woensdag 2 april 2014

"Boerenbedrog" - Connie Harkema

Uitgeverij Ellessy 
Uitgave Paperback 
ISBN 978-90-8660-249-0 
Verschijnt 29 maart 2014 
255 pagina’s 
Spannende liefdesroman


Samenvatting
“Boerenbedrog” is geïnspireerd door het populaire tv-programma “Boer zoekt vrouw”, hier “Hartenboer” genoemd. Ook in dit verhaal gaat het om een onschuldig, romantisch entertainmentprogramma, maar - door een samenloop van onvoorziene gebeurtenissen - loopt dit uit op een dodelijk drama met verstrekkende gevolgen. Hiervan wordt vooral de vrijgezelle boerendochter Carla Diepenheim de dupe. Vlak voor het definitieve keuzemoment, waarin boer Wouter Kunne kenbaar moet maken met welke vrouw hij verder wil, verstuikt ze haar enkel en kan ze haar plannetje om hem haar liefde te verklaren niet uitvoeren. In plaats daarvan is ze genoodzaakt de veel jongere en net afgestudeerde huisarts Bart de Boer te consulteren. Tijdens haar bezoek aan hem gebeurt er iets verschrikkelijks op Wouters boerderij. Doordat de personages elkaar op verschillende manieren bedriegen, lijkt het oplossen van de schuldvraag een ondoenlijke zaak. Een spannende boerenliefdesroman met veel intriges en een hoog misdaadgehalte.


Schrijver
Vanaf 1988 werkzaam als zelfstandig journalist, redacteur en schrijver. Daarvoor in loondienst als commercieel medewerkster en secretaresse. Sinds 2007 een combinatie van schrijvend en beeldend werk, waaronder gedichten met illustratie (‘Schilderdichtsels’). Veel schrijfwerk in opdracht, waaronder biografiën, bedrijfspresentaties en een cursus ‘Poëzie schrijven’.

Mijn mening
De schrijfster benaderde mij met de vraag of ik een recensie wilde schrijven van haar nieuwe boek. Daar sta ik altijd voor open! Dus Connie en Uitgeverij Ellssy, heel erg bedankt!


Het boek vertelt het verhaal van een aantal betrokkenen bij het programma Hartenboer. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van verschillende personen, waardoor de lezer een compleet beeld krijgt van de hele situatie. De hoofdstukken worden afgewisseld met dagboekfragmenten van een ik-persoon. Pas halverwege het verhaal wordt duidelijk wie die ik-persoon is. Het verhaal speelt van augustus 2013 tot juni 2014.

De ik-persoon volgt het programma Hartenboer met zeer veel interesse op televisie. Zij heeft met name veel interesse in boer Wouter, een bekende van haar. De ik-persoon is verliefd op Wouter, maar deze heeft nu twee andere vrouwen, Inge en Nel, in zijn huis tijdens de logeerweek. 

“Aan Wouter wilde ik me vergapen, Wouter was mijn ideaal. Wouter die helemaal niet ver bij mij vandaan woonde….We waren zielsverwanten, zo voelde het. Met hem wilde ik de rest van mijn leven slijten.”


Wouter komt op televisie over als een stille man, op het lompe af. Het wil niet echt gezellig worden tijdens het logeren. Wouter vindt het maar lastig om telkens rekening te moeten houden met Nel en Inge. In het Friese dorp is een nieuwe, net afgestudeerde huisarts aan het werk gegaan. Bart probeert zijn praktijk op poten te zetten. Hij is zeer begaan met de jeugd en het is zijn droom om hen te helpen op het rechte pad te blijven. Daarom neemt hij ook Lieuwe, een 16-jarige jongen met een drankprobleem, onder zijn hoede.

Ondertussen wordt de spanning op de boerderij er niet minder op. Het laatste keuzemoment nadert. Wouter stuurt echter de cameraploegen weg en verlaat zelf ook de boerderij. Wat gaat hij doen? Waarom stuurt hij zijn vader op de achterblijvende vrouwen af? En waarom ligt de ik-persoon in de greppel om alles in de gaten te houden?

Dan komen de gebeurtenissen in een stroomversnelling. Er valt een dode en daar blijft het niet bij.


“Ik wilde hem behoeden voor zijn vader, hem verdedigen tegen zijn moeders jaloezie, hem besparen voor de valkuilen waar de twee vrouwen hem naartoe lokten. Niemand van hen was hem waardig. Niemand kende hem zo goed als ik. Alleen wij waren voor elkaar gemaakt.”



De schrijfster heeft een vlotte, goed leesbare schrijfstijl. Door de wisselingen in tijd en persoon is het af en toe even goed opletten op de volgorde van de gebeurtenissen, maar verwarring geeft dit niet. Het geeft het boek “jeu”. Saai is het boek sowieso niet te noemen, er gebeurt van alles op verschillende niveaus. Er lopen meerdere verhaallijnen door het boek, zoals het verhaal van Lieuwe, van Wouter en zijn ouders, van de ik-persoon en van Bart. Aan het einde van het boek wordt duidelijk hoe deze verhaallijnen, en dus ook de personen, met elkaar verweven zijn.

Er loopt door het hele verhaal een lichte onderhuidse spanning. Niet voldoende om het echt als spannend boek te classificeren, maar dat is de bedoeling ook niet. Er is voldoende spanning om door te willen lezen om te weten hoe het afloopt.

De hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt. Door flashbacks naar hun verleden worden hun gedachten en handelen beter te begrijpen. Met name de ik-persoon gaat voor de lezer leven. Dit wordt mede bereikt door de stijl van schrijven, de ik-persoon vertelt het verhaal in de vorm van dagboekfragmenten. Ik vond het ook leuk dat deze persoon eens niet mooie, slanke en ook nog eens slimme dame is…

De cover, een prachtig Nederlands landschap met een lichte mistsluier over het land, nodigt uit het boek uit de kast te pakken. Fotografisch gezien een prachtig beeld, maar ik zie er ook een diepere laag in. Je “ziet” bijna de stilte, de mist die van alles bedekt… De titel roept een bepaalde spanning op. Aan het einde van het boek wordt de titel uitgebreid uitgelegd.
Het plot is redelijk spannend en er zitten een aantal onverwachte wendingen in. Tussen neus en lippen door wordt het format van “Boer zoekt vrouw” nog even aan de kaak gesteld.


Conclusie: een leuk boek en niet alleen voor de liefhebbers van “Boer zoekt vrouw”. Staat garant voor een paar uurtjes ontspannen leesplezier! ****

Monique

Geen opmerkingen:

Een reactie posten