een zware bevalling achter de rug. Tijdens de zwangerschap heeft ze behoorlijk last gehad van haar bekken. Na de bevalling heeft Didi nog steeds klachten, kan nauwelijks lopen en niet zelf haar dochtertje goed verzorgen. Maar Hennequin is een “goede” kraamhulp en neemt veel werk uit handen van het jonge gezin.

Hilde; Miriam de Moor, inspecteur bij de politie Rotterdam, heeft sinds een halfjaar geleden haar broer Bart verloren door een val van de trap in zijn Belgische villa. Het was een ongeluk maar Miriams gevoel zegt dat de weduwe van Bart er iets mee te maken heeft; Hennequin Smith. Er is geen steun vanuit haar collega’s, het was immers een ongeluk. Ze besluit om alleen op zoek te gaan naar het verleden van Hennequin en stuit op nog meer verdwijningen en ongelukken met dodelijke afloop. Wat doet de vermogende Hennequin dan als kraamhulp bij de familie Stevens-Vos?


Thea; Miriam is chef van dienst bij de politie. Ze doet onderzoek naar de dood van haar broer. Ze denkt dat dit geen ongeval was. Haar intuïtie vertelt haar dat de vrouw van haar broer er meer mee te maken heeft. Dan ziet ze haar ex-schoonzus bij een huis met een ooievaar in de tuin. Miriam's zoektocht leidt haar door een groot deel van het land. Ze is vastbesloten erachter te komen wat haar vroegere schoonzus bij dat jonge gezinnetje doet.

Conclusie;

Bianca; Het verhaal begint gelijk goed. Dat Hennequin een andere definitie van ‘kraamhulp’ heeft is meteen duidelijk. Quote van Hennequin; “de kraamverzorgster treft mensen op de kwetsbaarste momenten in hun leven, momenten waarop ze het minst op hun hoede waren”.

Hilde; Zoals kenmerkend voor de boeken van Esther zijn de hoofdstukken klein, de zinnen kort en het lettertype normaal qua grootte. De hoofdstukken wisselen af tussen de drie hoofdrolspelers Hennequin, Didi en Miriam. Deze hoofdpersonen zijn niet voldoende uitgediept. De enige persoon die we wat beter leren kennen is Miriam. Toch leest het boek lekker vlot weg; gecompliceerde stukken en moeilijke psychologische
verwikkelingen komen er niet in voor.

Lydia; De kraamhulp beschrijft tien dagen uit het leven van Didi Vos, Miriam de Moor en Hennequin Smith. Het boek leest vlot en bevat geen moeilijk taalgebruik. De personages zijn goed beschreven je voelt de emoties van alle drie de vrouwen. Ik kon me als lezer kwaad maken hoe Hennequin met Didi en haar pasgeboren baby omging. Als kersverse moeder vertrouw je de kraamhulp met haar raad en daad. Maar dan kom je in de ergste nachtmerrie.

Lina; In tien dagen neemt Ester Verhoef je mee met de levens van deze vrouwen. De zoektocht van Miriam, de bevalling en kraamperiode van Didi en de kraamhulp Hennequin. Je wordt meegezogen in het verhaal en het blijf boeiend en spannend tot aan de laatste bladzijde.

Thea; Ik heb dit boek gekozen omdat ik na de vele goede recensies zeer nieuwsgierig geworden was of ik dit ook een goed boek zou vinden. En het antwoord is duidelijk een ja, ik heb dit boek met heel veel plezier (en spanning) gelezen.

Lina; Tijdens het verhaal was ik regelmatig verbaasd en boos over de manier waarop Hennequin haar werk als kraamhulp uitvoert. En hoe een persoon zo in het leven kan staan. Maar dan lees je de laatste bladzijde en krijg je toch een soort van medeleven met Hennequin. Wat moet zij zich eenzaam en in de steek gelaten hebben gevoeld. Ik was er toch een beetje beduusd van. Een mens in het nauw kan rare sprongen maken, dat blijkt maar weer.

Hilde; De termen “literair” en “psychologisch” vind ik wat teveel van het goede. Normaliter ben ik tegen het woord “vrouwenthriller. “De Kraamhulp” wil ik deze titel wel meegeven. Voornamelijk door de vele, uitgebreide episodes over tepel kloven, kolven, hechtingen, bekkeninstabiliteit en nog meer vrouwelijke ongemakken in de kraamperiode. Ik geloof niet dat de Nederlandse man hierop zit te wachten.
De vele moorden en verdwijningen in het verhaal vind ik wat “over the top”; het gehele verhaal wordt daardoor minder geloofwaardig. De spanning daarentegen wordt door de schrijfwijze van Esther goed opgebouwd, hoewel het plot niet bijster verrassend is.


Bianca; Het verhaal is in eerste instantie geloofwaardig, na een aantal voorvallen begin ik toch een beetje het gevoel te krijgen dat de jonge moeder wel erg naïef is. Maar goed met een beetje fantasie kun je er wel een voorstelling van maken. De personages Didi, Hennequin en Miriam zijn goed uitgewerkt. Het personage Oscar kwam op mij over als een weinig daadkrachtige persoon. Hij had wat mij betreft wat meer ‘man’ mogen zijn.

Lydia; Het einde was verrassend. En zag ik niet aankomen. Ik ben geraakt door het verhaal. Dit boek zal me nog lang bijblijven. Emotie, kwetsbaarheid, wilskracht, moordlust zijn de ingrediënten voor dit mooie zenuwslopende spannende boek. En de grootste nachtmerrie om dit als kersverse moeder mee te maken. Ik raad het je niet aan als je zwanger of net bevallen bent om dit boek te lezen.

Thea; De schrijfstijl vind ik zeer prettig; korte zinnen met korte hoofdstukken. Er zit een lekker tempo in het verhaal waardoor ik me geen moment verveelde. De auteur geeft bijna direct al teasers waardoor ik geprikkeld werd om snel verder te lezen. De plot zag ik pas in het laatste hoofdstuk aankomen en dat geeft een bijzondere draai aan het verhaal. Het laat me nadenken over wat een verleden met iemand kan doen. Ik heb nooit eerder een verhaal over een psychopathische kraamhulp gelezen en vind het een zeer origineel idee.

Bianca; Het verhaal was goed, uiteindelijk kwamen alle verhaallijnen bij elkaar om tot een verrassend plot te komen. De richting die het verhaal nam had ik op een gegeven moment wel door. Waarom zou ze juist dat gezin hebben uitgekozen, dat kan niet zonder een reden zijn.

Oordeel over de auteur;

Hilde; De populaire Esther Verhoef bracht onlangs haar 5e thriller onder haar eigen naam op de markt; “De Kraamhulp”. Samen met haar man Berry schreef ze, onder de naam Escober, ook nog eens 5 thrillers.
In 2012 verscheen haar enige roman “Tegenlicht”. Daarnaast schreef ze in 2009 het geschenkboek “Erken mij” voor de maand van het spannende boek en bracht nog enkele verhalen- en columnbundels uit. Vele van haar boeken zijn genomineerd en wonnen bekende boekenprijzen. Voordat Esther bekend werd met haar thrillers schreef ze meer dan 50 informatieboeken over huisdieren.


Lydia; Chapeau aan Esther Verhoef voor haar mooie triller die ik zeker aanraad om te lezen.

Lina; Mijn eerste kennismaking met de schrijfster Ester Verhoef en wat een topboek is de kraamhulp.
Dit boek is gewoon goed. Een boek dat je vanaf het begin gelijk meeneemt en een spanning heeft waardoor je gewoon door wilt lezen.

Eindoordeel van de lezers;

Hilde; Esthers schrijfstijl is vlot en het boek leest als een trein. Een leuk en makkelijk tussendoor- boek. Ik raad het iedereen aan om mee op vakantie te nemen. “De Kraamhulp” krijgt van mij 3,5 ster!


Lydia; Ik geef De Kraamhulp **** sterren.

Thea; Ik beoordeel dit boek als zeer goed, dus een absoluut verdiende 4 sterren. Een absolute aanrader voor thrillerlezers.

Lina; Een echte aanrader en ik geef dit boek gewoon 5 sterren.

Bianca; Ik heb me een paar uur heerlijk vermaakt met dit boek, blij dat ik geen kraamhulp heb gehad. Ik geef dit boek 3.5 ***(*)


Groepsbeoordeling;

Cover; 7 punten ( 1-10)
Conclusie; **** (1 = slecht, 2= matig, 3= voldoende, 4= goed, 5= uitstekend)


Anthos
Februari 2014
Paperback €19,95 / E-book €9.99
ISBN 9789041423696 Thrillers: Literaire thrillers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten