zaterdag 1 maart 2014

De boekenkast van Linda Jansma

Welke boeken heb je staan in je kast? Alleen literatuur, thrillers of iets anders?
In mijn kasten staan allerlei genres, behalve liefdesromannetjes en chicklits. Misschien dat er hier en daar van dat laatste wel eentje staat, maar die zijn op de vingers van een hand te tellen. Lezen doe ik al sinds mijn derde, vierde jaar, dus ook kinder- en jeugdboeken zijn erin te vinden.


Wat is je favoriete boek dat er tussen staat?
Mijn all-time favorite is “The hawk and the dove”, een Engelstalige historische roman, die tot op heden nog niet vertaald is. Dat boek heb ik inmiddels stukgelezen. Op ongeveer dezelfde plaats in mijn top staat “De scheepsjongens van Bontekoe”. Dat boek kreeg ik in 1978. Ik was toen elf jaar oud en lag voor de zesde keer in het ziekenhuis. Dat boek heeft me door de meest vreselijke uren heen geholpen.


Welk boek uit je jeugd heb je fijne herinneringen aan? En waarom?
Zie hierboven. Maar als je verder teruggaat in mijn jeugd dan zijn het de boekjes van De Vijf. Die serie heb ik nog steeds en is tientallen keren door mij gelezen. In mijn iets oudere jeugd heb ik de boeken van Cadfael helemaal stukgelezen. Die lees ik overigens nog steeds, minstens een keer per jaar.



Hoeveel boeken lees je gemiddeld in een jaar?
Zo’n zestig tot honderd boeken. Dat ligt eraan hoe druk ik ben met andere dingen. Het ene jaar dus wat minder dan het andere, maar de hoeveelheid is dan ook gemiddeld.

4 opmerkingen:

  1. Karin Kallenberg1 maart 2014 om 13:05

    (Karin) Lekker rommelig, gelukkig ben ik niet de enige :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke boekenkasten! Daar hou ik van!
    En ja, Broeder Cadfael! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Linda: leven tussen de boeken... héérlijk!! Bij ons is dat hier net hetzelfde!
    Groeten van Christiane met de rode pen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om te lezen! Er kan niets meer bij haha

    BeantwoordenVerwijderen