vrijdag 26 mei 2023

Brussel blues van Wouter Dehairs

 


Duivelspact

Na ‘De Graffitimoorden’ en ‘Nachtstad’ geeft auteur Wouter Dehairs in ‘Brussel Blues’ opnieuw afspraak met Brik Keller en Gwen Van Meer in de Keltenlaan, 22 in Brussel.

De plot in ‘Brussel Blues’ beslaat amper zes dagen, maar staat bol van de gebeurtenissen. Het duo Brik en Gwen én de heel prominent aanwezige stad Brussel zijn opnieuw de spilfiguren in dit derde ‘Keller-verhaal’. Dat Brussel haar plaats opeist mag gezegd worden. Ze toont zich van een kant die je niet terugvindt in een toeristische brochure: de buurt rond het Noordstation, de vluchtelingenproblematiek in het Maximiliaanpark, jonge transmigranten die verdwijnen zonder een spoor na te laten, … . Brussel toont zich als een stad die voortdurend in beweging is, een ‘tijdelijk lief’ zoals de auteur haar noemt, een stad van zwervers, expats, migranten, voor mensen zoals Brik die haar echter niet zal verlaten omdat ze diep in hem zit.

Brik, hij kent elk geluid van de stad. Zijn rusteloze ziel vindt een bondgenoot in de Brusselse nachten die volgens hem ‘de hardste noten met gemak kraken’. Met elk boek komt zijn personage nog beter uit de klei. De omstandigheden, corona en zijn gezondheid, dwingen hem tot aanpassingen: zijn vroegere stamcafé ‘The Sting‘ heeft hij verruild voor café Bizon en ondertussen is hij ook overgestapt op Camel light. Maar er zijn nog zekerheden: tussen hem en de federale politie komt het wellicht nooit meer goed en je kan er donder op zeggen dat zijn ene overhemdflap nog steeds over zijn broek hangt.

Gwen is 13 maanden clean, haar relatie met Gabriella is voorbij en sinds kort is ze weer op vrije voeten na feiten gepleegd in ‘Nachtstad’. Ze is nog steeds moeilijk te peilen - en daar is vooral haar verleden debet aan -, maar dat ze voor Brik door het vuur gaat, staat als een paal boven water.

Brik en Gwen zijn perfect op elkaar ingespeelde sparringpartners. Hun conversaties zijn pittig, flitsend, adrem en nooit saai. De taal van Wouter Dehairs is bij monde van Brik en Gwen expressief, krachtig en brutaal, maar evengoed beeldend door de mooie metaforen. Zwarte humor, sarcasme, ironie en cynisme geven een goed beeld van de manier waarop Brik en Gwen in het leven staan en hoe ze zich voelen. Deze personages zijn écht en verbloemen niks. Het leven zoals het voor hen is.

En dat valt nog niet mee! De zelfmoord van een radeloze vader binnen de muren van Briks kantoor en de verdwijning van een transmigrant brengen Brik naar de onderwereld van Brussel waar hij een pion wordt in het escalerend geweld in de bendeoorlogen die daar in alle hevigheid woeden. Ook hier weer duidelijk fictie op basis van non fictie.

‘Brussel Blues’ biedt in een totaalpakket beeld en muziek. Korte hoofdstukken leiden tot vlotte scènewissels: op zowat elk moment komt elk (donker) hoekje in beeld. Echt filmmateriaal! De hele plot golft op de tonen van de blues die achteraan het boek in een Spotify-lijst handig worden opgelijst. Tip: beluister die lijst en geef een extra dimensie aan je leeservaring!

Brik, Gwen en Brussel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Geen losse eindjes, geen gekunstelde verhaallijnen. Brik en Gwen vormen een apart duo; ze torsen beiden een (zware) rugzak, maar daar waar in veel thrillers het ‘hoort’ om een getroebleerde inspecteur op te voeren wiens problemen naast de eigenlijke verhaallijn uit de doeken worden gedaan, maken de issues van dit duo integraal deel uit van de plot, ja, geven ze mee richting aan het verhaal. ‘Brussel Blues’ is zonder overdrijven een thriller uit 1 stuk.

4,5 kraaien

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten