Verzin eer je begint
Het plot van ‘Geen weg terug’ van
Marie-José Verweij beslaat amper vier dagen, maar het is een rollercoaster aan
noodlottige beslissingen en gebeurtenissen.
Aanvankelijk starten twee
verhaallijnen apart van elkaar. Op basisschool Het Palet maakt meester Walter
zich ongerust over de thuissituatie van leerling Sepp en zijn zusje Mila. De
tweede verhaallijn start met Iris en tweelingbroer Michael op restaurant. Iris
heeft wilde plannen die Michael absoluut niet ziet zitten.
Met meester Walters goedbedoelde
interventie komt een neerwaartse spiraal in werking waarvan ‘geen weg terug’
is. De verhaallijnen versmelten met elkaar.
Een goed uitgebalanceerde dynamiek komt
op gang: de inertie van Walter enerzijds en anderzijds Iris die van de ene
actie in de andere buitelt.
De schrijfster kijkt en luistert
goed naar haar personages. Boosheid, schuldgevoel, machteloosheid,
radeloosheid, maar ook hoop, liefde worden realistisch verweven met de
gebeurtenissen. En wat is dat geheim dat mama Cynthia koste wat kost wil
verbergen?
Plottwists en de psychologische
verdieping van de personages houden de aandacht van begin tot eind vast. Ook
jonge oortjes en oogjes zorgen voor verrassingen. En zijn (eerste) indrukken
wel zo betrouwbaar? Hoe je te gedragen als je kind vermist raakt en iedereen
naar je kijkt en een mening heeft? Sommige twists zie je aankomen en dat mag
geen probleem zijn want de weg ernaartoe wordt goed en geloofwaardig
uitgewerkt. Er gebeuren nog genoeg onverwachte dingen die best onthutsend zijn.
En ja, het zou zo maar kunnen want de auteur blijkt professioneel advies
ingewonnen te hebben. Ook al kan ik me moeilijk voorstellen hoe het voelt om
een ‘Iris’ te zijn, dit personage heb ik zeker in mijn hart gesloten.
‘Geen weg terug’ leest supervlot.
Tegen het mechanisme dat in werking treedt bij aanvang van het boek is geen
kruid opgewassen. In een meeslepend verhaal raken mensen, ook al zijn hun
intenties goed, van het rechte pad af. Het is één ding dat gebeurtenissen
onhoudbaar uit de hand lopen, dat sommige spelers in het drama er een eigen
verwerpelijke agenda op na houden, maakt alles nog veel gecompliceerder. ‘Geen
weg terug’ is een goed uitgewerkte psychologische thriller waarin het gewicht
van schuld en radeloosheid zwaar doorweegt!
4 kraaien
Geen opmerkingen:
Een reactie posten