Hoi Dennis, wat leuk dat we jou wat vragen mogen stellen voor Thrillerlezers! Zou jij jezelf kort kunnen voorstellen aan onze leden?
Ik ben dus Dennis Biesma, 48 jaar oud en ik woon samen met
mijn vrouw in Amsterdam. De afgelopen 20 jaar werk ik in de IT in rollen als Business
Analist, Product Owner, Solution Designer en nu recent als freelance Solution
Architect bij Dura Vermeer.
Een eigen boek schrijven is altijd mijn droom geweest, al
sinds dat ik nog een tiener was. Toen COVID startte ben ik die droom wat
serieuzer gaan nemen. Ik volgde de opleiding Creatief Schrijven aan de
Schrijversacademie en daarna de thrillerspecialisatie. Volledig Verknipt is
mijn tweede boek, daarvoor schreef ik ‘De regen kwam van binnen’, een
autobiografie over opgroeien binnen de Jehovah’s Getuigen.
Het schrijven heeft inmiddels een warm plekje in mijn hart
gekregen. Ik geniet optimaal als ik verhaallijnen kan bedenken en
zinconstructies kan formuleren waarmee ik lezers kan raken. De boeken die ik
schreef en waarschijnlijk nog ga schrijven, moeten een beleving zijn die je
zelfs na de laatste bladzijde niet loslaten.
Hoe ontstond voor jou het idee om een verhaal te maken over
DNA-ontwikkelingen in combinatie met o.a. de goden uit het oude Egypte en enkele
andere historische personen?
In het begin van mijn creatieve proces had ik alleen maar de
mythe over Lilith als eerste vrouw van Adam en Lara als hoofdpersoon in onze
huidige tijd. Lara groeide op met een stem in haar hoofd en terwijl dat
voornamelijk zorgde voor problemen in haar leven, wilde ik dat ‘haar afwijking’
juist een speciaal iets was. Toen ik in de verhaallijn Lilith en Lara gekoppeld
had, leek het vreemd dat er in al die jaren nooit een ander speciaal iemand zou
zijn geweest. Wanneer of hoe ik de vrouwelijke Farao’s uit Egypte hiertussen
heb geplaatst weet ik niet meer precies, maar het past perfect in het verhaal.
Er hangt toch een bepaalde magie rondom personen zoals Nefertiti, Hatsjepsoet
en Cleopatra. Ze waren misschien wel de meest invloedrijke vrouwen in onze
geschiedenis. Dat hint natuurlijk heel mooi naar de potentie die Lara mogelijk
zou kunnen hebben in deze wereld.
En wat kunnen wij op dit moment te weten komen over personen
die duizenden jaren geleden hebben geleefd? Er zijn verhalen en muurtekeningen,
maar keiharde DNA-resultaten liegen niet. Ik wilde dat de vergelijking tussen
Lara en die Egyptische Farao’s meetbaar kon zijn.
Was het voor jou als man moeilijk om je te verplaatsen in het leven, bezigheden, gevoelens en emoties van Lara en om haar prille liefdesrelatie met Lotte te verwoorden?
Lara Jade |
Niet zozeer moeilijk, maar wel vaak intens. Ik had er veel
over nagedacht en kwam tot de conclusie dat liefde een universele emotie is. De
liefde die ik voelde toen ik net aan het begin van een relatie stond, zal niet
veel anders zijn dan wat Lara voelt tijdens haar verliefdheid.
Het grootste verschil zit erin dat ik een man ben en Lara
een vrouw. Door Lara iets stoerder te maken en een wat ruwe gedachtegang te
geven, kwam ze al iets meer mijn kant op. Ik moest me nog wel verplaatsen in zachte
aanrakingen, details waar vrouwen iets meer op letten en bepaalde handelingen
die ik zelf nooit hoef te doen, zoals je haar in een knot of make-up opdoen.
En qua persoon lijkt Lara best veel op mij, of andersom.
Haar emoties en gedachten heb ik alleen wat heftiger gemaakt. Hogere pieken en
diepere dalen.
Met het personage van Lara-Jade heb je een andere werkelijkheid gecreëerd die best heel ver gaat. Kan je daar iets meer over vertellen? Zit er veel van jezelf in of van mensen om je heen? En hoe lang is Lara al een onderdeel van jezelf?
Initieel had ik het idee om Lara ook de auteur van dit boek
te laten zijn. Dat zou dan een extra mindfuck zijn waar lezers over na gingen
denken. Bestaat Lara echt of is alles fictie? Om die twijfel groter te maken,
leek het mij leuk om haar ook een eigen website en socials te geven. Zie www.larajade.nl. Omdat ik mijn autobiografie onder mijn
eigen naam heb uitgegeven, heb ik de keuze gemaakt om ook deze thriller onder
mijn eigen naam uit te geven.
Momenteel positioneert Lara zichzelf in het echte leven als
Ghostwriter, dus misschien heeft ze mij wel geholpen met dit boek? Ze geeft aan
zelf mee te spelen in de boektrailer voor dit verhaal en werkt zelfs mee aan
interviews voor bladen. Puur op basis van wat de lezer ziet, zou Lara zomaar
echt kunnen zijn. Ik hou ervan om wat magie in deze wereld te creëren.
De basis voor dit verhaal is zo’n zeventien jaar geleden
ontstaan. Zo lang zit ze al in mijn hoofd. Ik heb het inleven in dit personage
ook heel serieus genomen. Als ik bijvoorbeeld een nieuwe stad bezoek en een
bezienswaardigheid bezoek, dan kan ik switchen tussen hoe ik dat beleef en hoe
Lara het ervaart. Bij elke handeling die ik uitvoer zoals douchen, kleding
aantrekken of deelnemen aan een gesprek, kan ik me inbeelden hoe Lara dat zou
doen.
Zonder te veel spoilers weg te geven kan je toch wel stellen
dat Lara, door de stem die zij hoort, soms het gevoel heeft uit twee te
bestaan. Is dit iets wat herkenbaar is voor jou?
Die vraag had ik wel verwacht. Ik vond het zelf wel speciaal
en apart, dat ik door het schrijven over een vrouw met een stem in haar hoofd,
uiteindelijk zo ver ging dat Lara zichzelf op een bepaalde manier in mijn hoofd
nestelde. Bij Lara, in het boek, wordt er verwezen naar een religieus trauma
als veroorzakende factor. Dat is niet helemaal uit te lucht gegrepen, want zelf
groeide ik op in een sekte en heb ik veel pijn en verlies meegemaakt toen ik
daarmee stopte.
Is de band die jij hebt met Lara vergelijkbaar met de
band die Lara heeft met Jade?
Er roken nogal wat mensen in Volledig Verknipt en het nuttigen van alcohol wordt ook niet echt geschuwd. Is dit een bewuste (autobiografische?) keuze of heel toevallig?
Toen ik uit de religie van de Jehovah’s Getuigen stapte, kon
en mocht ik ineens dingen doen die ik daarvoor nooit mocht. Ik denk dat ik me
op een bepaalde manier afzette tegen mijn vorige leven door te gaan roken en
wat meer te gaan drinken. In dit boek heeft Lara een soortgelijke hel
meegemaakt in haar verleden en als schrijver put je toch ook vaak uit je eigen
herinneringen.
Sinds wanneer ben je bezig met het schrijven van
verhalen/boeken? Was het voor jou al vroeg duidelijk dat je dit graag wilde
doen?
Als tiener schreef ik soms korte verhalen. Dan moet je
denken aan enkele bladzijden. Vaak flarden van emoties of een bepaalde scène. In
die periode heb ik wel besloten dat ik ooit een keer een boek wilde schrijven. Helaas
kwam ik er keer op keer achter dat het mij aan de technische kennis ontbrak. Ik
was nooit trots op wat ik had geschreven.
Het leek mij een fantastisch mooi gevoel om ooit een boek in
je handen te hebben waar je eigen naam op staat. Deze thriller is mijn tweede
boek en ik kan je nu vertellen dat het een heel bijzonder moment is als je die
doos openmaakt. Emotioneel ook. Er zit zo veel tijd en energie in het schrijven
van een boek.
Hoe ziet bij jou een dag eruit als je bezig bent met het
schrijven van een nieuw boek? Trek je je terug of zoek je juist de drukte op,
schrijf je het liefst thuis of ga je liever op vakantie of naar een hutje op de
heide?
Helaas ben ik nog geen broodschrijver, dus ik moet het
combineren met mijn werk. Ik ben getrouwd, dus als ik rond 18:30 thuiskom van
werk, dan proberen we eerst wat tijd met elkaar door te brengen. Koken, de keuken
opruimen en even kletsen of een serie kijken.
Zijn er onderwerpen die voor jou taboe zijn om over te
schrijven?
Interessante vraag. Ik denk dat ik het liefst schrijf over onderwerpen waarin ik me kan verplaatsen. Dan denk ik aan het niet jezelf kunnen zijn in een bepaalde fase van je leven of onderwerpen als pijn en verlies, maar ook het ontsnappen daaraan. Verliefdheid en trots zijn op de vrijheid die je hebt verkregen door daar keihard voor te knokken.
Welke genres lees je zelf graag, en zijn er auteurs die
je bewondert?
Vroeger las ik veel fantasy, maar momenteel het liefst thrillers en soms een roman. Zo vond ik ’t Jagthuys van Merijn de Boer verrassend goed. Een zondag aan het zwembad van Kigali, van Gil Courtemanche heeft heel veel indruk op me gemaakt. Daar was ik dagen stil van. Heel knap geschreven.
Teerbemind van Gillian Flynn is denk ik mijn grootste inspiratie geweest voor Volledig Verknipt. Een complex hoofdpersonage met een zware geschiedenis. Het is een hele typerende schrijfstijl, waarbij je langzaam de protagonist leert kennen. Je proeft echt karakter in de zinnen die gevormd worden, die perfect bij dat personage passen. Gillian Flynn is dan ook de auteur die ik het meest bewonder, al vond ik haar andere boeken iets minder goed. Teerbemind heeft een enorme indruk achtergelaten.
Op welk boek uit jouw boekenkast ben je het meest
trots/is je het meest dierbaar en waarom?
Schrijf je alweer aan een nieuw boek, en gaan we Lara dan
weer terugzien?
Ik ben momenteel de verhaallijn van een volgend boek in mijn hoofd aan het vormen. Dat gaat bijna vanzelf, als ik bijvoorbeeld naar de supermarkt loop, op mijn motor zit naar werk of andere korte breaks waarin ik even mijn gedachten los kan laten. Het gaat inderdaad een vervolg worden op Volledig Verknipt, dus jullie gaan Lara weer terugzien.
Jouw ‘persoonlijke noot’ aan het einde van Volledig Verknipt geeft de lezer een klein beetje een beeld van de persoon Dennis. Het antwoord op een deel van deze vragen zijn daarin ook terug te vinden maar we willen juist de lezers bereiken die jouw boek nog niet hebben gelezen. Kan je in een paar zinnen vertellen waarom onze leden beslist jouw boek moeten lezen?
In die persoonlijke noot beschrijf ik o.a. dat ik rond mijn dertigste door een heel diep dal ging. Doordat ik afstand nam van mijn religie, verloor ik vrijwel alles in mijn leven. De relatie met mijn ouders, het contact met vrienden en ook een groot deel van mijn eigen identiteit. Mijn hele bestaan was opgebouwd binnen die religie, dus naar buitenstappen voelde aan als een resetknop.
Dennis, namens Thrillerlezers! heel erg bedankt voor het beantwoorden van onze vragen. Heel veel succes met Volledig Verknipt en uiteraard met je volgende boeken.
Groeten Karin Knol, namens Thrillerlezers!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten