dinsdag 25 februari 2014

"Wat als......" - Danielle Bakhuis

Wat als door Daniëlle Bakhuis
Paperback 128 pagina’s
Ploegsma Uitgeverij
Oktober 2013

Wat als… het meisje dat je vroeger van school hebt gepest, terug is? En populairder dan ooit?
Jade heeft haar verleden als pester diep weggestopt in haar geheugen. Maar dat verandert als Zoë na jaren van afwezigheid weer terug op school is. Jade wil niets liever dan sorry zeggen, maar daar denkt Zoë heel anders over. Dan vindt Jade een dreigbriefje in haar kluis. En nog één. En nog één. Want wat als sorry zeggen niet genoeg is?

‘Sorry?’ onderbreekt ze me. ‘Sorry? Zoë proeft het woord in haar mond en besluit binnen een seconde dat het het walgelijkst is wat ze ooit gegeten heeft. Zoete broodjes. Een laffe hap. Op dat moment weet ik dat ik een fout heb gemaakt. Mijn sorry betekent niets voor haar. In haar gedachten heeft ze me al duizend keer sorry horen zeggen: te midden van een volle klas, besmeurd met bloed, vastgebonden aan een stoel en met een pistool tegen mijn hoofd. De sorry die ik nu wil zeggen maakt totaal geen indruk op haar. Ze staat nu zo dicht bij dat ik de warmte van haar gezicht op die van mij voel. Haar stem hapert kort. ‘Je dacht toch niet dat ik maar één seconde vergeten was?’

De mooie cover en de tekst zowel voor- als achterop het boek maken mij nieuwsgierig naar het verhaal. Er is al zoveel geschreven over dit onderwerp, maar nooit genoeg… Elk verhaal is anders en daardoor ook niet altijd herkenbaar voor een pester of een groep pesters.
Jade vraagt zich af waarom Zoë na 4 jaar ineens weer terug is op het Amstellyceum. Na de brugklas heeft ze haar niet meer gezien op school, allerlei geruchten deden de ronde maar niemand wist precies waarom… Nu 4 jaar later lijken de rollen omgekeerd en is niet Zoë het mikpunt van pesterijen maar wordt de pester gepest.
Ik vond het een heel fijn boek om te lezen, in het begin moest ik er eventjes inkomen maar daarna kon ik niet snel genoeg doorlezen. ik heb voor beide meisjes in het verhaal sympathie gekregen. Een bepaald stuk in het boek zat ik zo in het verhaal dat ik de woede, angst, frustraties en pijn van Zoë voelde, het leek alsof ik haar was. Maar ook bij Jade kon ik mij bij de angst en gevoel van spijt helemaal inleven. Beide karakters zijn volledig uitgewerkt wat mij betreft.
Wat als is een Young Adult maar als volwassen lezer heb ik mij geen moment verveeld. Dit boek krijgt van mij dan ook 4 ****!

Bianca.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten