zaterdag 15 februari 2014

Patty Stenger met Zuidas

Alice Bloemberg is sociaal, een tikkeltje onhandig, maar briljant met cijfers. Ze verruilt een boekhoudkantoor in Sittard voor een consultancybureau op de Amsterdamse Zuidas. Niet alleen om carriére te maken maar vooral ook om het beklemmende milieu van haar ouders en jeugdvriend Ties te ontvluchten.

Als Alice tegen de verwachting in een grote vastgoedklant binnenhaalt, lijkt haar toekomst verzekerd. Tot duidelijk wordt dat men achter de schermen vuil spel speelt. Onderweg naar de top belandt ze ongewild in een fuik van list en bedrog waar iedereen, van staatssecretaris tot drugscrimineel en zelfs haar aannemersfamilie, bij betrokken blijkt te zijn.

Scenarist en producent van televisieseries, films en theaterstukken heeft Patty Stenger al een repertoire van formaat opgebouwd. Zo schreef ze onder andere tien jaar lang mee aan afleveringen voor Sesamstraat en komt de populaire televisieserie "De meiden van De Wit" (2002-2005) van haar hand. Daarnaast heeft ze haar eigen productiebedrijf, Zee, en schreef ze tientallen films in opdracht. Zuidas is het eerste boek van haar dat gepubliceerd wordt: een thrillerdebuut.

Het verhaal komt langzaam op gang. Ik vraag me al snel af of dit echt wel een thriller is of gaat worden. Alice is erg intelligent maar sociaal erg onhandig. Zo heeft ze haar werk om 12 uur s'middags al klaar, terwijl haar collega's moeten overwerken om hun werk af te krijgen. De baas gaat haar als norm nemen en Alice begrijpt dan niet dat collega's niet blij met haar zijn. Als hulpverlener zijnde komt dan de term Syndroom van Asperger bovendrijven. Die stukken vind ik echt geweldig geschreven. Zo vanuit Alice; niks begrijpen van de wereld om je heen.

Alice wordt door een headhunter bij een consultancybureau geplaatst. Rechtreeks uit Limburg komt ze in Amsterdam terecht en nog wel op de Zuidas. Men noemt de Zuidas het Manhattan van Nederland. Hip en trendy. Daar loopt Alice in de verkeerde kleding op rode pumps rond.
Ze klimt snel op en gaat grote projecten draaien. Alice valt op door te zeggen wat ze denkt wat niet door iedereen gewaardeerd wordt.
Ze raakt betrokken bij een grote vastgoedfraudezaak waar omkoperij en chantage plaatsvinden, waar uiteindelijk haar hele privéleven in vast raakt.

Ik heb mij prima vermaakt met dit boek, maar een thriller vind ik het niet. Zeker niet zoals onze groepsleden een thriller zien: een boek met veel spanning. Op het puntje van de stoel zit je niet. Ik heb al vaker bij andere boeken de term chicklitthriller gebruikt. Daar is een duidelijke en best grote doelgroep voor. Maar als je van een spannende en heftige thriller houdt, dan ben je teleurgesteld als je deze gaat lezen. Ik heb veel gelachen en genoten van de stuntelige Alice.

Natuurlijk kan deze Patty Stenger schrijven, dat heeft ze allang bewezen. Haar schrijfstijl is makkelijk leesbaar. Maar een thriller vond ik het boek dus absoluut niet.

Drie sterren

Inkie

18 opmerkingen:

  1. Waarom ik het verdien dit boek te winnen? Lijkt me logisch .. Haha ik reageer hier erg veel en heb zin in een boek waarbij gelachen kan worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat mensen met een vorm van autisme vaak tot grote dingen in staat zijn,wat zij dan gewoon vinden en waar wij met open mond bij staan te kijken.Zo ook deze Alice.Daarom wil ik dit boek lezen of ik het win of niet.
    Wil Rompelberg Hokke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En toch lijkt ie me leuk! Ik hou wel van een chicklitthriller op z'n tijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou heel graag winnen en deze lezen, geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een sterke vrouw in een mannen wereld! Dat vraagt om problemen. Wil graag weten of ze zich staande weet te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben dol op chicklitthrillers! Precies het perfecte genre voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom ik hem wil winnen?...tja...
    Als jij hem leuk vind dan lijkt het me de moeite waard om hem ook te lezen. En om er dan later over te gaan brainstormen....dus kom maar op....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben nieuwsgierig naar dit boek dus ik wil graag een kans maken op dit boek !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik werd vroeger, tot mijn grote frustratie, Patty genoemd door de familie......Nu nog als ik de 'oudjes' in de familie tegenkom is het even op mn tong bijten hahahaha, jeugdsentiment dus

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Na alle moeilijk doorkombare boeken die ik de laatste tijd gelezen heb ben ik wel toe aan een makkelijk leesbaar boek met humor..... Dus als ik niet win ( waar ik niet van uit ga :p ) dan ga ik m kopen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die Alice klinkt als een leuk, lekker gek mens. Anders dan anders. Daar hou ik wel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wil Rompberg Hokke, als jij even je adresgegevens doorstuurt ovv Zuidas naar thrillerlezersblog@gmail.com dan heb je hem binnenkort in de bus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ok, Inkie, gelukt! maar het kan alleen maar op de pc dus....jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow,ben er een beetje beduusd van,dankjewel
    Wil Rompelberg Hokke

    BeantwoordenVerwijderen