donderdag 7 maart 2024

Bloedwraak van Marcella Kleine

 



Noodlottige beslissing

Professioneel gaat het Natalia voor de wind: in Villa Rosalia in Italië runt ze een succesvolle zaak als weddingplanner. Dat ze elke week dezelfde kaart met pentekening, zonder tekst, zonder afzender ontvangt bevreemdt haar. Dan komt het telefoontje van moeder Hellen vanuit Nederland: Natalia’s halfzusje Tara, 18 jaar, is dood.

‘Een geheim uit het verleden brengt een moeder en haar dochters in gevaar’. Deze quote op de cover schept hoge verwachtingen.

Na de schokkende tijding dat Tara niet meer is neemt de auteur de tijd om Hellen en Natalia voor te stellen. Natalia heeft geheimen die ze niet met Hellen deelt. Hellen zit steevast met een sigaret op de bank in het groezelige, armoedige appartement dat na de mooie villa haar nieuwe woonst is. Ook zij verzwijgt en ze liegt. Overmand door verdriet, zeker, maar ook gebonden door geheimen uit het verleden! ‘Hellen – verleden’ en ‘Natalia – heden’, wisselen in een vlot tempo en korte hoofdstukken elkaar af. Hellen is terug in het verleden en bewandelt chronologisch het pad dat de gebeurtenissen in het nu voorafgaat. De inertie van Hellen na Tara’s dood staat in contrast met de daadkracht van Natalia: er is veel dat om opheldering vraagt.

Op dat moment is het verhaal al voor een derde voorbij. In de privé-kliniek waar Tara verbleef komt het verhaal goed op gang. Vanaf dan klinkt ook de stem van Tara luid en duidelijk in het verhaal. Dat de drie hoofdpersonages, elk op een ander moment van de tijdlijn, in de ‘ik’-persoon hun visie op de gebeurtenissen geven heeft als effect dat de lezer zich door elk van hen afzonderlijk voelt aangesproken. Het brengt de drie personages heel dichtbij.

‘Bloedwraak’ is een verhaal over verlies en wraak – tuurlijk! -, over belaging, angst, verdriet, chantage en eenzaamheid en ja, ook diepe liefde. Is er werkelijk een complot? Wie heeft het op de drie vrouwen gemunt? Welke rol speelt het verleden in het heden?

Na een vrij trage start komt de actie goed op gang en loopt de spanning op. De plottwist verrast maar verklaart ook onmiddellijk alles. De ontknoping is actievol maar laat zich wel voorspellen. Geen losse eindjes; het verhaal wordt mooi afgerond.

‘Bloedwraak’ brengt een fictief verhaal waarin de schrijfster haar personages laat ‘balanceren op de dunne scheidslijn tussen goed en kwaad’. Ik heb ervan genoten.

3.5 kraaien



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten