Las je reeds ‘De Graffitimoorden’? Weet je nog dat ‘Nachtstad’ de Hercule Poirotprijs 2021 wegkaapte? Dan doet de naam ‘Wouter Dehairs’ zeker een belletje rinkelen! Goed nieuws van dit front, want de Vlaamse auteur heeft het derde deel met Keller Brik en Gwen Van Meer uit! Een prima gelegenheid om een afspraak te maken met de auteur en hem net niet het hemd van het lijf te vragen. Sorry, Wouter!
(Geen probleem, ik draag
toch liever T-shirts.)
😊
Dag Wouter
• ‘Brussel Blues’ is jouw derde
thriller met Brik Keller en Gwen Van Meer. Wordt het met elk boek met hen
gemakkelijker om hun verhaal te schrijven?
Ik leer hen steeds beter
kennen, ja. Ze zitten doorgaans ergens in een kleine, gesloten kamer in mijn
hoofd, maar wanneer ik een boek met hen in de hoofdrollen schrijf, staat die
deur op een kier. Dan kan het gebeuren dat ik de wereld door hun ogen zie, ook
wanneer ik niet aan het schrijven ben. Best een bevreemdende ervaring soms.
• Brussel is het derde
hoofdpersonage. ‘Een tijdelijk lief’, ‘een hotel langs de snelweg van het
leven’, voor de ene, maar niet voor Brik? Wat maakt dat Brik zo verknocht is
aan de stad?
Brussel en Brik horen
bij elkaar. In mijn hoofd kwamen ze allebei op hetzelfde moment ter wereld.
Natuurlijk bestond Brussel al, maar niet het Brussel dat ik opvoer in mijn
boeken. Dat is een stad die voortdurend dreigt opgeslokt te worden door
duisternis. Brik als literaire figuur is iemand die zowel bij die duisternis
hoort als er probeert afstand van te nemen. Een haat-liefde verhouding dus (net
zoals veel Brusselaars er ook zelf over denken, trouwens).
• In ‘Brussel Blues’ wordt zeker
niet de mooiste kant van Brussel getoond. Is dat een stuk van Brussel dat je
zelf ook opzoekt?
Zoals gezegd, is de stad
vooral een literaire creatie. Natuurlijk kan je ook lekker gezellig een hapje
gaan eten en plezier maken in Brussel, maar dat is niet de kant die mij interesseert.
Ik ga op zoek naar de barsten, de scheuren waar de verliezers van de
maatschappij in dreigen te verdwijnen.
• Wat is voor jou het mooiste plekje
in Brussel?
Mijn lievelingsplek is
waarschijnlijk het Tournay-Solvay park in Watermaal-Bosvoorde. Een verborgen
parel.
• De Brusselse nachten zijn Briks
bondgenoten. Ben je zelf in nachtelijk Brussel gaan ronddolen om dat gevoel te
begrijpen en over te brengen op de lezer?
Ja, ik dwaal regelmatig door de stad.
Als je een plaats tot leven wil laten komen op papier, moet je al je zintuigen
aanspreken en die plek gaan zien/ruiken/horen etc.
• Stel dat je Brussel als persoon zou moeten
beschrijven. Hoe zou je de stad dan typeren?
Als een ex-junkie die voortdurend dreigt
te hervallen.
• Wegens
corona is The Sting gesloten. Café Bizon is Briks
nieuwe stamcafé. Het café bestaat echt? En The Sting ook? Is dat etablissement
echt gesloten?
De Bizon bestaat echt.
Ik heb onlangs mijn boek cadeau gedaan aan de barman en hem verteld dat hij een
rolletje speelt in het boek. De man was aangenaam verrast (en heeft mij op een
Omer getrakteerd). The Sting heeft ooit bestaan, maar is jaren geleden al
failliet gegaan.
• Uit de luidsprekers klinkt ‘My Own
Blues’ van John Lee Hooker. Is het de muziek die jou voor dit café deed kiezen?
De Bizon is een
bluesbar. Van zodra ik mijn titel had, wist ik dat er geen betere bar bestond
voor Brik.
• ‘Problemen zijn gewoon een
bluesnummer dat nog geschreven moet worden’ (Amy Winehouse), wordt beweerd in
het boek. Ook de oplossing bij een writer’s block?
Geen idee, nog nooit
last gehad van een writer’s block. Bluesmuziek is gewoon een genre dat focust
op het gevoel van verlies. Van zodra ik mijn titel had, wist ik dat ik moest
focussen op de verliezers in de maatschappij, de mensen aan de rand die niemand
zou missen, mochten ze verdwijnen.
• Er staat alvast een mooie Spotify-lijst
achteraan in het boek, met QR-code zodat de lezers onmiddellijk en tijdens het
lezen kunnen luisteren. Behoort bluesmuziek tot jouw favoriete muziek? Heb je
een favoriet nummer?
• Brik drinkt Omer? Drinkt zijn geestelijke
vader dat ook graag?
Naast schrijver ben ik ook leraar in
Brussel. Met een aantal collega’s ga ik vaak op vrijdag nog een pint pakken.
Die pint is bijna zonder uitzondering een Omer. Vandaar de keuze voor dat
specifieke bier.
• Je werkt/werkte als journalist? Voor welke
media? Waar schreef je over?
Voor ik leraar geworden ben, was ik
inderdaad journalist. Ik schreef (in het Duits) over kunst, muziek, literatuur
en cultuur voor een krant in Luxemburg. Hoe ik daar terecht ben gekomen, is een
lang verhaal dat ik kan samenvatten in drie woorden: vanwege de liefde.
• Komt jouw ervaring als journalist van pas
wanneer je je thrillers schrijft met Brik en Gwen? Verricht je journalistiek
onderzoek alvorens je aan je schrijftafel aan een fictief verhaal begint?
Mijn boeken zijn stevig verankerd in de
actualiteit. Ik lees dus veel kranten en knip de artikels uit die mij om de een
of andere reden interesseren. Wanneer ik aan een nieuw boek begin, kijk ik
altijd eens in mijn knipselmap en hoop dat er bepaalde dingen zullen
uitspringen.
• ‘Brussel Blues’ is, naar ik mag hopen, een
fictief verhaal maar met veel non-fictie aan de basis? De
vluchtelingenproblematiek in het Maximiliaanpark, de bendeoorlogen in het
Brusselse, de verdwijning van transmigranten, …, hoe kijk jij daar naar?
Als breuken of scheuren in de
samenleving. Het zijn de etterende wonden die ons tonen dat we nog lang niet in
het aards paradijs wonen. Het zijn conflictgebieden, midden in onze eigen hoofdstad.
Als schrijver moet je niet wegkijken van dat conflict, maar er net intens naar
staren.
• Brik heeft al heel wat watertjes
doorzwommen en beschikt over veel levenservaring. Herken je iets van jezelf in
hem? Deel je zijn filosofische levensbeschouwingen?
Brik is een cynicus. Als leraar kan ik
het mij niet veroorloven even cynisch te zijn. Ik werk met jonge mensen en die
verdienen telkens weer opnieuw enthousiasme en aanmoediging en optimisme.
• Gwen kan het nog steeds niet aan om in haar ziel te laten kijken. Zal dat ooit
gebeuren, denk je?
Met elk boek dat ik over haar schrijf,
staat Gwen mij steeds scherper voor ogen.
• Stel dat Jan Verheyen voor je deur staat.
Hij wil ‘Brussel Blues’ of 1 van de 2 vorige boeken verfilmen. Je zegt ja? Wie
cast je voor Brik, voor Gwen? Zie je een rol weggelegd voor jezelf?
Voor Brik graag Matthias Schoenaerts (alvast
bedankt, Matthias) en voor Gwen misschien Violet Braeckman of Lynn Van Royen.
En ja, ik zou met veel plezier een cameo spelen natuurlijk.
•
Brik, Gwen en Brussel zijn drie ‘solide’ personages die vast nog meer
van zichzelf willen en kunnen laten zien. Zijn er plannen voor een vierde deel?
Er zijn plannen. De goesting is er ook
al. Nu nog tijd vinden.
Goed nieuws! Je map met knipsels bevat dus de
juiste artikels om de interesse van jou, Brik en Gwen te wekken. Hopelijk
dringt zich vlug een zaak op die niet kan wachten en vind je de tijd om ze op
te lossen!
Dank je wel voor dit boeiende gesprek!
Namens Thrillerlezers! wens ik jou nog veel
succes.
Misschien tot ooit in café Bizon!
Anita voor Thrillerlezers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten